زبان بدن یکی از مواردی است که شما در بازاریابی و امور فروش خصوصا وقتی بهصورت رودررو با مشتری مواجه هستید باید به آن دقت کنید. شما باید بدانید که نحوه استفاده شما از اجزای بدنتان، حتی اجزای صورت در برقراری ارتباط با مشتری تاثیرگذار است. فراگیری این مهارتها نیازی به هزینهچندانی ندارد، تنها لازم است این مهارتها را هنگام ارتباط با مشتری در خود بپرورانید. یک بازاریاب و فروشنده حرفهای، باید در درک زبان بدن و رفتار مشتری تبحر داشته باشد، چرا که تاثیر مهارتهای غیرکلامی (یا زبان بدن) پنج برابر بیشتر از مهارتهای کلامی است.
فروشندگان بدون آگاهی از مهارتهای غیرکلامی نمیتوانند یک ارتباط اثربخش با مشتریان برقرار کنند، ولی متاسفانه اکثر فروشندگان با مهارتهای غیرکلامی آشنا نیستند یا آن را جدی نمیگیرند. آگاهی از مهارتهای غیرکلامی، نقش مهم و موثری در برقراری یک ارتباط اثربخش دارد. در ارتباطات رودررو اتخاذ استراتژیهای زیر میتواند در برقراری ارتباط بهتر با مشتری کمککننده باشد.
1- چشمهای باز و هشیار
در حین فروش تمام حواستان به مشتری باشد. از هنگام ورود مشتری تا خارج شدن تمرکز و نگاهتان به او باشد و ضمن خوشامدگویی، تمایلتان به حضور او را به فرد منتقل کنید و میتوانید این کار را با چشمانتان و برقراری ارتباط منسجم آغاز کنید. حتی هنگامی که مشتری سفارش میدهد با بالابردن ابرو و تکان دادن سر به مشتری تاکید کنید که سراپا گوش هستید. باید از نظر مشتری هشیار و گوش به زنگ به نظر برسید.
2- دستان و بازوهای باز یا بسته
حالت دستان در برقراری ارتباط با مشتری موثر است. شمار اندکی از فروشندهها میدانند که دستهایشان چگونه رفتار میکند و دارای اثرگذاری در فروش است و بیشتر آنها حتی نمیدانند با مشتری چگونه باید دست داد. دست دادن فروشنده، باید نوعی ادای احترام و ابلاغ دوستی و صمیمیت را به مشتری نشان دهد. دست دادن گرم موجب ترغیب بیشتر خریدار به ادامه روند مذاکره یا فروش میشود. همچنین اگر فروشندگان دست به سینه در مقابل مشتری به حرفهای او گوش دهند یا با او صحبت کنند، حالت مقاومت از چیزی که تهدیدشان میکند، در ذهن مشتری القا میشود. مشتری فکر میکند که فروشنده ازچیزی نگران است و حالت تدافعی به خود گرفته است. فروشندهها هنگام صحبت کردن با مشتری بهتر است دستهای خود را آزاد و رها بگذارند. در حین صحبت با مشتری، هیچگاه دستان خود را پشت سرتان پنهان نکنید. این حرکت شما ممکن است در ذهن مشتری نوعی پنهانکاری و دروغگویی القا کند.
3- تقلید کنید
به رفتار مشتری دقت کنید تا ببینید او چگونه راحت است. اگر دوست دارد حین مذاکره بنشیند شما نیز بنشینید، اگر ایستادن را ترجیح میدهد شما نیز بایستید. اگر توجهش به کاتالوگ یا محصولی از شما جلب شد، شما نیز به همان جهت نگاه کنید. در یک کلام اینکه وضعیت خودتان را با او همگام کنید تا حین صحبت با شما در موضع راحتی قرار بگیرد.
4- لبخند زدن را فراموش نکنید
لبخند زدن سیگنالی به طرف مقابلتان میفرستد که حس خوبی از تعامل با شما در او ایجاد میشود. فراموش نکنید که یکی از مهارتهای غیرکلامی که در فروش تاثیرگذار است و میتواند شفافیت و صداقت با مشتری را به همراه داشته باشد، لبخند طبیعی و صادقانه است. لبخند صادقانه دارای نشانههایی است. لبخند دروغین فقط دهان را پایین میکشد، درحالیکه لبخند واقعی، هم چشمها و هم دهان را پایین میکشد. در واقع لبخند صادقانه، از طریق ضمیرناخودآگاه یعنی بهصورت خودکار تولید میشود. پس حتی در لبخند زدن نیز با مشتری صادق باشید تا از تعامل با او نتیجه مثبت و مورد انتظار خود را بگیرید.