دوشنبه, ۸ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Mon, 29 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

ایسنا‌- بازارهای سهام کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در پی کاهش شدید قیمت نفت و انتظار برای افزایش صادرات نفت ایران پس از برداشته شدن تحریم‌های اقتصادی، با ریزش یک‌باره قیمت‌ها روبه‌رو شدند.ریزش قیمت‌ها در روز گذشته که نخستین روز معاملات بازارهای منطقه خلیج‌فارس بود، تحت تاثیر ضررهای سنگین بورس‌های جهانی در روز جمعه که بازارهای عربی تعطیل بودند، روی داد. قیمت نفت که بیش از 80‌درصد درآمد دولت‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس را تشکیل می‌دهد، پس از کاهش 65‌درصدی در دو سال گذشته، امسال بیش از 20‌درصد کاهش یافته و به پایین 30 دلار در هر بشکه رسیده است.

بازگشت ایران به بازار جهانی نفت هم اشباع عرضه را که دلیل اصلی سقوط قیمت نفت است، تشدید خواهد کرد. براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، بورس‌های قطر و دوبی با کاهش 6درصدی در ابتدای معاملات، بیشترین کاهش را در میان بورس‌های منطقه داشتند. بازار مالی دوبی با 5.6‌درصد کاهش، به پایین 2700 واحد رسید. ارزش سهام غول املاک عمار و شرکت ساختمان‌سازی عرب تک به ترتیب 4.4‌درصد و 5.2‌درصد سقوط کرد.

برداشته شدن تحریم‌های ایران که روز شنبه اعلام شد، برای دوبی که از مزایای رشد تجارت ایران بهره‌مند خواهد شد و قطب تجارت برای ایران قلمداد می‌شود، مثبت است اما اوضاع جهانی تیره بر خوش‌بینی نسبت به اجرای توافق ایران سنگینی کرد و موجب شد سهام ایرعربیا 2.3‌درصد و دی پی ورلد 2‌درصد سقوط کند.بازار سهام قطر که دومین بازار بزرگ منطقه پس از عربستان سعودی است، در نخستین دقایق آغاز معاملات نوسانات شدیدی را تجربه کرد و با گذشت کمتر از یک ساعت از معاملات، با 5‌درصد کاهش، به سطح پایین 8800 واحد رسید.

بازار سهام ابوظبی هم 4.5‌درصد افت کرد اما با وجود افت همه بخش‌های آن، بالای سطح 3700 واحد ماند.بازار سهام کویت با 2.4‌درصد کاهش، بالای 5هزار واحد ایستاد که آخرین بار در سال 2004 شاهد بود. بازار کوچک عمان هم 1.5‌درصد و بحرین 3‌درصد افت کرد. همه بورس‌های منطقه خلیج فارس سال 2015 را با کاهش به پایان رساندند و بازار عربستان با بیشترین کاهش که تحت تاثیر افت شدید قیمت نفت اتفاق افتاد، از این نظر در رأس سایر بازارها قرار گرفت.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/O38ZUrIC
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژهخرید سی پی کالاف دیوتی موبایل
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه