تنظیم بودجه بازاریابی به هر کسبوکاری کمک میکند تا گامهای اساسی در جهت اجرای برنامههای بازاریابی برداشته شود. برنامه بازاریابی به بازاریابی کسبوکار هدف میدهد. اجرای یك برنامه تبلیغاتی، مستلزم صرف هزینه است، هزینههای تبلیغاتی مشكلی است كه تمام شركتها خصوصا شركتهای تجاری كوچك با آن مواجهند. بسیاری از این شركتها برای جذب و حفظ مشتریان خود به تبلیغات وابستهاند. این در حالی است که بازاریابی روشهای خاص خود را دارد. ممکن است مدیر یک شرکت کوچک بتواند با چند فن ساده در مدت زمانی کوتاه، مشتریهای خوبی برای خدمات خود پیدا کند اما مدیر دیگری در یک شرکت بزرگتر مجبور باشد تا ورشکسته نشده، بگردد و تیم بازاریابی قویتری برای خود جستوجو کند. هزینه انجام تبلیغات موثر و مستمر در شرایط پیچیدگی بازار و اقتصاد برای بسیاری از این شركتها مشکلاتی را به همراه دارد.
به همین دلیل شركتهای تجاری همواره به دنبال راهكارهایی هستند كه ضمن معرفی خود و تحت تاثیر قرار دادن مشتریان بتوانند هزینههای تبلیغاتی خود را نیز تا حد معقولی كاهش دهند. پیدا كردن یك شریك تبلیغاتی مناسب، میتواند در كاهش هزینههای تبلیغاتی بسیار كمك كند. در این راستا باید روشهای قدیمی بازاریابی را فراموش کرد و هم جهت با پیشرفت سریع تکنولوژی و ورود روشهای نوین به بازارهای دنیا، برای موفق بودن میان رقبا شیوههای خلاقانه بازاریابی را به کار گرفت.
با یافتن شرکایی از بین سایر کسبوکارها در برنامههای بازاریابی خود میتوانید دامنه کارتان را وسعت ببخشید، در عین حال هزینهها به طور چشمگیری کاهش مییابد. میتوان شرکای خود را از بین مشاغلی انتخاب کرد که خدمات و محصولات جانبی و مکمل ارائه میدهند و فهرست مشتریان احتمالی خود را با هم ترکیب کرده و حتی در هزینههای تبلیغات با هم شریک شد. این تاکتیک، کم هزینه ولی موثر است. هم به گردش کار و جذب مشتری کمک میکند و هم به کسبوکار یاری میدهد تا از سرمایه خود در تولید محصولات بیشتر و توجه بیشتر به کارکنانتان استفاده کنید.
در این روش از بازاریابی کم هزینه باید سعی شود تبلیغات با تبلیغات شركت دیگری همراه باشد. به طور مثال به جای اینكه یک شركت برای مدت زمان معینی صفحه آخر هفتهنامهای را برای تبلیغات خود خریداری كند، بهتر است با دادن یك آگهی نصف صفحه، آن را با یك شركت تجاری دیگر شریك شود. به عبارت دیگر میتوان تبلیغات خود را با تبلیغات شرکتهای دیگر همراه كرد. به این ترتیب هزینه تبلیغات هر شرکت به طور چشمگیری کاهش مییابد با اینكه ممكن است به این ترتیب تا حدودی تاثیر و پاسخ مورد انتظار از تبلیغات كاهش یابد ولی این روش برای تداوم تبلیغات در بازه زمانی طولانیتر و صرفهجویی در هزینه روش مناسبی است. بنابراین در این روش چند شرکت بهصورت غیررقابتی شریک شده و به مشتریان خدمات ارائه میشود.
روش دیگر کاهش هزینههای تبلیغات از طریق شراکت به این صورت است که یک شرکت خدمات تجاری شریک خود را برای مشتریان خود به نمایش گذاشته و آن شرکتها نیز کالاها و خدمات شما را برای مشتریان خود تبلیغ میکنند. این شیوه باعث میشود مشتریهای هر دو شرکت افزایش یافته و با کمترین هزینه بتوان تبلیغ گستردهای را برای شرکت خود انجام داد. ضمنا باید توجه داشت كه شریك و همراه تبلیغاتی از رقبا یا شركتهایی نباشد كه بنا به دلایلی تمایل ندارید با آنها مرتبط شوید.