پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار روز شنبه با یک هزار و 26 واحد افت، به کانال 74 هزار واحدی عقب‌نشینی و رقم 74 هزار و 850 واحد را ثبت کرد. در هفته‌های اخیر شاخص کل بورس، نوسان‌های محدودی را تجربه می‌کرد و در محدوده کانال 76 هزار واحد درجا می‌زد، اما روز گذشته و در نخستین روز کاری هفته، کاهش بیش از یک هزار واحدی را رقم زد.

روز سقوط بازار سهام

بررسی شاخص‌های اصلی بازار سهام نشان می‌دهد که همه آنها دیروز قرمز‌‌پوش بودند به‌گونه‌ای که شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) 373 واحد، شاخص کل (هم وزن) 157 واحد، شاخص قیمت (هم وزن) 128 واحد، شاخص آزاد شناور 1364 واحد، شاخص بازار اول 909 واحد و شاخص بازار دوم 1105 واحد کاهش یافت. این در حالی است که نگاهی به عملکرد بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته نشان می‌دهد حجم سهام و اوراق حق تقدم معامله شده در این بازار طی هفته گذشته کاهش 21.7 درصدی را تجربه کرده است.

در ادامه روند فوق، روز گذشته بازار سهام شاهد تشدید عرضه در برابر تقاضای سهام بود و افت شدید نماگرهای منتخب بازار در کنار کاهش دسته‌جمعی قیمت سهام در اغلب گروه‌های پیشرو بازار حاکی از وجود نگرانی و ترس معامله‌گران این بازار از تداوم رخوت و کم هیجان بودن معاملات بازار بود. موضوعی که از دید برخی کارشناسان بیش از آنکه از عوامل بنیادی شرکت‌های بورسی ناشی شود، از تمایل صندوق‌ها و حقوقی‌های بازار سهام برای تمرکز در بازار اوراق بدهی و خرید اوراق مشارکت و سایر دارایی‌های این بازار به جای بازارگردانی سهام و حمایت از این بازار است. آنچه این روزها در بورس نمایان است، اینکه رفتار طبیعی بازار سهام بدون آنکه از اخبار یا شایعه جدیدی تبعیت کند، حاصل واکنش عادی در برابر ترس از تداوم روند کم هیجان بازار بود.

تشکیل صف فروش در اکثر گروه‌های بورسی

در بازار سراسر قرمز دیروز تقریباً تمام نمادهای مهم بازار از جمله بانکی‌ها و خودرویی‌ها افت چشمگیری داشتند، به‌طوری که ایران‌خودرو با تقریباً ۶۰ واحد افت و سایپا با ۵۵ واحد افت تأثیر منفی خود را در شاخص کل نشان دادند. البته بیشترین تأثیر را در افت شاخص نماد شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان داشت، به‌طوری که این نماد با ۹۶ واحد کاهش روبه‌رو شد.

فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و پالایشگاه نفت بندرعباس از دیگر شرکت‌هایی بودند که در کاهش شاخص کل تالار شیشه‌ای تأثیر گذاشتند. در میان اکثریت قریب به اتفاق نمادهایی که با افت شدید همراه بودند داروسازی رازک، توسعه صنایع بهشهر، البرز دارو و پتروشیمی خارک با اندک رشد خود سعی کردند نگذارند شاخص کل بیش از این سقوط کند. در نخستین روز از چهارمین هفته معاملات خردادماه نماد شرکت‌های پتروشیمی شیراز، سرمایه‌گذاری رنا، پارس خودرو و شیشه و گاز از جمله نمادهایی بودند که با صف‌های فروش مواجه شدند.

افت 11.5 واحدی شاخص کل فرابورس

در معاملات 22 خرداد‌ماه فرابورس بالغ بر 361 میلیون ورقه بهادار در 38 هزار نوبت دادوستد شد و ارزش آن به یک هزار و 424 میلیارد و 260 میلیون ریال رسید. در همین حال شاخص کل فرابورس با افت 11.5 واحدی نسبت به دیروز، رقم 796.77 واحد را نمایش داد؛ نماد پالایش نفت تهران، هلدینگ خاورمیانه و ذوب‌آهن اصفهان بیشترین تأثیر منفی را بر وضعیت شاخص گذاشتند.

بیشترین حجم معاملات در روز گذشته متعلق به نماد کاغذ پارس با 22 میلیون و 370 هزار سهم بود و بیشترین ارزش معاملات نیز در نماد حمل‌و‌نقل ریلی پارسیان به ارزش 137 میلیارد ریال رقم خورد. در بازار اول، 39 میلیون و 150 هزار اوراق بهادار به ارزش 102 میلیارد ریال دادوستد شد که طی آن بالاترین حجم معاملات به نام سرمایه‌گذاری الوند ثبت شد. همین‌طور 93 میلیون و 490 هزار اوراق بهادار در بازار دوم به ارزش 364 میلیارد و 650 میلیون ریال دست به دست شد و بیشترین حجم معاملات این بازار مربوط به کاغذ پارس بود. اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا 2» با معاملاتی به ارزش 173 میلیارد ریال در صدر بالاترین حجم و ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت قرار گرفت.

همچنین در نمادهای اسناد خزانه اسلامی در مجموع 246 میلیارد و 790 میلیون ریال مبادله انجام شد. در میان ETFها، صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان، بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد و حجم معاملات این صندوق به 2 میلیون و 820 هزار ورقه بهادار رسید. صندوق آرمان آتی‌کوثر و صندوق سرمایه‌گذاری الماس به ترتیب در رده‌های بعدی قرار گرفتند.

نماد شرکت‌های تابان هور، نیرو سرمایه و دارو‌سازی سبحان انکولوژی بیشترین افزایش قیمت و نماد شرکت‌های قاسم ایران، مجتمع معادن مس تکنار و پالایش نفت شیراز بالاترین کاهش قیمت را تجربه کردند. همچنین‏ اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن در روز یکشنبه در اغلب نمادها با کاهش قیمت مواجه و در بازه 840 تا 860 هزار ریال معامله شد و بیشترین افزایش قیمت مربوط به نماد اسفندماه 94 بود.

در روز گذشته نماد معاملاتی شرکت افرا نت و داروسازی کاسپین تأمین پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم بازگشایی شدند.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/F9R6j35i
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه