پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار در پایان معاملات روز سه‌شنبه با 2هزار و 415واحد افزایش، پس از فتح کانال‌های 76 و 77هزار واحدی در نهایت در ایستگاه 78هزار و 199 واحدی قرار گرفت. بورس تهران در ادامه مسیر صعودی خود دیروز شگفتی آفرید و با رکوردشکنی‌های جدید شاخص کل و همچنین ارزش و حجم معاملات توجه همه را به سوی خود جلب کرد. حجم شدید نقدینگی و تمایل سهامداران برای خریداری سهام شرکت‌ها موجب تشکیل صف‌های میلیونی خرید در اکثر سهم‌ها شد و این اتفاق موجب رکوردشکنی خیره‌کننده بورس تهران بعد از یک‌سال شد.

آخرین باری که شاخص بورس رشد بیش از 2000 واحدی را تجربه کرده است روز 16 فروردین‌ماه بود که در پیش بودن مذاکرات هسته‌ای موجب رکوردشکنی بیش از 2هزار واحدی شاخص بورس شد، اما آخرین باری که شاخص کل بورس در محدوده 78هزار واحدی قرار داشت در فروردین 1393 است و از آن روز به بعد شاخص کل بورس دیگر روی این کانال را به خود ندید. اما نکته‌ای که باید به آن توجه کرد اینکه در ساعات پایانی معاملات بسیاری از سهامداران، سهام خود را نقد کردند و با ذخیره سود به معاملات خود پایان دادند.

توقف و بازگشایی نماد شرکت‌های مهم بازار سهام

بورس تهران در معاملات خود شاهد رکوردشکنی جدیدی بود به‌طوری‌که رشد قیمت‌ها و افزایش تقاضا در این بازار بسیار مشهود بود. شرکت‌های مهم در این بازار مانند ایران‌خودرو و سایپا نیز با توقف و بازگشایی نماد مواجه شدند و شرکت ایران‌خودرو به دلیل ابهام در ارائه اطلاعات با توقف نماد همراه شد. در کنار تشکیل صف‌های میلیونی خرید برای گروه خودرویی، گروه بانکی نیز به ادامه مسیر صعودی خود ادامه داد و با افزایش قیمت و تقاضا همراه شد.

آنچه که در بازار سهام به‌خوبی دیده می‌شد حاکی از پیروی بزرگان بازار از برنامه‌ای مدون و مدیریت شده در راستای بازارگردانی و به‌ویژه نقش‌آفرینی صندوق‌های سرمایه‌گذاری بود. دیروز در میانه بازار خبرهایی مبنی بر تمایل اورنج فرانسه برای حضور پررنگ در شرکت مخابرات ایران شنیده شد. در گروه خودرویی‌ها نیز شایعاتی مبنی بر واگذاری بلوک 44‌درصدی سهام این شرکت در قیمت 275 تومان به ازای هر سهم به گوش رسید.

همچنین در نماد معاملاتی ایران‌خودرو شنیده‌هایی حاکی از پیش‌بینی سود هر سهم پس از کسر مالیات این شرکت در بودجه سال آینده به مبلغ 15 تومان به گوش می‌رسد. در گروه معدنی‌ها نیز رئیس سازمان بورس در نشست خبری خود از رایزنی با مجلس برای کاهش بهره مالکانه معادن به‌ویژه سنگ‌آهنی‌ها در بودجه سال آینده خبر داده است.

رشد 13 واحدی شاخص آیفکس

معاملات روز گذشته فـرابـورس با دادوسـتد 829‌میلیون و 836 هزار ورقه بهادار به ارزش بیش از 2 هزار و 573 میلیارد ریال در 55 هزار و 245 دفعه معاملاتی پایان یافت، این رقم در پنج ماه گذشته بی‌سابقه بوده است. شاخص فرا‌بورس (آیفکس) نیز که در ساعات اولیه بازار تا 20 واحد رشد کرده بود، در پایان معاملات به رشد 13 واحدی بسنده کرد و به این ترتیب شاخص کل به رقم 828.55 واحد رسید. بررسی معاملات بازارهای اول، دوم و پایه فرابورس ایران نشان می‌دهد بیشترین حجم و ارزش معاملات مربوط به دادوستد 95میلیون سهم بانک دی به ارزش 175میلیارد ریال بود.

در میان اوراق با درآمد ثابت، اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا2»، بیشترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار داشت و ارزش معاملات در پنج نماد «اخزا» از 166 میلیارد ریال گذشت. صندوق سرمایه‌گذاری اعتمادآفرین پارسیان نیز در پی دادوستد 5میلیون و 460 هزار سهم به ارزش معاملاتی 85 میلیارد ریال در صدر بالاترین حجم و ارزش (صندوق‌های قابل معاملهETFها) قرار گرفت. نماد معاملاتی پالایش نفت شیراز، مهندسی صنعتی روان فن‌آور و لیا بیشترین افزایش قیمت را در جریان معاملات فرابورس ایران تجربه کرد و نماد شرکت‌های فن‌آوا، بیمه نوین و بیمه کارآفرین با بالاترین افت قیمت روبه‌رو شد.

نماد معاملاتی شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، بانک دی و پالایش نفت تهران پربیننده‌ترین نمادهای فرابورس ایران بودند و اوراق تسهیلات مسکن در محدوده 870 تا 900هزار ریال معامله شد. همچنین بلوک 8.8درصدی سهام شرکت کارخانجات مخابراتی ایران، توسط یک سهامدار حقیقی این شرکت به ارزش 74‌میلیارد ریال در بازار پایه فرابورس ایران فروخته شد.

ارتباط با نویسنده: sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/AjXHy9fC
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه