پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار در معاملات روز یکشنبه با 325 واحد افت به ارتفاع 77 هزار و 234 واحدی عقب‌نشینی کرد. بازار سهام تحت تاثیر معاملات بلوکی سهام در گروه خودروسازان، شاهد عرضه‌ سنگین سهام در این گروه بود و بازار سهام، بازاری عرضه‌کننده و نوسان‌گیر بود که نیم‌نگاهی به برخی تک سهم‌ها و گروه‌های رشد نکرده از جمله گروه ساختمانی‌ها و برخی شرکت‌های گروه زمین، غذایی، دارویی و برقی داشت. نکته قابل توجه اینکه ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از 519 میلیارد تومان بالغ شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 2 میلیارد سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 121 هزار و 402 نوبت دادوستد بود.

این سطح و حجم خرید سرمایه‌گذاران نشان از پویایی این بازار و امید به آینده صعودی بورس دارد. طی چند هفته گذشته حجم و ارزش معاملات بازار سهام با رشد قابل توجهی همراه شده که این رشد تحت تاثیر عواملی همچون کاهش نرخ سود سپرده بانک‌ها، واکنش سرمایه‌گذاران نسبت به اخبار خوش صنایع بعد از لغو تحریم‌های بین‌المللی و ورود نقدینگی تازه نفس به بازار بورس از طرف سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی بود هر چند که برخی شرکت‌ها از جمله شرکت‌های معدنی‌ها، فلزات اساسی و گروه پتروشیمی گزارش‌های ضعیف ارائه کرده‌اند اما تعداد تک سهم‌ها با تعدیل مثبت مناسب نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است و انتظار تعدیل‌های مثبت بیشتر برای سال آینده قابل تصور است.

تشکیل صف‌های خرید در نمادهای پالایشی

همزمان با تحت تاثیر قرار گرفتن معاملات بازار سهام از معاملات خودرویی‌ها در اغلب نمادهای معاملاتی‌، عرضه پر حجم سهام به چشم می‌خورد. در گروه بانک‌ها نیز در تمامی نمادهای معاملاتی این گروه بازار شاهد عرضه‌های تدریجی سهام و تعدیل‌های منفی بود. در نماد مخابراتی‌ها اما همراه اول با توجه به اعلام گزارش بودجه عملکردی در سال آینده و تحقق پیش‌بینی‌ها در چند هفته باقی‌مانده تا پایان امسال شاهد رشد تقاضا بود.در گروه تجهیزاتی‌ها نیز خبرهایی حاکی از امضای قرارداد ایران‌ترانسفو با زیمنس آلمان شنیده شد که گویا سهامدار عمده بنا دارد این موضوع را در فواصل زمانی مختلف به بازار اعلام کند.

نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی، روز گذشته با تقاضا مواجه شدند و شاهد حرکت صعودی نمادهای گروه بودیم به طوری که پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت تهران، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت لاوان، پالایش نفت تبریز و پالایش نفت شیراز، معاملات را با صف خرید به پایان رساندند. با معامله 46 میلیون سهم پالایش نفت اصفهان بیشترین حجم معاملات گروه را داشت. در گروه عرضه برق، گازوپتروشیمی فجر سهم ارزنده‌ای که روز چهارشنبه هفته گذشته با قیمت 1150 تومان عرضه اولیه شد، طی دو روز اخیر بسیار پرتقاضا است و با صف خرید بیش از 450 میلیون سهم مواجه شده است.

افت هفت واحدی شاخص آیفکس

معاملات بازار فرابورس با خریدوفروش 397 میلیون و 30 هزار ورقه بهادار در 29 هزار و 564 نوبت به ارزش یک هزار و 619 میلیارد و 450 میلیون ریال به اتمام رسید. شاخص فرا‌بورس (آیفکس) نیز با وجود افت هفت واحدی در ابتدای روز، دوباره بالا رفت و با افزایش نامحسوس نسبت به دیروز در رقم 818.66 واحد بسته شد. بیشترین تاثیر را در این وضعیت نماد شرکت‌های فولاد هرمزگان و پالایش نفت تهران داشتند.

ذوب‌آهن اصفهان با دادوستد 38 میلیون و 310 هزار سهم به میزان 130 میلیارد و 230 میلیون ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات بازار سهام را به نام خود ثبت کرد. سهام بیمه نوین در کنار کیمیای زنجان و بیمه اتکایی ایرانیان بیشترین افزایش قیمت را داشتند و در سوی دیگر بازار، سهام شرکت‌های فناوران فن آور و بیمه سامان با بیشترین افت قیمت روبه‌رو شد. در بازار اول 71 میلیون و 100 هزار ورقه بهادار به ارزش 149 میلیارد و 370 میلیون ریال دادوستد شد و بیشترین حجم و ارزش معاملات در نماد بیمه اتکایی ایرانیان رخ داد. در بازار دوم نیز 192 میلیون و 950 هزار اوراق بهادار به ارزش 536 میلیارد و 230 میلیون ریال خریدوفروش شد و ذوب‌آهن اصفهان رکورددار حجم و ارزش معاملات در این بازار بود.

طبق این گزارش، بیشترین حجم معاملات صندوق‌های قابل معامله ETF به صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد آفرین پارسیان با خریدوفروش چهار میلیون و 230 هزار سهم اختصاص یافت. همچنین، بیشترین حجم معاملات در بازار اوراق با درآمد ثابت هم متعلق به دادوستد 240 هزار ورقه اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا52» بود و در مجموع 443 میلیارد ریال دادوستد در بازار اسناد خزانه اسلامی در روز جاری ثبت شد.

دیروز همچنین همه نمادهای اوراق تسهیلات مسکن کاهش قیمت را تجربه کردند و هر برگه از این اوراق در محدوده 850 تا 900 هزار ریال معامله شد. بیشترین افت قیمت هم به میزان 3.3 درصد در نماد خرداد94 رخ داد. دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی زاگرس، توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی، توکا رنگ فولاد سپاهان، پتروشیمی مارون و افرا نت پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی بازگشایی شد. همچنین با توجه به اتمام پذیره‌نویسی حق تقدم استفاده نشده شرکت‌های بیمه سرمد و پاسارگاد، نماد این دو شرکت متوقف شد.

ارتباط با نویسنده: sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/mT6Feqrf
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه