حضور در مكانهای شیك و استفاده از چیدمان لوكس كه بهمنظور جلب نظر مشتریان بازار هدف شما طراحی شده است، حتی اگر محصولات اصلی و مهم شما در آنجا به فروش گذاشته نشود، موجب بهبود چهره نشان تجاری شماست و نام و نشان تجاری شما را در نظر مشتریان از دیگر برندها متمایز میكند.
ایده
یكی از جدیدترین ایدههایی كه امروز در بازاریابی مرسوم و متداول شده بر این مبناست که فضاهای تجاری همواره برای انجام یك طراحی و چیدمان شیك وسوسهكننده هستند، مانند رستورانها، گالریهای هنری و سالنهای نمایش. شاید طراحی و چیدمان مستقیما به محصول تولیدی شما مرتبط نباشد، اما سبب متمایز شدن نشان تجاری شما در ذهن مخاطبان و مشتریان میشود.
با استفاده از برندهای معتبری نظیر اژل، ایانجی دیركت، كداك، گوگل و نوكیا رشد قابلتوجهی در تعداد و كیفیت فضاهای تجاری ایجاد شده است.
خودروساز فرانسوی رنو خود را متعهد به استفاده از طراحی و چیدمان خیرهكننده در فضاهای تجاری میداند و در چهار نمایندگی خود در بوئنوس آیرس، بوگوتا، مكزیكوسیتی و پاریس از این مدل پیروی میكند.
آخرین پروژه رنو به نام ترآسه در مكزیكوسیتی از یك طراحی فوقالعاده برخوردار است و روی شبكههای چوبی قرار گرفته، طوری كه از طریق آن بازدیدكنندگان میتوانند نگاهی اجمالی به منطقه رنو جایی كه در آن نمونههای اولیه ماشینها به نمایش گذاشته میشوند، بیندازند.
در اختیار گرفتن املاك مناسب و مرغوب در شهرهای مشهور و جهانی، ارائه غذاهای لذیذ، گالریهای هنری و بازاریابی یكپارچه و متنوع، فضاهای مورد استفاده نشان تجاری رنو بیانگر ویژگیهای مدل فضاسازی مناسب تجاری است. رنو فضاهای تجاری خود را بهعنوان مكانی برای میزبانی از رویدادهای فرهنگی، هنری و ورزشی در نظر می گیرد تا با مخاطبان این نشان تجاری برای تقویت تصویر و هویت رنو بهعنوان یك نام تجاری رویایی، گرم و نوآورانه همراهی کند.
طراحی خلاقانه و نوآورانه برخی از فضاهای تجاری نظیر غرفه سكوت نوكیا در جشنوارههای موسیقی برای كسانی كه موقتا به دنبال محلی ساكت و آرام هستند، سالنهای قرمز كوكاكولا كه برای ارائه تجربهای چندرسانهای به نوجوانان كه در مراكز خرید واقع در ایلینویز و لسآنجلس طراحی شدهاند و سالنهای كنسول بازی ایكسباكس360 مایكروسافت در توكیو كه با تركیبی از اتاقهای اختصاصی، فرصتهای چندرسانهای و ارائه نوشیدنیهایی با مضمون
ایكس باكس همگی نمونههایی از فضاسازی مناسب تجاری برای برندهای معتبرند.
با پررنگ شدن اهمیت ماركهای تجاری در سبك زندگی مردم، فضاسازی مناسب برای نشان تجاری شما موجب تقویت وجهه آن بهعنوان بخشی از فرهنگ آرمانی و زیباییشناسی خواهد بود و جای خود را در ذائقه مشتریان و بازار هدف شما محكم خواهد كرد.
فضاسازی تجاری ضمن ارائه این امكان به شما برای فروش مستقیم و غیرمستقیم محصولاتتان با ایجاد درك و شناخت صحیح نسبت به برند تجاری شما موجب ایجاد پیوستگی میان كسبوكار شما و مشتریانتان میشود.
آنچه باید در عمل انجام دهیم
علایق مشتریان بالقوه و بازار هدفتان را شناسایی كنید. ببینید كه در اوقات فراغتشان به چه كارهایی مشغول هستند، سپس از فضای تجاری خود جهت ارائه خدمات مورد نیاز آنها استفاده كنید.
به هنگام ایجاد یك فضای تجاری برای كسبوكارتان به تنوع گزینههای پیشرویتان دقت كنید و در طراحی فضای موردنظر بر فردیت تمركز كنید.
فراموش نكنید كه طراحی زیبا و فیزیكی فضای تجاری مورد نظرتان بسیار حیاتی است.
انتخاب كنید كه كدام جنبه خاص از خدمات شما باید در فضای تجاری شما به تصویر كشیده و بر آن تمركز شود؟
فعالیتهای متنوعی را برای بازدیدكنندگان در نظر بگیرید تا از حضورشان در فضای در نظر گرفته شده برای ارائه محصولات شما لذت ببرند.
مشخص سازید كه تاكید فضای تجاری طراحیشده توسط شما روی چه چیزی باید باشد، برای مثال تسهیلات، فرهنگ، هیجان یا آرامش.
در انتخاب مكان موردنظرتان دقت كنید. انتخاب مكان مناسب برای طراحی فضای تجاریتان اعم از اینكه در یك فرودگاه، مركز خرید، جشنواره موسیقی یا یك خیابان معمولی بهعنوان خانه نشان تجاری شما باشد از اهمیت بسزایی برای دستیابی به موفقیت برخوردار است.