اگر میخواهید با دلایل کامیابی شرکتهای موفق و همچنین دلایل ناکامی و شکست نامهای بزرگ آشنا شوید، خواندن کتاب «رفتار مصرف کننده» را به شما توصیه میکنیم. سولومون، نویسنده کتاب رفتار مصرفکننده، بهعنوان یک دانشمند پیشتاز در حوزه «رفتار مصرفکننده»، هر آن چیزی را که برای مخاطب خاص یعنی دانشجویان دوره دکترا و کارشناسی ارشد و مخاطبان عام یعنی مدیران بنگاههای اقتصادی، مدیران بازاریابی و فروش لازم دانسته در این کتاب یکجا مهیا کرده است.
کتاب «رفتار مصرفکننده» برای مدیران بهویژه مدیرعامل و مدیران بازاریابی، فروش و تبلیغات، چارچوبهای دانشی و بینشی دلنشینی مهیا کرده است. مدیران بنگاههای اقتصادی، شرکتها و موسساتی که علاقهمندند در بازار پررقابت و جهمنی امروز، قدرت عمل را به دست گیرند، با مطالعه این کتاب عمیقا احساس برتری در بازار خواهند کرد؛ تا جایی که گویی میتوانند بیش از دیگران نیروهای نامریی بازار را ببینند، همچنانکه نیوتن نیروی نامریی جاذبه زمین را دید.
کتاب رفتار مصرفکننده در 5 بخش مجزا مشتمل بر 17 فصل تدوین شده است. این 5 بخش فهرستوار آمده است که تا حدودی شما را با ذهن زیبا و منسجم سولومون، مولف این کتاب آشنا کند:
بخش 1: مصرفکننده در فضای بازار
بخش 2: مصرفکننده بهعنوان افراد
بخش 3: مصرفکننده بهعنوان تصمیمگیرنده
بخش 4: مصرفکننده و خردهفرهنگ
بخش 5: مصرفکننده و فرهنگ
مقایسههایی که سولومون در جایجای این کتاب دارد، به خواننده تیزبین هشدار میدهد که قرار نیست صرفا بهصورت خطی یاد بگیرد. بهتر است نقادانه به موضوعات بنگرد. برای مثال میتوان به شرکت یونیلور اشاره کرد.
یونیلور تحقیقاتی انجام داد تا ببیند به چه دلیل ایتالیاییها از تمیزکننده این شرکت استفاده نکردند و متوجه شد زنان ایتالیایی متقاعد نشدهاند که یک اسپری ساده بتواند چربیهای غلیظ آشپزخانه را تمیز کند.
نایکی، بهعنوان یک راهحل، لباس متحدالشکلی را طراحی کرد که زنان مومن در سومالی میتوانند از آن استفاده کنند بدون آنکه حجاب خود را کنار بگذارند.
و...
گفتنی آنکه این کتاب را انتشارات بازاریابی با ترجمه دکتر کامبیز حیدرزاده و با پیشگفتار پرویز درگی، در 768 صفحه (قطع رحلی)، همراه با لوح فشرده سخنرانیهای پروفسور سولومون (به زبان انگلیسی با زیرنویس فارسی) به قیمت 75 هزار تومان به بازار نشر عرضه کرده است.