سه شنبه, ۲ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Tue, 23 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
پس از آلمانی ها و فرانسوی ها، رایزنی فشرده اقتصادی ایتالیایی ها در تهران

راه های رم به تهران ختم می  شود

8 سال پیش ( 1394/5/14 )
 

هیات تجاری ایتالیا دیروز رایزنی‌هایش را در تهران پایان داد تا به گفته فدریکا گوییدی وزیر توسعه اقتصادی ایتالیا این آغازی باشد برای افزایش مبادلات تجاری دو کشور تا دو برابر. حال تهران آماده است تا در راستای سیاست‌های پساتحریم بازگشت زود هنگام و طولانی‌مدت سرمایه‌گذاران و صنعتگران ایتالیایی را در حوزه‌های مختلف نفت، بیمه، پوشاک، آب، خودرو، پتروشیمی، دارو و... پذیرا باشد. تاکنون روابط دوجانبه نسبتا ویژه‌ای بین ایران و ایتالیا در مقایسه با سایر دول اروپایی برقرار بوده. مهم‌ترین آن، آسیب‌پذیری کمتر از نوسانات مقطعی میان ایران و اتحادیه اروپا بوده است و حال در دوران جدید اقتصادی ایتالیایی‌ها می‌توانند از این ویژگی خود بهترین استفاده را کنند.

346568976979

شاید همین امر باعث شده است تا نخستین یادداشت تفاهم با یک کشور غربی در پساتحریم با ایتالیا امضا شود. هیات ایتالیایی در دو روز اقامت خود در تهران دیدارهای فشرده‌ای داشتند از رییس‌جمهور و وزرا گرفته تا مدیران میانی. البته یکی از مهم‌ترین این دیدارها، ملاقات با اعضای پارلمان بخش‌خصوصی ایران است که گزارش این دیدار در صفحه 5 از نظرتان می‌گذرد. این هیات در دیدار با رییس‌جمهور نیز ضمن دعوت از روحانی برای بازدید از رم اعلام کردند هدف‌شان از سفر به ایران توسعه هر چه بیشتر و سریع‌تر روابط موجود است. رییس‌جمهور کشورمان در این دیدار گفت: مانعی در مسیر توسعه همکاری‌ تهران-رم وجود ندارد و دو کشور می‌توانند در حوزه‌های مختلف سیاسی، فصل نوینی از روابط مشترک را آغاز کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دیدار با «پائولوجنتیلونی» و «فدریکا گوییدی» وزرای خارجه و توسعه اقتصادی ایتالیا با اشاره به جایگاه و سابقه روابط تاریخی دو کشور ایران و ایتالیا گفت: هیچ مانعی در مسیر توسعه همکاری‌های تهران و رم وجود ندارد و دو کشور می‌توانند در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و توریستی فصل نوینی از روابط مشترک را آغاز کنند. رییس‌جمهوری با اشاره به ظرفیت‌های فراوان کشورهای اتحادیه اروپا به‌ویژه ایتالیا برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: انتقال سرمایه و فناوری به ایران و سپس صادرات مشترک به بازارهای منطقه، اولویت ایران برای توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای اروپایی است.

رییس شورای عالی اقتصاد با بیان اینکه دولت و ملت ایران با ایستادگی در دورانی که تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه علیه ایران وضع شده بود، توانستند افتخار بیافرینند، اظهار داشت: در این دولت و دوران تحریم توازن مطلوبی میان صادرات غیرنفتی با واردات به‌وجود آمد و این شرایط، توان اقتصادی امروز ما را برای تعامل با اقتصادهای دیگر بهتر از گذشته کرده است. رییس‌جمهوری افزود: امروز زمینه‌های فراوانی برای جذب سرمایه‌های خارجی در کشور به‌ویژه در عرصه‌‌های انرژی، بانک، بیمه، صنایع، حمل‌و‌نقل، بهداشت و سلامت وجود دارد و با توجه به بسترهای لازم به‌ویژه نیروی جوان تحصیلکرده و کارآمد، می‌توانیم از فضای پس از توافق به نفع طرفین و اتحادیه اروپا بهره‌برداری کنیم.

3456578569569760

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود بر توسعه همکاری‌ها به منظور تحکیم و تقویت ثبات و امنیت در منطقه تأکید کرد و گفت: مسئله تروریسم و ناامنی بیماری مسری است که به یک منطقه خاص تعلق ندارد و برای جلوگیری از تسری آن باید در زمینه مقابله با افراط و خشونت تلاش کرد و نگذاشت که هیچ انسان بی‌گناهی فارغ از ملیت یا مذهب قربانی گروه‌های تروریستی شود. رییس‌جمهوری ادامه داد: بعد از توافق هسته‌ای بار سنگین بر دوش ایران قرار دارد و ما می‌خواهیم از همه توان خود برای استقرار صلح و ثبات در منطقه بهره بگیریم و برای دستیابی به این مهم ضرورت دارد با همکاری جمعی تروریسم ریشه‌کن شود. چراکه نفع سیاسی و اقتصادی کشورها از یکسو و ایجاد آرامش روحی و روانی برای ملت‌ها در گرو این عزم همگانی است. روحانی همچنین با تشکر از پیام دعوت رسمی نخست‌وزیر ایتالیا برای سفر به آن کشور، ابراز امیدواری کرد در فرصتی مناسب از کشور ایتالیا که دارای تمدن و فرهنگی باستانی است، دیدار کند.

رقابت برای میزبانی از رییس‌جمهوری ایران

«پائولوجنتیلونی» وزیر خارجه ایتالیا در ابتدای این دیدار با تقدیم دعوتنامه رسمی نخست‌وزیر کشورش به رییس‌جمهوری ایران برای دیدار از رم، اظهار امیدواری کرد با توجه به رقابت بسیار میان کشورهای مختلف برای میزبانی از دکتر روحانی این دیدار در نزدیک‌ترین زمان ممکن انجام شود. وی با اشاره به اینکه در دوران مختلف و فراز و نشیب‌های سیاسی، ایتالیا همواره باب گفت‌وگو و مودت را با جمهوری اسلامی ایران باز نگه داشته، هدف از سفر مجدد خود را توسعه هر چه بیشتر و سریع‌تر روابط موجود دانست و گفت: دو کشور می‌توانند علاوه بر تعاملات سیاسی، در حوزه‌های تجارت، بازرگانی، اقتصاد و بین‌المللی همکاری کنند، زیرا جامعه جهانی نیاز به نقش‌آفرینی ایران در راستای ثبات و آرامش منطقه دارد.

پائولوجنتیلونی سابقه روابط تجاری و بازرگانی دو کشور در مسیر جاده ابریشم را میراثی اقتصادی و فرهنگی توصیف و تأکید کرد: رم نیز بر این باور است که باید برنامه‌ریزی‌ها در حوزه اقتصادی به نحوی انجام شود که از طریق سرمایه‌گذاری و تولید مشترک به منطقه و کشورهای ثالث که پیرامون ایران قرار گرفتند، صادرات داشته باشیم.  وی با بیان اینکه در هیأت همراهش بازرگانان و صاحبان صنایع بسیار مهم ایتالیا حضور دارند و در حال حاضر مشغول مذاکره با صنایع و بنگاه‌های اقتصادی ایران هستند، اظهار امیدواری کرد: این همکاری به نفع طرفین بوده و منجر به انتقال سرمایه و فناوری به ایران و توسعه شبکه ارتباطی و راه‌ها و نیز توسعه صنایع نفت و گاز شود.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/CWTblAa8
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه