پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

مردم بریتانیا در همه پرسی روز پنجشنبه 23 ژوئن، به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا رأی دادند. به دنبال اعلام نتیجه همه پرسی ارزش پول ملی بریتانیا، پوند در 30سال اخیر با سقوطی بی‌سابقه روبه‌رو شد. هر پوند بریتانیا که تا پیش از این در بازار‌های جهانی 1.5دلار معامله می‌شد، به کمتر از 1.35دلار رسید. ارزش یورو در بازار‌های جهانی 4درصد سقوط کرده‌است. پوند بریتانیا، از سال 1985 تاکنون چنین سقوطی را تجربه نکرده بود.

رأی به خروج بریتانیا و سقوط بی‌سابقه پوند

البته پل ناتال، معاون دبیرکل حزب استقلال بریتانیا، سقوط ارزش پوند را یک تاثیر زودگذر می‌داند و می‌گوید که در مقایسه با دستاورد‌های خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا در بلند‌مدت ضربه سنگینی نیست. بریتانیا از سال 1973 تا به امروز عضو اتحادیه اروپا بوده است. از نظر رهبر حزب استقلال بریتانیا، نایجل‌فاراژ، ماندن در بروکسل به ضرر بریتانیاست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، شاخص بورس لندن در معاملات بازار دیروز، 7 درصد سقوط داشته‌است. بهای قیمت نفت هم در بازار جهانی تحت تاثیر نتیجه همه پرسی بریتانیا، کاهشی 6درصدی داشت.

رئیس پارلمان اروپا در واکنش به نتیجه آرای همه پرسی بریتانیا می‌گوید: «گزینه خروج از اتحادیه اروپا، برای مردم انگلیس دلگرم‌کننده نیست.» او ادامه می‌دهد: «نمی‌خواهد سقوط ارزشی که پوند تجربه کرده را یورو نیز تجربه کند.»

رای مردم به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، دنیا را حیرت زده کرد

با شرکت 72 درصدی شهروندان بریتانیایی در این همه پرسی نتیجه آن با رأی 51.9درصدی به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا مشخص شد. اکثر شهروندان منطقه انگلیس به خروج و مردمی که در مناطق اسکاتلند و ایرلند شمالی زندگی می‌کنند به ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا رأی داده‌اند. از نظر بسیاری از کارشناسان، این جدایی یک جدایی تاریخی است.

با اعلام نتیجه همه پرسی، حدود 80 نفر از نمایندگان محافظه‌کار مجلس بریتانیا طی نامه‌ای از دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا درخواست کردند تا با استعفا از سمت خود به نتیجه همه پرسی واکنش نشان ندهد. اما دیوید کامرون اعلام کرد که استعفا می‌دهد و ادامه‌کار را به جانشین خود واگذار می‌کند. نخستین ترکش عواقب خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بلافاصله پس از اعلام نتیجه آرا به نخست‌وزیر وفادار بریتانیا، برخورد کرد. دیوید کامرون از سال 2005 حامی حزب محافظه‌کار و از سال 2010 نخست‌وزیر بریتانیاست.

او کمی پس از یک سالگی نخست‌وزیری خود شاهد موفقیت کم نظیر حزبش طی 20 سال گذشته بود. دیوید کامرون در سخنرانی خود گفته است: «بهترین فرد برای اداره کشور در این برهه از زمان من نیستم.» اکنون او امور و مذاکرات و فرآیند جدایی از اتحادیه اروپا را به جانشین خود می‌سپارد که از ماه اکتبر آینده کار خود را آغاز می‌کند.

واکنش زنجیره‌ای در اتحادیه اروپا

بریتانیا پس از آلمان، بزرگ‌ترین اقتصاد اروپاست. همچنین به‌عنوان یک مهره اصلی در شورای امنیت سازمان ملل و از حامیان اقتصاد آزاد و متحد آمریکا شناخته می‌شود. خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، ضربه بزرگی به ساختار شکننده اتحادیه اروپا وارد می‌کند. این اتحادیه مدت‌هاست تحت فشار رشد اقتصادی آهسته، افزایش نرخ بیکاری، بحران مهاجرت، بدهی مالی یونان و جنگ اوکراین قرار دارد.

کارشناسان احتمال می‌دهند پس از خروج بریتانیا، همه پرسی در سایر کشور‌های عضو اتحادیه درباره خروج آنها از اتحادیه برگزار شود. درواقع، پیش‌بینی می‌شود اروپا پس از خروج بریتانیا به یک دومینوی خروج از اتحادیه تبدیل شود.

سیاست‌مداران راست‌گرای فرانسه نخستین کسانی هستند که پس از اعلام نتیجه همه پرسی بریتانیا، خواستار خروج از اتحادیه اروپا شده‌اند. مسئولان و رهبران جبهه ملی فرانسه، اعلام کرده‌اند که این تصمیم برای فرانسه یک پیروزی خواهد بود. آنها عقیده دارند امروز وقت آن رسیده‌است که فرانسوی‌ها فریاد «فرگزیت» را سر بدهند.

مارین لوپن، رئیس حزب ملی فرانسه، خواستار برگزاری همه پرسی در کشور خود شد. او با ابراز خوشحالی از نتیجه همه پرسی بریتانیا، گفت: خروج از اتحادیه برای بریتانیا یک پیروزی است. این همان چیزی است که من برای کشور خود می‌خواهم.
کارشناسان اقتصادی هشدار داده‌اند که خروج بریتانیا از اتحادیه و مقر بروکسل، زمینه فروپاشی اتحادیه اروپا را فراهم می‌کند؛ بنابراین سیاست کنونی اتحادیه اروپا و اولویت کنونی آن، جلوگیری از یک واکنش زنجیره‌ای است. بروکسل در تلاش است تا جلوی این واکنش سریالی را با عواقب جبران ناپذیرش بگیرد.

خبرگزاری فرانسه

برچسب ها : فرصت آزاد
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/4ytwBU1P
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه