جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

ذخیره آب در تاکستان‌ها

8 سال پیش ( 1394/6/14 )
 

یکی از مشکلاتی که تولید محصولات کشاورزی را با خطری جدی مواجه ساخته، کمبود آب است.به همین دلیل کارشناسان و اهل فن به‌دنبال دستیابی به روش‌های نوینی بودند تا بتوانند در مصرف آب صرفه‌جویی کنند. آبیاری قطره‌ای یکی از شیوه‌هایی است که می‌تواند در عبور بحران آب به بخش کشاورزی کمک کند.به گزارش «فرصت امروز» طرح تجمیع اراضی و استفاده مشترک از منابع آبی در باغ‌های انگور تاکستان، پروژه‌ای است که به‌صورت پایلوت در این شهرستان در حال اجراست و امید می‌رود که تا چند سال آینده این امر در کل اراضی کشور نهادینه شود. طبق گفته مدیرجهاد کشاورزی شهرستان تاکستان، تاکنون 6500هکتار از باغ‌های انگور از سیستم نوین آبیاری بهره‌مند شده‌اند که حدود 3هزار هکتار آن در دولت جدید اتفاق افتاده است. 

شهرام رحمانی می‌گوید: «از این مقدار، حدود 1400هکتار به‌صورت تجمیعی عمل کرده و از استخرهای آبی مشترک بهره می‌برند. همچنین 1500هکتار نیز پیشرفت فیزیکی بالای 90درصد در اجرای طرح داشته است.»

این در حالی است که رجب رحمانی، نماینده مردم تاکستان در تذکر شفاهی خطاب به رئیس‌جمهور و وزرای دولت گفت: شهرستان تاکستان از بی‌آبی می‌سوزد و بیش از 30‌هزار هکتار باغ‌های انگور این شهرستان در حال نابودی است و وزرای نیرو و کشاورزی باید توجه داشته باشند که براساس مصوبه کمیسیون اصل90 مجلس 25‌درصد آب سد مخزنی طالقان باید به تاکستان اختصاص پیدا کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، نماینده مردم تاکستان تاکید کرد: حل معضل چاه‌های عمیق مجاز و غیرمجاز و تامین برق، گاز و گازوییل مورد نیاز آنها و اجرای قانون تعیین تکلیف چاه‌های عمیق باید مورد توجه قرارگیرد، چرا که بارها از دیوان عدالت اداری و بازرسی کل کشور و وزارت نیرو درخواست شده مشکلات کشاورزان را حل کند.

به نظر می‌رسد اجرای طرح‌های آبیاری نوین و تجمیع اراضی تاکستان‌ها به همراه طرح فراز، می‌تواند در صرفه‌جویی مصرف آب بسیار موثر باشد. علاوه بر آن چنین طرح‌هایی عملکرد در هر هکتار را از 10تن به 30 تن به طور متوسط افزایش می‌دهد و از طرف دیگر به دلیل افزایش کیفیت انگورها راندمان تولید کشمش به 100درصد نزدیک می‌شود.

رئیس جهادکشاورزی استان قزوین در این ارتباط می‌گوید: «مدیریت یکپارچه آب در تاکستان‌ها در افت هزینه‌ها بسیار موثر است. مضاف بر اینکه چنین طرحی به همراه طرح فراز انجام گیرد.» ابــراهیمــی پــاک می‌افزاید: «به‌عنوان مثال در شهرستان نرجه از توابع قزوین، تا پیش از اجرای طرح تجمیع، 21 حلقه چاه وجود داشت که بعد از اجرای آن 15حلقه حذف شد. بنابراین دولت در نظر دارد طی یک طرح سه‌ساله، تمامی تاکستان‌ها را به سیستم آبیاری نوین تجهیز کند. ناگفته نماند که برای اجرای چنین پروژه‌ای 10 تا 13میلیارد تومان اعتبار نیاز است که تنها 5/1میلیارد آن تامین شده است.

گفتنی است با اجرای تجمیع 1500هکتاری آبیاری به همراه طرح فراز، 60درصد از مصرف آب در تاکستان‌ها کم شده و کشاورزان با مشاهده مزایای این پروژه‌ها خود برای تجهیز شدن مزارع‌شان پیش‌قدم می‌شوند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/faLISV3X
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه