پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

در جریان معاملات بازار سهام، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۴۵۰واحد افت کرد و در آستانه سقوط به کانال 65 هزار واحدی قرار گرفت. اکثر سرمایه‌گذاران معتقدند وضعیت نامطلوب فعلی شرکت‌های بورسی کماکان ادامه دارد و بهبود شرایط اقتصادی کشور به زمان نیاز دارد و با این منطق به بازار ورود نمی‌کنند. در عین حال گزارش‌های ضعیف شرکت‌ها در کوتاه‌مدت نشانه امیدوار‌کننده‌ای از وضعیت بازار سهام پیش‌روی سهامداران قرار نمی‌دهد. هرچند با رفع تحریم‌ها می‌توان در میان و بلندمدت امیدوار به بازگشت رونق به اقتصاد و نیز سودآوری بنگاه‌ها و رونق بورس بود. وضعیت نامناسب شرکت‌ها و تعدیل‌های منفی پی‌در‌پی آنان در کنار رکود اغلب صنایع مهم موجب شده اکثر شرکت‌های بزرگ از جمله صنعت خودروسازی ناتوان از فروش محصولات خود باشند.

6456756867897979

در این میان کاهش قیمت‌های جهانی نیز بخشی دیگر از بازار سهام را هدف گرفته که گروه محصولات فلزی و شرکت‌های فولادی با بیشترین تأثیر منفی مواجه شدند. از سوی دیگر بحران عراق و مشکلات صادرات سیمان به این کشور نیز دامنگیر برخی شرکت‌های سیمانی است. ضمن اینکه در همین حال رفتار وزارت نفت نیز در برخورد با شرکت‌های پالایشگاهی و پتروشیمی به عاملی دیگر برای تداوم رکود فعالیت شرکت‌های بورسی بدل شده است. در این شرایط به نظر می‌رسد باوجود خوش‌بینی‌ها در مورد نتیجه مذاکرات هسته‌ای تا پس از گزارش‌های شش ماهه و احتمالا تأثیرپذیری از گزارش‌های ۹ ماهه، بازار سهام نتواند روند رو به رشدی را به نمایش بگذارد.

خریدهای حقوقی در گروه بانک

در گروه بانک و مؤسسات اعتباری به‌جز بانک خاورمیانه و بانک اقتصاد نوین معاملات سایر نمادها در بازه منفی انجام گرفت. در این گروه همچنین شاهد خرید‌های حقوقی هستیم. بانک گردشگری با خرید 14میلیون سهم حقوقی و در کل معامله 16 میلیون سهم رکورد جدیدی برای دو هفته اخیر خود را به ثبت رساند و در دقایق پایانی مثبت شد. در عین حال پیرامون این گروه خبر رسید نرخ ذخیره قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی نیم‌درصد کاهش یافت. این درحالی‌است که قرار است این نرخ هر سه ماه یکبار بازبینی شود. این امر موجب افزایش نقدینگی بانک‌ها شده و در نتیجه توانایی آنها را برای ارائه تسهلات افزایش خواهد داد. شرایط فوق می‌تواند بر این گروه بورسی تأثیر مثبت گذارد.

معاملات گروه خودرو و ساخت قطعات در بازه منفی انجام گرفت. در پایان معاملات به‌جز فنرسازی خاور و مهندسی صنعتی روان‌فن‌آور سایر نمادها در بازه منفی قرار گرفتند. با معامله 48.5 میلیون سهم، پارس‌خودرو پرحجم‌ترین نماد معاملاتی گروه بود. پیرامون این گروه خبر رسید که شرکت ایران‌خودرو سود هر سهم سال‌جاری را 221 ریال پیش‌بینی کرده اما درسه ماه اول فقط 5درصد معادل 12ریال از سود پوشش داده است. در دوره مشابه سال قبل هم از 502ریال سود پیش‌بینی شده 99 ریال معادل 20 درصد سود محقق شده بود.

معاملات متعادل در گروه فلزات اساسی

نمادهای گروه حمل‌و‌نقل همسو با روند بازار سهام منفی معامله شدند. حمل‌و‌نقل بین‌المللی خلیج‌فارس تنها نماد مثبت گروه در پایان معاملات بود که از اواسط بازار سهام نیز با صف خرید همراه شد. با معامله 3.3 میلیون سهم، کشتیرانی ایران پرحجم‌ترین نماد معاملاتی گروه بود. در گروه محصولات شیمیایی مدیرعامل سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین با بیان اینکه ساخت پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با پیشرفت ۸۴ درصدی، تاکنون بیش از 3 میلیارد یورو هزینه داشته، گفت: با راه‌اندازی فاز اول پالایشگاه تا پایان امسال، ۱۲میلیون لیتر بنزین و ۴میلیون لیتر گازوییل یورو۴ تولید می‌شود.

در گروه سیمان، مدیرعامل سیمان شرق با بیان اینکه این کارخانه از تمام ظرفیت خود استفاده کرده و با دو خط تولید سیمان خاکستری و یک خط تولید سیمان سفید به تولید محصول می‌پردازد، گفت: به منظور متعادل کردن بازار توجه بیشتری را به صادرات محصولات داریم. نمادهای گروه فلزات اساسی نسبت به کل بازار سهام متعادل‌تر معامله شدند. ذوب‌آهن اصفهان که خرید آن زیر قیمت 200تومان توصیه شده بود با خبر افزایش سرمایه روند صعودی خود را با صف خرید آغاز کرد. در گروه قند و شکر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کارخانه قند دزفول به‌علت بروز برخی مشکلات در بخش‌های مختلف، تعطیل شده است که در صورت توجه به الگوی فعالیت کاغذ پارس، می‌توان مشکلات این واحد تولیدی را در کمترین زمان ممکن رفع کرد.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/VfpbKm4G
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه