پرسش: مدیریت یک کسبوکار را در حوزه عرضهلوازم بهداشتی بر عهده دارم و کارکنان زیادی برای کسبوکارم فعالیت میکنند، ولی هیچکدام نقش سفیر را برایم بازی نمیکنند و حتی بارها شنیدهایم که در جمعهای مختلف نسبت به کسبوکار و مدیریتم حرفهای مخالف و تندی زدهاند. این درحالی است که وقتی مقابلم قرار میگیرند شروع به تعریف و تمجید میکنند. در این باره راهنمایی بفرمایید که چرا رفتار کارکنان به این شکل درآمده است؟
پاسخ کارشناس: معمولا این شرایط در کسبوکارهایی به وجود میآید که کارکنان آن فقط از ترس به مدیران خود احترام میگذارند و این ترس باعث میشود که وقتی آنها از فضای کسبوکار دور شوند با خیال راحت درباره مدیریت و کسبوکار صحبت کنند. حرفهای مخالفی که کارکنان درباره کسبوکار میزنند اثرات منفیتری از هزاران آگهی بد تبلیغاتی خواهد داشت.
مطمئنا اگر کارکنان رضایت داشته باشند و برحسب فعالیتی که میکنند، پاداش بگیرند به کسبوکار وفادار خواهند بود و به مانند سفیر عمل خواهند کرد. پس چنین مدیرانی باید به دنبال راهکارهایی باشند تا کارکنان بر حسب ترس یا حقوق دریافتی در کسبوکارشان فعالیت نکنند.