سه شنبه, ۲ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Tue, 23 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

دست عربستان در پس بحران نفت

8 سال پیش ( 1394/9/18 )
 

در پی جلسه هفت‌ساعته اعضای اوپک در روز جمعه در وین و عدم دستیابی این اعضا به نتیجه‌ای واحد برای کاهش تولید، قیمت هر بشکه نفت به زیر 40 دلار رسید. اختلاف اعضای اوپک و ناکامی در رسیدن به اجماع روی سقف رسمی سهمیه تولید نفت، باوجود اشباع بازارو ارزانی نفت، سطح تولید را تا حد بی‌سابقه‌ای بالا نگه‌داشت و ناظران بازار را شگفت‌‌زده کرد.متیو اسمیت، مدیر تحقیقات نفت در موسسه کلیپردیتا که مسئول ردیابی محموله‌های نفتی در سراسر دنیاست می‌‌گوید اوپک «اساسا از هم پاشیده‌ است».

نابودی تولیدکنندگان خارج از اوپک

عربستان سعودی به هرقیمتی مصمم به تولید میزان بالای نفت و از رده خارج کردن رقبایش در آمریکا و نقاط دیگر جهان است. تا روز جمعه میزان تولید اوپک در حد بسیار بالایی قرار داشته و تغییری نداشته ‌است.کشورهای ثروتمند دیگری از خلیج‌فارس همچون کویت، قطر و امارات متحده عربی هم به عربستان سعودی پیوسته‌اند.

با پایین آمدن قیمت نفت به بشکه‌ای 40 دلار، اعضای دیگر اوپک که برخلاف کشورهای خلیج‌فارس از ثروت کمتری برخوردارند، خواهان کاهش تولید نفت هستند. از جمله این کشورها می‌توان به الجزیره، آنگولا، نیجریه و ونزوئلا اشاره کرد. کشورهای مخالف افزایش تولید نفت، هشدار داده‌اند که در صورت عدم اقدام اوپک قیمت نفت می‌تواند تا بشکه‌ای 30 دلار هم پایین برود.

پول عربستان سعودی در حال تمام شدن است

حتی کشور ثروتمندی چون عربستان سعودی که قادر است نفت را با هزینه‌ای بسیار پایین‌تر از تولیدکنندگان دیگر تولید کند، در حال ضربه خوردن از قیمت پایین نفت است و این بدان دلیل است که عربستان در حال حاضر پول زیادی را صرف هزینه‌های نظامی کرده ‌است. این کشور پادشاهی نیازمند درآمد نفتی بالاتر است.

براساس اعلام صندوق بین‌المللی پول در صورت عدم دستیابی عربستان به درآمد نفتی بالاتر، ذخیره ارزی این کشور به اتمام می‌رسد. یکی از انگیزه‌ها و اهداف پنهانی سیاست‌ عربستان سعودی در تولید بالای نفت، پایین نگه داشتن قیمت و تنبیه کردن ایران است. تحریم‌هایی که اقتصاد ایران را دچار مشکل کرده ‌است، احتمالا به‌زودی برداشته خواهند شد ولی این کشور نفت‌خیز باید به قیمت‌های بسیار پایین نفت قانع باشد.

کاهش سطح اشتغال در صنعت نفت آمریکا

با آنکه نفت ارزان ممکن است مورد طبع بسیاری از آمریکایی‌ها باشد، اما قیمت پایین نفت سبب از بین رفتن مشاغل در این بخش می‌شود. این کاهش مشاغل را به‌خصوص می‌توان در ایالات نفتی چون تگزاس و داکوتای شمالی دید.

براساس آمار دولت آمریکا، بخش معدن که متشکل از شرکت‌های نفت و انرژی است، از اواخر سال 2014 تابه‌حال با کاهش 123 هزار شغل روبه‌رو بوده‌ است. سایر کارمندان بخش انرژی هم با کاهش شدید حقوق مواجه بوده‌اند.

 سقوط سهام‌های انرژی
سهام‌های بزرگ نفتی چون ExxonMobil (XOM), Chevron و ConocoPhilips با کاهش شدیدی مواجه شده‌اند. شرکت اکتشاف و تولید نفت و گاز XOPحدود 60 درصد از ارزش خود را از دست داده ‌است آن‌هم بعد از رشد بالایی که در سال 2014 داشت.

اختلال در تولید نفت آمریکا

میزان تولید نفت آمریکا هنوز در بالاترین سطح خود قرار دارد و این به دلیل نوآوری‌های فنی نفت شیل این کشور است. با این همه تولید داخلی آمریکا در چند ماه گذشته با مقداری کاهش روبه‌رو بوده‌است و برخی معتقدند این روند کاهشی تا پایان سال آینده ادامه ‌خواهد داشت.
 
مشکلات بزرگ شرکت‌های نفتی آمریکایی

شرکت‌های انرژی آمریکایی که وقتی نفت بشکه‌ای صد دلار مبادله می‌شد وام‌های سنگین دریافت کرده ‌بودند، حالا با پایین رفتن قیمت نفت در پرداخت وام با مشکل روبه‌رو شده‌اند و این دلیل اصلی‌ای است که درآمد‌های شرکت‌های جهانی به بالاترین حد خود از زمان بحران اقتصادی بزرگ شش سال گذشته رسیده ‌است.

اما... بنزین 2 دلاری در راه است

رانندگان آمریکایی برنده آشکار کاهش قیمت نفت هستند. قیمت متوسط یک گالن بنزین درآمریکا 05/ 2 دلار است. این مقدار بنزین در سال گذشته 75/ 2 دلار به فروش می‌رسیدو امتناع اوپک از کاهش میزان تولید نفت بر این روند کاهشی می‌افزاید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/0MsVl6CD
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه