پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص بورس در نخستین روز کاری خود در هفته جاری، از همان ابتدا با افزایش تقاضا مواجه شد و این برتری تقاضا بر عرضه در بازار سهام تا پایان زمان معاملات دیروز ادامه داشت، به طوری که در نهایت شاخص با رشد 295 واحدی در ارتفاع 78 هزار و 387 واحد قرار گرفت. افزایش سطح عمومی قیمت ها و عبور شاخص کل از ارتفاع 78 هزار واحد طی روزهای اخیر نشان دهنده ورود تدریجی حجم معتنابهی از نقدینگی به بستر بازار سهام است که یکی از دلایل آن می تواند کاهش نرخ سپرده های بانکی و عدم توجیه پذیری سرمایه گذاری در نظام بانکی باشد.

دست برتر تقاضا در بازار سهام

بدین ترتیب طی روزهای اخیر شاهد کوچ منابعی از نقدینگی برای خرید سهام شرکت های مختلف در بورس تهران هستیم؛ امری که به رشد بازار سهام می انجامد و در این زمینه طی روزهای گذشته بورس تهران توانسته گوی رقابت با سایر بازارهای موازی را برباید و بر صدر توجه سرمایه گذاران قرار گیرد.

پر بازده ترین و کم بازده ترین صنایع بورس

روند معاملات سهام شرکت ها در بازار سهام طی مهر ماه امسال نسبت به ماه قبل از آن بهتر بود. در مهرماه سال جاری عواملی همچون رشد قیمت جهانی فلزات اساسی، افزایش بهای جهانی نفت و انتشار برخی اخبار مثبت پیرامون روند اجرای مذاکرات و توافقات دو شرکت بزرگ خودرو ساز داخلی یعنی ایران خودرو و سایپا با خودروسازان خارجی موجب شد تا بار دیگر توجه سرمایه گذاران به بازار سهام جلب شود و بورس اندکی از سکون و روند نزولی که طی شهریور ماه بر آن حاکم شده بود، فاصله بگیرد.

در این بین اعلام تعدیل مثبت سودآوری برخی از شرکت ها امیدواری ها برای بهبود شرایط کلی بازار سهام را بیش از پیش تقویت کرد. طی دوره مورد بررسی شاخص کل بورس با رشد حدود 2هزار واحدی وارد مدار 78هزار واحدی شد و در حالی که بورس بازدهی مثبت 3.6درصدی را محقق ساخت، صنعت محصولات چرمی به واسطه رشد 30 درصدی تک سهم فعال در آن یعنی گروه صنعتی ملی در نماد «وملی» به عنوان پر بازده ترین صنعت شناخته شد و در کنار آن صنایعی همچون دستگاه های برقی، فعالیت های کمکی به نهادهای واسط مالی و فنی و مهندسی هر یک با ثبت بازدهی مثبت 12درصدی در جایگاه صنایع پر بازده قرار گرفتند. همچنین گروه های استخراج کانه های فلزی، استخراج ذغال سنگ و چاپ هر یک با تحقق بازدهی مثبت 11درصدی در جایگاه های بعدی نشستند. 

این در حالی است که صنعت استخراج گاز با کسب بازدهی منفی حدود 3درصدی به عنوان کم بازده ترین صنعت مطرح شد. علاوه بر این، گروه هایی همچون مخابرات، کانی غیر فلزی، سایر حمل و نقل، چند رشته ای صنعتی و بیمه با کسب بازدهی منفی یک تا 2درصدی در ردیف های بعدی قرار گرفتند.

سبزپوشی شاخص کل فرابورس

بازار فرابورس ایران نخستین روز معاملاتی در آبان ماه را با سبزپوشی شاخص کل و رشد ارزش بازار پشت سر گذاشت. در معاملات روز شنبه اول آبان ماه بیش از 2میلیارد ورقه بهادار در 28هزار و 950 دفعه در بازارها مورد مبادله قرار گرفت که ارزش آن نزدیک به 9هزار و 718 میلیارد ریال بود. به موازات رشد حجم و ارزش معاملات، شاخص کل نیز با رشد حدود 7 واحدی روبه رو شد و تا رقم 831 واحد افزایش یافت، ضمن آنکه ارزش بازار نیز با صعودی چشمگیر به بیش از رقم 998 هزار میلیارد ریال رسید. در بازار سهام فرابورس (شامل بازارهای اول، دوم و پایه)، روز جاری بلوک غیرمدیریتی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه به تعداد 1.7میلیارد سهم (معادل 7.3درصد از سهام میدکو) به ارزش بیش از 6 هزار و 74 میلیاردریال به فروش رسید.

در میان نمادهای مورد معامله در بازارهای اول، دوم و پایه نیز نماد شرکت ریل پرداز سیر بالاترین حجم معامله به تعداد 38 میلیون سهم و نماد شرکت پالایش نفت تهران بیشترین ارزش معامله به میزان 116 میلیارد ریال را تجربه کردند. نمادهای «غفارس»، «بالاس»، «غگلسا» و «تلیسه» نیز با بیشترین رشد قیمت تا سقف حداکثر 5درصد روبه رو شدند و نمادهای «وگستر» و «سدبیر» بیشترین افت روزانه قیمت را تجربه کردند. بررسی معاملات در بازار سهام فرابورس ایران همچنین حاکی از آن است که نمادهای «شتران»، «مارون» و «شاوان» تا سطح 2.6 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر آیفکس داشته اند در حالی که نماد «ذوب» بالاترین تاثیر منفی را بر این شاخص گذاشته است.

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز روز گذشته تعداد 2.9میلیون ورقه به ارزش 2 هزار و 843 میلیارد ریال دادوستد شد. اوراق گواهی سپرده عام بانک پارسیان معامله 2.1میلیون ورقه به ارزش 2هزار و 66میلیارد ریال را تجربه کرد. پس از آن اوراق رهنی بانک مسکن نیز دارای بالاترین حجم و ارزش معاملاتی بود.

در همین حال در ادامه سریال ریزش قیمت های اوراق تسهیلات مسکن شاهد دادوستد این اوراق در محدوده قیمتی 806 تا 845 هزار ریال بودیم. امتیاز تسهیلات مسکن مربوط به مهر 95 امروز بیشترین ریزش قیمتی تا حدود 5 درصد را در میان تسه ها تجربه کرد.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/i4QvpJfV
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه