پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

دست از سر قیمت خودرو برداریم

8 سال پیش ( 1395/1/3 )
پدیدآورنده : احمد پورفلاح  

افزایش قیمت خودرو چندان هم به نفع خودروسازان نیست، چرا که تقاضا در بازار کاهش می‌یابد و در نتیجه رکود بر تولید حاکم می‌شود که هم به ضرر مصرف‌کننده و هم خودروسازان است. ورود دستوری مجلس برای قیمت‌گذاری نادرست است و وزیر صنعت با تحلیل و مطالعه به این نتیجه رسید که قیمت تمام شده خودروسازان بالاست و در نهایت اجازه افزایش قیمت را دادند. باید عوارض سنگینی مانند مالیات بر ارزش افزوده و یک سری عوارض جنبی را از دوش خودروسازان داخلی بردارند که بتوانند قیمت تمام شده را رقابتی کنند، تا وقتی شرکتی مانند فولکس واگن یا فیات وارد کشور شد، امکان رقابت داشته باشند.باید به سمتی برویم که دست از سر قیمت خودرو برداریم و اجازه دهیم بازار قیمت را تعیین کند و مصرف‌کننده حق انتخاب داشته باشد.

اینکه دستوری تعرفه‌ها را بالا ببریم و دیوار بلندی در برابر واردات ایجاد کنیم و از آن طرف هم بگوییم قیمت خودروی داخلی بالا نرود، مشکلی حل نمی‌شود. افزایش قیمت‌ها کمی تند است، ولی قیمتی که شورای رقابت اعلام کرده بود پایین‌تر از حد انتظار بود، چرا که در سال جدید بعد از افزایش نرخ ارز با افزایش ۲۵ درصدی دستمزدها روبه‌رو بودیم، مضاف بر اینکه اگرچه مالیات بر ارزش افزوده ۲ درصد افزایش یافته، اما در زنجیره تولید در حقیقت ۳۳ درصد افزایش داشته است.

با اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها قیمت انرژی مصرفی در صنایع بالا رفت، بدون آنکه حمایتی از صنعت انجام شود و از طرفی سهم صنایع را هم ندادند و نخواهند داد و با این وضعیت افزایش ۲۵ تا ۳۰ درصدی قیمت خودرو کاملا معقول است. باید به نسبت ضعیف شدن ارزش ریال قدرت خرید مردم هم تعدیل شود. وقتی ریال ۷۰ درصد تضعیف شد، باید به همین نسبت ظرف یکی دو سال قدرت خرید مردم تسهیل شود. از طرفی دیگر کارگران ما خیلی از خودرو استفاده نمی‌کنند و در بین ۴۰۰ کارگر ۵۰ نفر هم خودرو ندارند، بلکه این مسئله بیشتر در قشر کارمندان و طبقات بالاتر دیده می‌شود.

یکی از راه‌هایی که سرمایه‌گذار ترغیب می‌شود، این است که قیمت فروش خودرو معقول باشد و اگر دستوری قیمت را پایین نگه دارند، هیچ کس حاضر به سرمایه‌گذاری نخواهد بود. پیشنهاد ما همواره این بوده که خودروسازان خارجی به جای ایجاد واحد‌های مستقل در کشور با خودروسازان داخلی مشارکت کنند، چرا که الان خودروسازان ژاپنی و امریکایی نیز با هم جوینت شده‌اند، ولی نباید فراموش کرد که باید فضا رقابتی باشد، نه اینکه قیمت‌ها را شورای رقابت تعیین کند، وزارت صنایع مخالفت ورزد و مجلس دستوری برخورد کند و طبیعی است که در چنین شرایطی سرمایه‌گذار خارجی وارد نمی‌شود.

*رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/i8vqLBO9
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه