پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روز چهارشنبه با عقبنشینی به جایگاه 78هزار و 190 واحدی، آخرین روز کاری هفته را با 177 واحد کاهش به پایان رساند. این مهم در حالی اتفاق افتاد که شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار برای دومین بار در هفته جاری افت کرد آن هم درحالیکه طی 19 روز کاری گذشته نماگر بازار توانسته بود رشد مداومی داشته باشد و چندبار کانالشکنی کند.

درجا زدن بازار در مواجهه با مقاومت تاریخی

در معاملات روز گذشته دماسنج بازار سهام از ابتدای باز شدن شروع به رشد کرد، اما پس از حدود 100 واحد صعود و رسیدن به رقم 78هزار و 463 واحد، روند نزولی به خود گرفت و تا پایان معاملات به این روند ادامه داد. در هفتههای گذشته تلاش برای تکنرخی شدن نرخ ارز، اصلاح نظام بانکی، کاهش نرخ سود و تسهیلات بانکی و نیز بهبود نسبی شرایط صنایع تحتتأثیر پساتحریم از عوامل ایجاد جو روانی مثبت در بورس بود و هنوز هم خوشبینی به بهبود وضعیت صنایع مختلف در کنار بهبود نسبی وضعیت جهانی برخی کالاها از جمله دلایل مستعد بودن شاخص کل برای رشد است. تعادل قیمت جهانی نفت نیز یکی از دلایل رسیدن بازار به روند متعادل کنونی است و با پایان یافتن فصل مجامع نیز شاهد حمایت و حضور پررنگ حقوقیها در بازار سهام هستیم.

با این همه در هفته اخیر بازار سهام شاهد معاملات کمحجم و آرام در کلیت معاملات تالار شیشهای روبهرو بوده است؛ بازاری که روز گذشته در آستانه رسیدن موعد تسویه معاملات اعتباری کارگزاریها تلاش میکرد تا با شناسایی بازدهی کسب شده در روزهای گذشته به دنبال تأمین نقدینگی باشد.

با این حال بازار سهام همچنان صنایع پیشرو جا مانده از رکوردشکنیها را در کانون توجه قرار داده است؛ صنایعی همچون فلزات اساسی و معدنیها که پیش از این حقوقیها به جمعآوری این سهمها در پرتفوی خود و در دورانی که خودروییها خودنمایی میکردند، میپرداختند.

ادامه معاملات درونگروهی

طی معاملات روز گذشته بازار سهام نمادهای معاملاتی شرکتهای اعتباری ملل، سرمایهگذاری مسکن شمال غرب و حق تقدم خرید سهام آن، صندوق سرمایهگذاری پارند پایدار سپهر، سرمایهگذاری اعتلای البرز، داروسازی فارابی، سـرمـایـهگذاری مسکن زایندهرود، اوراق مشارکت سیمان کردستان از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت سرمایهگذاری آتیه دماوند متوقف شد. دیروز همچنین بلوک 69 درصدی توسعه حملونقل ریلی پارسیان به قیمت پایه هر سهم 1500 تومان و بلوک 25.29درصدی سهام مدیریتی غیرکنترلی مجتمع سیمان غرب آسیا به قیمت پایه 1032 ریال به ازای هر سهم روانه میز فروش شد. در نماد معاملاتی صنعتی دریایی ایران اندکی بیش از 21میلیون سهم به ارزش بیش از 6 میلیارد تومان بازارگردانی شد. در سرمایهگذاری میراث فرهنگی اما 13میلیون سهم به ارزش بیش از 4میلیون سهم میان کدهای درون گروهی منتقل شد. صنایع پتروشیمی خلیجفارس نیز شاهد معاملات کد به کد 17.5میلیون سهمی به ارزش 8.5 میلیارد تومان بود. 8میلیون سهم گسترش صنایع انرژی آذراب به ارزش بیش از 2 میلیارد تومان با معاملات درونگروهی همراه بود.

افت 1 واحدی آیفکس

در معاملات روز چهارشنبه بازار فرابورس ایران، 325میلیون و 110هزار ورقه بهادار در 29هزار و 187 نوبت به ارزش یکهزار و 589میلیارد و 140میلیون ریال خریدوفروش شد. آیفکس در ساعات آغازین فعالیت بازار چهار واحد بالا رفت اما پس از آن، رو به کاهش گذاشت و در پایان با حدود یک واحد افت روی عدد 817 واحد توقف کرد. در بازار اول 53میلیون ورقه بهادار به ارزش 138میلیارد ریال دادوستد شد و 156میلیون ورقه بهادار به ارزش 367 میلیارد و 610هزار ریال در بازار دوم معامله شد. بیشترین حجم معاملات روز گذشته متعلق به ریل پرداز سیر با معامله 61میلیون و 620هزار سهم بود و بیشترین ارزش معاملات در نماد پالایش نفت تهران به ارزش 97 میلیارد و 710میلیون ریال رقم خورد. همچنین سهام صنایع نسوز توکا، آتیه دادهپرداز و داروسازی کاسپین تأمین بیشترین افزایش قیمت و سرمایهگذاری مسکن شمال غرب، پالایش نفت لاوان و زغال سنگ پروده طبس بیشترین کاهش قیمت را در روز گذشته تجربه کردند. دیروز اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در اغلب نمادها با کاهش قیمت مواجه و هر ورقه آن در بازه 927 تا 998هزار ریال مبادله شد که بیشترین افت قیمت هم مربوط به نماد (تسه9309) آذر 93 بود.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/L2FX1D9Z
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه