پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
در انگلیس سطل‌های زباله سوپرمارکت‌ها مشتری شبانه دارند

دانشجوهای زباله گرد به دنبال غذای رایگان

8 سال پیش ( 1394/5/14 )
 

هدر رفتن غذا در نقاط مختلف دنیا واکنش‌های مختلفی به دنبال داشته است. بعضی تلاش کرده‌اند روش‌هایی برای جلوگیری از این مشکل پیدا کنند، بعضی دیگر هم عملا وارد میدان شده‌اند و خودشان دست به کار شده‌اند. در انگلیس، کشوری که بیشترین اتلاف غذا را در میان کشورهای اتحادیه اروپا دارد، عده‌ای از دانشجویان به آشغال‌خورها معروف شده‌اند. آنها از تاریکی هوا در نیمه‌های شب استفاده می‌کنند و به سراغ غذاهای باقی مانده در سطل‌های آشغال‌ها شهر می‌روند. بهترین سطل‌های آشغال‌ها برای آنها در محوطه سوپرمارکت‌ها پیدا می‌شود. سطل‌های آشغالی که پر از مواد‌غذایی تاریخ گذشته‌اند و دیگر کسی آنها را نمی‌خرد. اما آنها مشتری این غذاهای رایگان‌ هستند و شبانه به سراغ‌شان می‌آیند.

یکی از این دانشجویان تجربه‌اش را در روزنامه گاردین این طور نقل می‌کند: «ساعت دو نیمه‌شب است و در سرمای زمستانی من و دوستانم از بالای دیوار مراقب وضعیت محوطه یک سوپرمارکت هستیم. وقتی مطمئن می‌شویم که تنهاییم، یکی از ما از دیوار می‌پرد و منتظر می‌مانیم در را از آن سو باز کند. ما آرام و ساکت می‌مانیم تا اگر صدای پایی آمد آن را بشنویم، بعد دوستمان در را باز می‌کند و ما وارد می‌شویم. دستکش‌هایمان را دست‌مان می‌کنیم و درهای سطل آشغال‌ها را امتحان می‌کنیم. اولی قفل است. دومی هم قفل است. اما سومی... در را برمی‌داریم. سطل پر از غذاهای دور ریخته شده است. انگور، گوشت، شکلات و... مواد‌غذایی که دیگر برای خرید مناسب نبودند. ما هر چه می‌خواهیم بر می‌داریم و فورا از آنجا می‌رویم. من و دوستانم دو سال است که با استفاده از غذای سطل‌های آشغال زندگی می‌کنیم و این شیوه، زندگی‌مان را تغییر داده است. بدون اینکه هیچ وقتی برای غذا درست کردن بگذاریم و اصلا بلد باشیم این کار را بکنیم و بدون صرف هیچ هزینه‌ای سیر می‌شویم. کاری که بسیاری از دانشجویان دیگر صبح‌ها با نان و تخم مرغ در خانه و دانشگاه انجام می‌دهند.»

او می‌گوید چند سال پیش تعدادی از دانشجویان بزرگ‌تر از آنها برای آنها از سوپرمارکت متوسطی در شهر تعریف کردند که سطل‌های زباله‌اش به راحتی قابل دسترسی بود. نخستین بار این کار ترسناک بود. Bin-raiding یا کاری که آنها می‌کنند غیرقانونی است. ممکن است موقع فرار دستگیر شوند و هیچ راه آسانی به بیرون از بازداشتگاه وجود ندارد. این دانشجو معتقد است به‌رغم خطر دستگیری، این کار همیشه به‌صرفه بود: «ما غذا پیدا می‌کردیم؛ از ساندویچ‌های لوکس تا میوه‌ و هر چیزی که می‌خواستیم.»

این دانشجو می‌گوید: «غذا خوردن از سطل آشغال شما را وادار می‌کند خلاق‌تر باشید. ما غذای زیادی پیدا می‌کردیم و گاهی دانشجوی کافی برای خوردن همه آنها نبود! ساعت‌ها فکر می‌کردیم که چطور باید، استفاده کنیم. یک بار سعی کردیم تعداد زیادی موز را تبدیل به برگه‌ میوه کنیم. البته موفق نشدیم و آخرش یک کپه میوه نرم و شیرین و چسبناک روی دست‌مان ماند.»

این دانشجو بهترین جنبه آشغال‌خوری‌ را تشکیل یک اجتماع با آدم‌های دیگر می‌داند و می‌گوید: «وقتی با همدیگر غذا پیدا می‌کنید، یک گروه می‌شوید. ما کابینت‌های زیادی داریم که پر از غذا کرده‌ایم و همه می‌توانند از آن استفاده کنند. گاهی جمع می‌شویم و هر چه را پیدا کرده‌ایم دور هم می‌خوریم.» او درباره وضعیت سلامت‌شان با خوردن این غذاها هم توضیح داده است: «آنهایی که ما را به خاطر خوردن این غذاها محکوم می‌کنند نمی‌دانند شرایط غذاهای هدر رفته در این سطل‌ها چگونه است. غذایی که ما می‌خوریم کاملا سالم است. کافی است اطلاعات پایه‌ای درباره سلامت غذا داشته باشید تا مریض نشوید. گاهی غذاهای خیلی خوبی تنها به خاطر مشکل بسته‌بندی‌شان دور انداخته شده‌اند.»

او از قوانینی صحبت می‌کند که آشغال‌خورها بین خودشان دارند. یکی از مهم‌ترین قوانین این است که هیچ وقت یک سطل را کاملا خالی نکنید. شاید کسی بیشتر از شما به غذا نیاز داشته باشد!  این اقدامات آشغال‌خورها باعث شده بعضی از مردم انگلیس از آنها شکایت کنند. البته این شکایت‌ها به دزدی و به هم ریختن آشغال‌ها و کثیف کردن محیط هم معطوف بود. چندی پیش بیش از هزار نفر یک درخواست برای برخورد جدی‌تر با آشغال‌خورها و زباله‌جمع‌کن‌ها امضا کردند. کنتانلاین درباره این درخواست نوشت: «با افزایش کسانی که به سطل‌های زباله دستبرد می‌زنند و لوازم آهنی و غذاهای بی‌مصرف را برمی‌دارند، بسیاری از ساکنان محله‌ها عصبانی و خواهان برخورد با آنها هستند. 

سالین بریگز یک سرپرستار که این درخواست را امضا کرده می‌گوید: من واقعا مضطرب می‌شوم وقتی آنها را می‌بینم که سراغ زباله‌ها می‌آیند. نمی‌توانم باور کنم چه دارم می‌بینیم! دو هفته قبل مردی را دیدم که با دوچرخه‌ای که هنوز قفلش رویش بود از خیابان بالا می‌آمد. ما به پلیس گزارش دادیم اما آنها هیچ اطلاعی از پیگیری‌شان به ما ندادند.»

رایج شدن فرهنگ استفاده از زباله در میان جوانان انگلیسی مشکلات دیگری را هم ایجاد کرده است. علاوه بر هجوم به زباله‌های سوپرمارکت‌ها و غذاها، یکی دیگر از مشکلاتی که این زباله‌جمع‌کن‌ها ایجاد کرده‌اند استفاده از اطلاعات بانکی دور ریخته شده است. تلگراف گزارش کرده است زباله‌جمع کن‌ها سالانه یک میلیون پوند از کارت‌های بانکی به سرقت می‌برند. آنها اطلاعات لازم برای برداشت پول را از همین زباله‌ها به دست می‌آورند. از اطلاعات و کاغذهای بانکی دور ریخته شده و فیش‌ها و قبض‌هایی که نام صاحب‌ کارت و تاریخ انقضایشان روی آنها ثبت شده است. چرا که برای خرید کردن با کارت‌های بانکی اغلب داشتن همین اطلاعات کافی است.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/tMxlLPXu
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه