وزیر راهوشهرسازی با اشاره به آغاز عملیات احداث خطآهن سریعالسیر تهران-قم-اصفهان با ۲.۶ میلیارد دلار اعتبار از هفته آینده، از چهار خطه شدن همه خطوط ریلی منتهی به تهران در آینده نزدیک خبر داد. به گزارش فارس، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی پنجهزار میلیارد تومان بدهی به شرکتها دارد و این یعنی بیشترین بار ما بر دوش دفاتر مهندسی است. وی با تاکید بر لزوم ساماندهی شهر تهران و حومه اظهار کرد: حدود 20درصد جمعیت کل کشور در استان تهران زندگی میکنند و در این راستا توجه به ساماندهی این شهر امری ضروری است.
آخوندی تاکید کرد: گروهی را مأمور کردهام تا موضوع طراحی یکپارچه مجموعه شهری تهران شامل استان تهران و استان البرز را پیگیری کنند. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح ساماندهی یکپارچه تهران بزرگ در حال تهیه است، اظهار کرد: یکپارچگی شبکه حملونقل و یکپارچگی شبکه خدمات شهری از ویژگیهای این طرح است. آخوندی با تاکید بر اینکه مجبور هستیم، تهران را در بخش حملونقل ریلی توسعه دهیم، اضافه کرد: در حال حاضر مجموعه شهری تهران با 15 میلیون جمعیت، حملونقل نابسامانی دارد و تمام جادههای خروجی تهران از چندین سال پیش، بیش از ظرفیت خود در این محورها تردد دارند، بهعنوان مثال تردد روزانه در آزادراه تهران - کرج 110 هزار خودرو و در آزادراه تهران - قم 52 هزار خودرو است.
وی با تاکید بر اینکه باید ترافیک جادههای استان تهران به راهآهن منتقل شود، بیان کرد: برنامهریزی کردیم تا راهآهن تهران - قزوین را دو خطه، خطآهن تهران - کرج را چهار خطه، راهآهن تهران - گرمسار را چهار خطه و خطآهن تهران - پرند را دو خطه کنیم و به شهرهای نزدیک راهآهن، ایستگاه دهیم که امیدواریم در دولت اول تدبیر و امید این امر عملیاتی شود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سیاست کنترل جمعیت در منطقه تهران و به دنبال آن ارتقای کیفیت زندگی باید در دستور کار باشد، زیرا کسی کیفیت زندگی را در تهران و بهویژه حومه حس نمیکند. آخوندی تاکید کرد: 15 میلیون جمعیت در استان تهران وجود دارد، اما در حاشیه خلیجفارس در هر 100 هکتار حدود پنج نفر اقامت دارند و این وضع قابلقبول نیست.