چهارشنبه, ۳ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Wed, 24 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
مشاور وزیر راه و شهرسازی:

خطرناک‌ترین اقدام، پس‌انداز دلار و مسکن است

8 سال پیش ( 1394/9/21 )
 

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور مدیریت و تامین مالی خطرناک‌ترین پس‌انداز را پس‌انداز دلار و مسکن عنوان کرد و گفت: شهرداری‌ها و بانک‌ها با دادن مجوز و تسهیلات موجب افزایش ساخت‌و‌ساز شدند و کشوری که به ریال ریال پول خود نیازمند است، حدود 20‌میلیارد دلار واحد خالی دارد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حسین عبده تبریزی اظهار کرد: به محض کاهش درآمد نفتی در ایران یکی از چراغ‌های تزریق پول خاموش می‌شود که آن هم چراغ بودجه است، اگر چه قیمت‌ها در حال کاهش است اما امیدواریم مقدار فروش نفت بعد از برجام افزایش یابد.

دولت یازدهم در زمان روی کار آمدن در شرایط رکورد تورمی بود و در دولت قبل نیز تورم تا نزدیک 40‌درصد پیش رفت. وی افزود: یکی از نخستین اقدامات دولت یازدهم، جلوگیری از افزایش نرخ تورم و مقابله با تورم بوده که آن را به‌درستی انجام داده است و خوشبختانه نرخ تورم به سرعت به 15‌درصد رسید و پیش‌بینی می‌کنیم در ماه آینده تورم نقطه‌به‌نقطه به 9‌درصد برسد؛ یعنی خیلی زودتر از پیش‌بینی دولت مبنی بر رسیدن نرخ تورم تک‌رقمی در سال 1396، به تورم تک‌رقمی رسیدیم.

عبده‌تبریزی ادامه داد: در سال 1391 که سال خوبی در دولت دهم محسوب می‌شود، درآمد ارزی 120‌میلیارد دلار بود و درآمد ارزی دولت یازدهم در سال جاری حدود 20‌میلیارد دلار خواهد بود که تقریبا یک‌ششم درآمد نفت در سال 1391 می‌شود.عبده‌تبریزی با اشاره به اینکه در آن دوره صنایع خیلی فعال نبوده‌اند، خاطرنشان کرد: تنها صنعتی که در این دوره فعال بوده حوزه ساخت‌و‌ساز است، به‌طوری‌که اکنون طبق آمار یک‌میلیون و 600‌هزار خانه خالی در شهرهای بزرگ وجود دارد که این رقم معادل بالای 20‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است و پول عظیمی در خانه و مغازه‌های خالی وجود دارد، در شرایطی که اکنون به‌شدت به یک‌میلیارد دلار احتیاج داریم.

این کارشناس اقتصادی افزود: شهرداری‌ها و بانک‌ها با دادن مجوز و تسهیلات به افراد موجب افزایش ساخت‌و‌ساز شدند و کشوری که به ریال‌‌ریال پول خود نیازمند است، حدود 20‌میلیارد دلار واحد خالی دارد.همچنین خیلی از ساختمان‌ها که هنوز سال‌ها تا عمر مفید آن باقی مانده بود برای ساختن واحدهای بیشتر تخریب شدند که هیچ کشوری با دارایی‌های خود این کار را نمی‌کند.

وی تنگنای اعتباری را از دیگر مشکلات به وجود آمده در سال‌های اخیر برشمرد و تصریح کرد: برای برخورد با رکود باید به اقتصاد، پول تزریق شود و چون دولت پولی نداشت، باید پول پرقدرت خلق می‌کرد. بانک‌ها نیز با پرداخت وام و ایجاد امکانات برای افراد و به دنبال آن سپرده‌گذاری که خود نوعی وام محسوب می‌شود، خلق پول می‌کردند.

وی با بیان اینکه باوجود درآمدهای نفتی مقبول، 600 هزار‌میلیارد تومانی میراث بدهی دولت دهم به دولت یازدهم بود که این مسئله یکی از معضلات و گرفتاری‌هاست، خاطرنشان کرد: آخرین عنوانی که فکر می‌کنم باید آن را وارد بودجه کنیم، طرح‌های زیربنایی است و بالاخره باید آزادراه اهواز به اصفهان احداث و تکمیل شود و همچنین دولت علاقه‌مند به راه‌اندازی مستقیم خط ریلی اهواز به تهران است که حمل‌و‌نقل را تسریع ‌دهد.

عبده‌تبریزی با اشاره به اینکه اقتصاد حوزه زیربنایی به روشنی تعریف نشده است، اظهار کرد: پیشنهاد راه‌اندازی صندوقی برای توسعه راه‌ها داده شده و امکانات توسعه راه‌ها و همچنین احتیاج به آنها وجود دارد، تنها اقتصاد آن به روشنی تعریف نشده است. مشاور وزیر راه و شهرسازی بدترین نوع پس‌انداز را پس‌انداز ارز و مسکن دانست و افزود: خطرناک‌ترین اتفاق این است که مردم دلار و مسکن خریداری کنند و به امید افزایش قیمت‌ها آن را پس‌انداز کنند و این پس‌انداز تبدیل به سرمایه‌گذاری نشود.

وی گفت: در شرایط فعلی هنوز از رکود خارج نشدیم و آن هم دلایل روشنی دارد و برای خروج از این وضعیت باید مسئله تنگنای اعتباری و تقاضای کل و بودجه خانوار حل شود و برای توسعه اقتصادی باید در همه حوزه‌ها کار اساسی شود و حتی برای نگه‌داشتن وضعیت اکنون و جلوگیری از نزول آن باید تلاش کرد و باید در راستای حفظ کشور حرکت کنیم و برجام همه مسئله نیست که برای حل همه کارها به آن بسنده کنیم.

عبده‌تبریزی درخصوص پیامدهای ناشی از پدیده اختلاس بر اقتصاد کشور گفت: این پول چون اکثرا حیف و میل می‌شود، وارد بخش سرمایه‌گذاری نمی‌شود و اصطلاحا سرمایه‌گذاری مولد صورت نمی‌گیرد و همچنین بهره‌وری را کاهش و بر تقاضای کل لطمه وارد می‌کند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/EjR2bYS7
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه