پرسپولیس، یکی از قدرتمندترین برندهای ایران، این روزها برندی خسته است. از تمام اتفاقات پیرامونش آسیب دیده و داروهای چپ و راستی که خورده، این برند را بیحالتر و پژمردهتر کرده. از تغییرات مدام در مدیران عامل و هیاتمدیره و رییساش تا سرمربی عجیبش درخشان که رفتار و نتایجش، فاصله معناداری با هویت پرسپولیس داشت. حتی مشتریان و هواداران دو آتشهاش هم با این برند قهر کرده بودند و در مسابقاتش هوادار و تماشاگری در حد و اندازههای برند پرسپولیس مدتها بود که وجود نداشت. این است که همه این نسخههایی که جواب نداده، رمقش را گرفته بود و نیاز به احیا و شوک الکتریکی داشت تا به کما نرود.
دوای دردش هم دیگر مسکنهایی از جنس درخشان نبود که دیگر این برند آنقدر دارو خورده بود که هر چیزی رویش اثر نمیکرد و بدنش مقاوم شده بود. اما چند اتفاق همزمان نشان داد که برند، در اوج خستگی و بیرمقی هنوز برند است و پتانسیل این را دارد که با چند اتفاق همزمان که مانند شوک الکتریکی عمل کنند، بر خلاف داروهای تکراری سابق، روی پایش بایستد. یکی از این اتفاقها حضور هدایتی است که اسمش معادل حل همه مشکلات مالی است. در روزهایی که همه مشکلات از سوی هریک از عوامل جاری در لایههای برند به مشکلات مالی ارجاع داده میشود، ادعای خرید پرسپولیس از سوی هدایتی در تقابل با بیمشتری بودن استقلال اتفاق میمونی بود.
او در ادامه این ادعا در بازی پرسپولیس همه بلیتهای ورزشگاه آزادی را خرید و همه هواداران را رایگان به ورزشگاه دعوت کرد. برند خسته و مورد قهر قرار گرفته از سوی مخاطب- مشتریان، ناگهان پس از ادعای هدایتی با صدهزارتماشاگر مواجه شد که جان دوبارهای به پرسپولیس داد. اتفاق دیگر حضور برانکو همزمان با این اتفاقات بود. او که از سوی ایرانیان و در نظرسنجی برنامه 90موفقترین مربی خارجی لقب گرفته بود برای همین بازی در همین ورزشگاه در جمع 100هزار نفر قرار گرفت تا پس از درخشانی که رمق پرسپولیس را بیشتر کشید، مربی این تیم شود.
اما مهمترین نکته این همزمانیهای شوکآور برای پرسپولیس بازی با النصر عربستان بود که پس از اتفاقات روزهای پیش از آن و اوج گرفتن حس انزجار ایرانیها از عربستانیها، این تیم باید در برابر پرسپولیس بازی میکرد که دعوت برندهای فردی مانند پروین و عابدزاده از هواداران، این حلقه دارویهای همزمان را تکمیل کرد و مانند یک شوک الکتریکی برند را احیا کرد. پرسپولیس در آن روز تاریخی با هدایتی، بزرگانش، برانکو و 100هزار طرفدار در برابر تیمی مورد تنفر قرار گرفت و به قدرت قبل بازی کرد.
رفتار برندها بهشدت تابع رفتارهای انسانی است. خسته میشوند، بیحال میشوند، به کما میروند و حتی میمیرند. حیاتشان مثل آدمی به خیلی چیزها مربوط است؛ از ارتباط با مخاطب تا مسائل دیگر. برند پرسپولیس که انواع و اقسام داروها را تجربه کرده بود و این اواخر واکنشهای خلاف انتظار نشان میداد، به این شوک واکنش مثبت نشان داد، حالا باید دوران نقاهتش را با مراقبت ویژه طی کند تا دوباره به ثبات قبلش برسد.