«صرفه جویی 7میلیون لیتری در مصرف گازوییل تنها با اجرای یک طرح»، این اصلی ترین گفته وزیر راه و شهرسازی در مراسم آغاز نوسازی ناوگان فرسوده جاده ای بود.
به گزارش «فرصت امروز»، سازمان راهداری سال گذشته با همکاری شرکت بهینه سازی مصرف سوخت طرحی را کلید زد که هرچند در گام های نخست با ابهام هایی روبه رو بود اما گزارش عملکرد آن نشان می دهد این برنامه توانسته در ماه های نخست تأثیر گذاری قابل توجهی به وجود آورد و حالا بناست با طرحی تکمیل کننده راه را بر کاهش جدی آلودگی هوا و مصرف بالای سوخت در جاده های ایران باز کند.
طرح تخصیص سوخت به خودروهای عمومی براساس میزان پیمایش برنامه ای است که طبق اعلام وزیر راه و شهرسازی توانسته گام هایی جدی در مسیر کاهش مصرف سوخت بردارد.
آخوندی در این رابطه گفته پیش از اجرای طرح ارائه سوخت در ازای پیمایش تعداد کامیون های با عمر بیشتر از ۳۵ سال فعال در ناوگان ایران ۱۲۷ هزار دستگاه بود که با اجرای این طرح این رقم به ۵۲هزار دستگاه کاهش یافت. این کامیون ها در هر ۱۰۰کیلومتر پیمایش مصرف سوخت ۶۰ لیتر را به ثبت می رسانند و از این رو خروج هر یک از آنها از ناوگان می تواند صرفه جویی قابل توجهی به وجود آورد.
به گفته وزیر راه و شهرسازی، طبق برآوردهای ابتدایی صورت گرفته خروج این کامیون ها به کاهش مصرف 7میلیون لیتری گازوییلی در طول روز منجر شده است و اگر قیمت جهانی گازوییل را یک دلار در هر لیتر به حساب آوریم به معنای آن است که ما روزانه 7میلیون دلار صرفه جویی در مصرف سوخت را به ثبت رسانده ایم.
کاهش قابل توجه تعداد خودروهای فرسوده در تردد در جاده ها دو سناریوی مختلف به وجود آورده که هردو آنها نشان از لزوم پیگیری جدی وضعیت این خودروها در سطح جاده های کشور دارد. آخوندی معتقد است این حدود 70 هزار کامیون یا تا پیش از اجرای طرح تخصیص سوخت براساس پیمایش اقدام به دریافت سوخت ارزان و سپس فروش آن می کردند یا تصمیم گرفته اند به فعالیت خود در مسیرهای غیر رسمی ادامه دهند که راه را برای دریافت سوخت ارزان بسته است.
آغاز نوسازی 5 هزار دستگاه کامیون فرسوده
چند ماه پس از اجرای طرح نخست حالا نوبت به آن رسیده تا وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت نفت و سرمایه گذاری بخش خصوصی دومین گام مهم در راستای نوسازی ناوگان فرسوده کشور را کلید بزند؛ ناوگانی که با تغییر در شرایط آنها می توان انتظار داشت آورده مالی قابل توجهی برای دولت در تداوم اجرای این طرح به وجود آورد.
وزیر راه و شهرسازی در این زمینه توضیح داده در گام نخست نوسازی ۶۵ هزار کامیون در دستور کار قرار گرفته در این چارچوب با صرفه جویی یک میلیارد دلاری سالانه در مصرف سوخت، انتظار داریم در جریان یک برنامه ۱۰ساله حدود ۱۰میلیارد دلار از این محل صرفه جویی به وجود آید و ما برنامه ریزی کردیم طبق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید ۲.۷ میلیارد دلار از این رقم به افرادی نیز بازگردد که صرفه جویی را به ثبت رسانده اند.
برای اجرای این طرح یک شرکت خودروساز داخلی از بخش خصوصی پیشقدم شده تا با ارائه تسهیلات و کمک به دولت راه را برای اسقاط خودروهای فرسوده فراهم آورد. آن چیزی که طرح فعلی را با آنچه در گذشته اتفاق افتاده متفاوت می کند، کمک به متقاضیان با کاهش نرخ سود تسهیلات خواهد بود.
این وام با سود 18درصدی عرضه می شود که نیمی از آن را متقاضیان پرداخت می کنند و 9درصد باقی مانده را سازمان راهداری، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت و شرکت سرمایه گذار بخش خصوصی تأمین خواهند کرد.
طبق برآوردهای صورت گرفته این وام قسط ماهانه 5میلیون تومانی را به همراه خواهد آورد که در صورت رونق اقتصادی و افزایش میزان بار فعال در جاده ها امکان تقبل آن برای صاحبان خودروهای فرسوده وجود خواهد داشت. از سوی دیگر، با توجه به اعلام وزیر راه و شهرسازی مبنی بر اینکه 2.7 میلیارد دلار از منابع حاصل از صرفه جویی بار دیگر به نوسازی ناوگان اختصاص خواهد یافت به نظر می رسد این طرح پشتوانه قابل توجهی برای اجرا در آینده پیدا می کند.
این دو گام مهم در راستای کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا پایه سومی نیز خواهد داشت که به نظر می رسد اولویت های بلندمدت دولت را در برمی گیرد. وزیر راه در این زمینه گفته ارزش گازوییل در بازارهای جهانی معادل ارزش قیمت بنزین است، این در شرایطی است که ما در ایران با قیمتی بسیار ارزان تر گازوییل را عرضه می کنیم که این امر صرفه جویی را به شکل قابل توجهی کاهش داده است. ما امیدواریم در چارچوب یک برنامه بلندمدت امکان آن وجود داشته باشد که با نوسازی ناوگان و واقعی شدن قیمت انرژی شرایط برای صرفه جویی قابل توجه در این عرصه فراهم شود.
ایران برنامه ریزی کرده صنعت حمل و نقل خود را بار دیگر به یکی از اصلی ترین شرکای منطقه ای بدل کند و اگر گام های نخست با خرید هواپیماهای جدید و برنامه ریزی برای کاهش میانگین سنی واگن های فعال در عرصه ریلی برداشته شده بود، این بار نوبت به ناوگان جاده ای کشور رسیده تا در مرحله نخست 5هزار خودروی فرسوده را از مدار خارج و سپس با حرکتی مداوم در چارچوب یک برنامه پنج ساله به نوسازی تمام 65هزار خودروی برنامه ریزی شده دسترسی پیدا کند؛ موضوعی که می تواند پس از زمانی طولانی کامیون های دودزا را مجبور به خداحافظی از جاده های ایران کند.
ارتباط با نویسنده: j.hashemi1992@gmail.com