پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

در آخرین روز معاملات هفته جاری، دماسنج بورس اوراق بهادار تهران ۲۰۰ واحد افزایش یافت. بازار سهام بازاری متعادل و توام با افزایش تقاضا برای سهم های بازگشته از مجامع سالانه بود که در این بین پیشرو شدن معدنی ها به ویژه دوقلوهای سنگ آهنی به سبز پوش شدن دسته جمعی نماگرها کمک کرده است.

از سوی دیگر انتشار و لغو آگهی دعوت به مجمع عادی سالانه از سوی برخی شرکت های متخلف و غیرشفاف این روزها انتقاد اغلب معامله گران بازر سرمایه را نسبت به رفتار خنثای ناظر بازار سهام در پی داشته است؛ اقدامی که با توجه به عدم انتشار گزارش های عملکردی حسابرسی شده در سامانه کدال و همزمان با انتشار آگهی دعوت به مجمع تخلف از قانون بازار سرمایه تلقی می شود.

خداحافظی با فصل مجامع

در عین حال هاشم یکه زارع، مدیرعامل ایران خودرو در مراسم گرامیداشت سالروز ورود این شرکت به بورس تهران با اتفاقی عجیب مواجه شد. این شرکت که امروز مجمع سالانه خود را برگزار خواهد کرد، با 150 درصد زیان انباشته در صورت های مالی تلفیقی نسبت به سرمایه پایه خود مواجه است. با این حال مدیرعامل ایران خودرو گفت: سهامداران ایران خودرو با اخباری که پنجشنبه در مجمع عمومی شرکت اعلام می شود، منتفع خواهند شد.

پایان فصل مجامع

فصل مجامع شرکت ها برای تقسیم سود نقدی حاصل از عملکرد واقعی سال 94 شرکت ها ظرف امروز پایان می یابد و به جز صنایع و گروه هایی چون خودرویی، سنگ آهنی و فولادی، دارویی و برخی از تک سهم های خاص، سایر گروه ها و نمادها حرفی برای گفتن نداشتند. بنابراین واکنش فعالان بازار و سهامداران به فصل مجامع در سال جاری واکنشی تقریبا احتیاط آمیز بود. شرکت ها هم سود چندانی برای تقسیم بین سهامداران خویش ارائه ندادند.

از سوی دیگر، برخلاف قانون که کلیه شرکت ها را مجاب کرده است طی یک روز تا هشت ماه اقدام به پرداخت سود سهامداران خویش کنند، اما اکثر شرکت ها از پرداخت سود سهامداران خویش طفره می روند و رکود حاکم بر اقتصاد و بازارها را دلیل این امر می شمرند. در این بین جا دارد مسئولان و متولیان سازمان بورس به طور جدی وارد عمل و از این گونه تخلفات آشکار و غیرقانونی، جلوگیری به عمل آورند وگرنه دیری نخواهد پایید که حداقل اعتماد باقیمانده بورس نیز از میان خواهد رفت.

رشد چشمگیر شاخص آیفکس

معاملات 30 تیرماه بازار فرابورس با دادوستد 136 میلیون ورقه بهادار در 20 هزار نوبت به ارزش 879 میلیارد و 120 میلیون ریال به اتمام رسید. آیفکس نیز در مسیر صعودی قرار گرفت و با رشد 7.5 واحدی، رقم 787.62 واحد را نمایش داد. معاملات نمادهای دماوند، فولاد هرمزگان و پتروشیمی زاگرس بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص گذاشتند. در آخرین روز معاملاتی تیرماه ضمن مبادله 23 میلیون سهم تابان هور به ارزش 47 میلیارد ریال، بیشترین حجم و ارزش معاملات سهام در این نماد ثبت شد. سهام آهن و فولاد ارفع در کنار صنایع نسوز توکا و پگاه فارس بیشترین افزایش قیمت را داشتند و در سوی دیگر بازار، سهام صنایع بهداشتی ساینا و صنعت روی زنگان با بیشترین افت قیمت روبه رو شد.

در بازار اول 45 میلیون ورقه بهادار به ارزش 97 میلیارد ریال خریدوفروش شد و همین طور 57 میلیون و 330 هزار ورقه بهادار به ارزش 174 میلیارد و 130 هزار ریال در بازار دوم مورد معامله قرار گرفت. بیشترین حجم و ارزش معاملات در بازار اوراق با درآمد ثابت، متعلق به دادوستد 218 هزار و 678 ورقه اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا6» به ارزش 194 میلیارد ریال بود، در عین حال، ارزش معاملات در تمامی نمادهای اسناد خزانه بالغ بر 427 میلیارد ریال شد.

هر برگه حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در محدوده 906 تا 961 هزار ریال معامله شد و بیشترین افزایش قیمت اوراق مربوط به نماد دی ماه 93 بود. علاوه بر این، بیشترین حجم و ارزش معاملات ETF به صندوق سرمایه گذاری اعتماد آفرین پارسیان با خریدوفروش 543 هزار و 580 سهم اختصاص یافت. در روز گذشته نمادهای معاملاتی شرکت بیمه دی پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و شرکت پتروشیمی امیرکبیر، پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم، بازگشایی شد.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/1zKgCYu6
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه