پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روز دوشنبه درجا زد و با کمتر از یک واحد (0.31 درصد) افت، همچنان جایگاه 78 هزار و 86 واحدی را حفظ کرد. شاخص کل بورس مانند روز یکشنبه از ابتدا با افزایش تقاضا مواجه شد، اما هر چه از زمان بازار می گذشت شاهد تقویت عرضه سهام بودیم به طوری که این افزایش عرضه تا پایان ادامه داشت و درنهایت باعث عدم رشد شاخص کل شد. روز گذشته درحالی دماسنج بازار سهام خنثی بود که ارزش معاملات در بازار بورس و فرابورس جمعا به بیش از 650 میلیارد ریال رسید که نشانه خوبی برای بازار سهام است.

خالی شدن حباب هیجان در بازار سهام

نمادهای پالایشی که در روزهای اخیر با رشد خود، زمینه افزایش شاخص کل را فراهم کرده بودند، دیروز در وضعیت قرمز قرار گرفتند و بر این اساس، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تبریز و فولاد مبارکه اصفهان تأثیر منفی بر شاخص کل گذاشتند. در معاملات روز گذشته همچون روزهای گذشته شاهد روند تعادلی اغلب سهام شرکت ها بودیم که البته این روند به سمت نزول میل بیشتری داشت و تنها سهام های دارای صف خرید، سهام شرکت های کوچک تازه عرضه شده به بازار سهام بود. در گروه خودرویی شاهد روندی متعادل بودیم، به طوری که اکثر نمادهای فعال این گروه لحظاتی را در نوسانات منفی و لحظاتی را در نوسانات مثبت سپری کردند. با این حال و در کل، نوسان خودرویی ها طی روز گذشته در مجموع مثبت بود، این درحالی است که حجم معاملاتی در سطح بالایی نبوده است. از سویی دیگر بانک های بزرگ بورس نیز مدت زمان زیادی است که غایب بزرگ تابلوی معاملات اند که این مسئله می تواند در درجا زدن شاخص کل مؤثر باشد. 

خروج بورس از وضعیت هیجانی

از سوی دیگر بورس تهران از وضعیت هیجانی خارج شده و چندی است که شاهد ثبات و ایجاد تعادل در این بخش از فعالیت های اقتصادی هستیم. نه خبری از هیجانات حقیقی و کاذب گذشته است و نه فشار فروش وجود دارد. در این میان، اقتصاد کشور هنوز در وضعیت رکودی به سر می برد و اکثر کارخانجات و واحدهای تولیدی با مشکلات عدیده فروش و نقدینگی مواجهند؛ امری که عرصه را بر بسیاری از بنگاه های اقتصادی تنگ کرده و از حاشیه سود بسیاری از صنایع به شدت کاسته شده است. 

این در حالی است که برخی عوامل و فاکتورهای مثبت نیز طی زمان بر بازار و بورس تهران وارد می شود که می تواند به تحرک اقتصادی کشور در سال آینده بینجامد. برنامه افزایش تولید و فروش نفت توسط ایران و بازگشت به دوران ماقبل تحریم، افزایش تدریجی بهای نفت و سیاست های جدید اقتصادی می تواند به رونق بازار سهام یاری رساند.

دلایل رشد شاخص کل در مردادماه

طی ماه گذشته بورس تهران شاهد رشد بیش از 3 هزار واحدی شاخص کل بود که از جمله دلایل این رشد می توان به وضعیت مناسب و متعادل قیمت جهانی نفت و برخی کالاها اشاره کرد که موجب ثبات قیمتی در بورس و رشد برخی نمادهای معاملاتی در ماه گذشته شد. با این وجود هرچند تحول بنیادی در اقتصاد و بازار سهام در ماه گذشته رخ نداده است اما عوامل یاد شده در کنار پایان فصل مجامع شرکت ها و نیز کاهش نرخ سود بانکی موجب ادامه جو روانی مثبت در معاملات بازار سهام شده است. همچنین پس از افت شاخص و قیمت ها در بورس از نیمه خرداد تا پایان تیرماه، قیمت سهام شرکت ها به سطح مطلوب و جذابی برای خرید و سرمایه گذاری رسید که این عامل خود موجب ورود نقدینگی و خرید سهام در بورس مرداد ماه شد.

کاهش 2 واحدی شاخص کل فرابورس

شاخص کل بازار فرا بورس با کاهش بیش از 2 واحدی به پله 802 واحدی افت کرد.

در معاملات بازار فرا بورس تعداد 562 هزار و 6 سهم اوراق بهادار به ارزش 2میلیارد و 438 میلیون و 185 ریال در بیش از 562 نوبت معاملاتی دادوستد شدد.

نمادهای پربیننده معاملات فرابورس تولید نیروی برق دماوند و گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی با روند مثبت و نمادهای سهامی ذوب آهن اصفهان، مدیریت انرژی امید تابان هور، پالایش نفت تهران، سرمایه گذاری توسعه گوهران امید و پالایش نفت لاوان با روند منفی به کار خود پایان دادند.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/nCG4p29V
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه