بانک HSBC (اچاسبیسی) انگلیس با تایید خبر حمله اینترنتی به سیستم بانکداری آنلاین خود، اعلام کرد که توانسته است این مشکل را با موفقیت حل کند. با این حال حمله سایبری به این بانک که چهارمین بانک بزرگ دنیاست، سبب شد تا سرویسها و خدمات به مشتریان آنهم در روزی مهم با اختلال مواجه شود.اچاسبیسی از مشتریانش که نتوانسته بودند به حساب آنلاین خود وارد شوند عذرخواهی کرده و گفته است در حال همکاری با مقامات است تا عاملان این حمله را شناسایی کند. آخرین جمعه ماه ژانویه روز دریافت حقوق برای بسیاری از کارمندان در انگلیس و همچنین دو روز قبل از ضربالاجل پرداخت مالیات است. کسانی که سر موعد مالیات خود را نپردازند از سوی اداره مالیات و گمرک انگلیس 3درصد جریمه میشوند.
مقامات مالیاتی انگلیس گفتهاند ایجاد اختلال در سیستم بانکی اچاسبیسی دلیل موجهی برای نپرداختن بهموقع مالیات نیست و راههای فراوانی وجود دارد که مردم میتوانند از طریق آن مالیات خود را بپردازند.یک سخنگوی اداره مالیات و گمرک میگوید: «زمانی که پرداختکنندگان برای پرداخت مالیات احتیاج به اطلاعات حساب خود دارند ولی به آن دسترسی ندارند، میتوانند اطلاعات خود را بهصورت تقریبی تا 31 ژانویه وارد کنند. پس از پرکردن فرم و ارسال آن، مشتریان 12 ماه وقت دارند تا اطلاعات وارده را تصحیح کنند.»
اچاسبیسی اعلام کرده که اطلاعات هیچیک از مشتریان در حمله سایبری در معرض خطر قرار نگرفته است. این بانک همچنین گفته که «در حال همکاری با مقامات اجرایی برای پیگیری و شناسایی عوامل مسئول حمله هستند.»یک سخنگوی بانک اچاسبیسی گفته است: «اچاسبیسی توانسته با موفقیت این حمله سایبری را دفع و از تاثیر آن بر نقل و انتقالات اطلاعات مشتریان جلوگیری کند. ما در حال تلاش برای بازگرداندن خدمات و سرویسها به حالت اولیه هستیم و از هرگونه ناراحتی و مشکل که ممکن است بر اثر این اختلال برای مشتریانمان ایجاد شده باشد معذرت میخواهیم.»
بانک اچ اسبیسی مورد حمله DOS قرار گرفته بود. این نوع حمله سایبری (denial of service attack) به زبان ساده به معنی سرازیر کردن تقاضاهای زیاد به یک سرور (کامپیوتر هدف) و استفاده بیش از حد از منابع (پردازنده، پایگاه داده، پهنای باند، حافظه و...) است به طوری که سرویسدهی عادی آن به کاربرانش دچار اختلال شده یا از دسترس خارج شود. در ماه گذشته بیبیسی و یک شرکت قرعهکشی ایرلندی هم مورد این نوع حمله قرار گرفتند.
این نخستین باری نبوده که مشتریان اچاسبیسی در ماه گذشته با توقف سرویسها و اختلال در خدمات بانکی مواجه بودهاند. در ابتدای ماه ژانویه هم این مشتریان شاهد دو روز قطعی سرویس بانکی آنلاین بودند. بانک دلیل اختلال در خدمات را در آن زمان «مشکلات پیچیده فنی» اعلام کرده بود.بسیاری از بانکها در معرض حمله سایبری یا مشکلات فنی قرار میگیرند، اما چیزی که برای مشتریان مهم است آن است که حل مشکل چقدر زمان خواهد برد.