مدیرعامل شرکت ریلی ایریکو با بیان اینکه ایریکو میتواند 25 درصد تقاضا و نیاز موجود را پاسخ دهد، گفت: متاسفانه خط تولید ایویکو از سال 89 متوقف شد و در پنج سال گذشته هزینههای گزافی را بابت تعطیلی خط تولید متحمل شدهایم و سالانه چیزی حدود پنج تا هفت میلیارد تومان هزینه ضرر و زیان پرداخت میکنیم.
به گزارش ایلنا، محمدرضا کمالینژاد ادامه داد: هرچند گفته میشود، دولت توجه ویژهای به حملونقل ریلی دارد، اما نبود مشتری خط تولید ایریکو را متوقف کرده است. هرچند نیاز وجود دارد، اما این نیاز به تقاضای واقعی تبدیل نشده است.
وی اظهار کرد: خریداران به دنبال تسهیلات ارزانقیمت هستند که این تسهیلات بهرغم صحبتهایی که دولت میکند، هنوز در اختیار خریداران قرار نگرفته است.
کمالینژاد با بیان اینکه ترجیح شرکتها به خرید واگن دستدوم است، ادامه داد: شرکتها با خرید واگن دستدوم، در کوتاهمدت میتوانند به محصولی دست یابند که در سریعترین زمان از آن خدمات مورد نیازشان را دریافت کنند، این در حالی است که تولیدات در صنعت ریلی سفارشی است و یک دوره طولانی زمان میبرد، از زمانی که قرارداد منعقد میشود تا زمانی که واگن تولید شود و به دست سفارشدهندگان برسد، بنابراین شرکتها ترجیح میدهند، واگن دستدوم خریداری کنند.
وی با اشاره به کمبود نقدینگی تولیدکنندگان داخلی تاکید کرد: تولیدکنندگان داخلی برای تامین سفارشهای شرکتها به نقدینگی نیاز دارند، بنابراین شرکتها باید بخش عمدهای از قرارداد را در مرحله عقد قرارداد بپردازند که این عاملی است برای اینکه شرکتهای بهرهبردار واگن دستدوم را به خرید از داخل ترجیح دهند. مدیر شرکت ایریکو با اشاره به مزیتهایی که کشورهای خارجی برای خرید واگن ایجاد میکنند، گفت: خارجیها معمولا در کنار قرارداد فاینانس میگذارند، اما در کشور ما هنوز این اتفاق نیفتاده است.
وی ادامه داد: هنوز منابع مالی ارزانقیمت در اختیار خریداران قرار نگرفته، این درحالی است که قوانین صندوق توسعه ملی بهراحتی اجازه خرید از خارج با تسهیلات مناسب و با بهره کم را به شرکتها میدهد، بنابراین ترجیح شرکتها خرید واگن از شرکتهای خارجی است.