پرسش: مدیر کسب وکاری در حوزه تولید موادغذایی هستم. کسبوکارم را به تازگی شروع کردهام و در ابتدای کار توزیع محصولاتم را به شرکت دیگری سپردهام اما با توجه به ایجاد مشکلات تصمیم گرفتهام که سیستم توزیع را درونسپاری کنم و در این باره مشاوری در جهت راهنمایی نیروهایم استخدام کردهام اما مشاور با اینکه در زمینه بازاریابی راهنمای خوبی است ولی در جهت توزیع روش مناسبی را تابهحال به کسب وکارم پیشنهاد نداده و مشکلات توزیع را برطرف نکرده است، به نظرتان باید مشاور خود را در این زمینه تغییر دهم یا اینکه در این راستا روش دیگری را اجرا کنم، لطفا راهنمایی بفرمایید.
پاسخ کارشناس: سیستم توزیع محصولات کسب وکارها از آن مباحث پیچیدهای است که معمولا در ایران به روش سنتی و تجربی اجرا میشود. توزیع به دلیل اینکه از جذابیت پایینتری به نسبت مابقی مباحث بازاریابی برخوردار است، کمتر مشاوری سراغ کسب اطلاعات دقیق و حرفهای در این زمینه رفته است. همین عامل باعث شده بسیاری از کسبوکارهای ایرانی از سیستم توزیع ضعیف رنج ببرند و سیستم ضعیف در اکثر مواقع باعث بالاتر رفتن قیمت محصول به خاطر حضور واسطهها شده است.
سیستم توزیع یک کسبوکار به ساختار صنعتی و تجاری، شرایط فرهنگی و اقتصادی جوامع حوزه فعالیت و نوع ارتباطات مختلف با مشتریان مرتبط میشود. در نتیجه وجود زیرساختهای نادرست ارتباطی با بازار و مشکلات حملونقل همگی باعث ضعف شدن روز به روز سیستم توزیع کشور شده است. در حال حاضر شرکتها تلاش میکنند از سیستم توزیع مویرگی استفاده کنند. سیستم توزیع مویرگی یعنی رساندن محصولات به آخرین فروشندگان. به نوعی در این روش مویرگها به مانند رگها وظیفه خونرسانی را به عهده دارد. توزیع مویرگی شیوهای است که بهتر است تمامی کسبوکارها به آن توجه کنند، چون با اجرای این روش قیمت محصولات دچار نوسان نشده و مشتریان از کسب وکار راضی میمانند.
این شیوه نشان میدهد که کسبوکار به مشتریانش اهمیت میدهد. در نتیجه تمام کسب وکارها برای رهایی از مشکلات توزیع باید سعی کنند که شیوههای سنتی و تجربهای را کنار و به روشهای علمیتر رو بیاورند تا به ماندگاری خود در حوزه فعالیتشان کمک کنند.