پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان دادوستدهای دوم آبان ماه 1395، ۱۶واحــد افـــت کرد و بدین ترتیب پس از صعودهای پی در پی به استراحت پرداخت. روز گذشته بازار سهام در معاملاتی کم حجم نسبت به روزهای گذشته ترجیح داد تا همچنان به دنبال تک سهم ها و شرکت های برخوردار از سهام شناوری پایین و با سرمایه های کوچک باشد.

حرفه ای های بازار فروشنده نیستند

بر خلاف روزها و هفته های گذشته که شاهد خودنمایی و لیدری سه گروه خودرویی، پالایشی و معدنی بودیم و قیمت اکثر سهام فعال در این گروه ها با رشد قابل توجهی روبه رو بود، در روزهای اخیر شاهد تغییر جهت و گرایش بازار به سوی صنایعی چون سیمانی، غذایی و دارویی هستیم به طوری که اکثر نمادهای فعال در این سه گروه با واکنش مثبت و رشد قیمت خوبی همراه شده اند و رهبری بازار را به دست گرفته اند. چنانکه گروه سیمانی ها پا به پای تحلیل های تکنیکال شاهد تعدیل قیمت سهام با تکیه بر معاملات کم حجم بود.

در این میان دارویی ها و غذایی ها نیز همچنان برای نوسان گیران حرفه ای بازار در حالی جذاب هستند که بازار کانی های غیرفلزی نیز در برخی تک سهم ها مناسب ارزیابی می شود. از سوی دیگر اخباری پیرامون مذاکره شرکت مخابراتی اورنج فرانسه با شرکت ارتباطات سیار ایران برای خرید بخشی از سهام این شرکت و انعقاد یک توافقنامه تجاری و فنی ممکن است سهام های مخابراتی را تحت تاثیر قرار دهد، از سوی دیگر توقف نمادهای بانکی و مجمع های پرسروصدای آن نیز ممکن است بازار سهام را در روزهای آینده تحت تاثیر قرار دهند، همچنین نمادهای خودرویی نیز با توجه به حجم بالای عرضه و تقاضا باز هم با افت ۲درصدی همراه بودند. نماد «آپ» نیز پس از عرضه در بازار سهام با رشد ۵ درصدی تاکنون رشد خوبی را تجربه کرده است.

بر این اساس فعالان بازار سهام با نقد کردن بازدهی های مبتنی بر نوسان گیری خود، همچنان چشم به آینده دارند و اگر چه شرایط کنونی را برای حضور در بازار مناسب می دانند اما برای ترسیم دورنمای مناسب تر، در انتظار رخدادهای سیاسی و تاثیرگذار بر متغیرهای جهانی از جمله انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند.

روند رو به رشد متغیرهای بورسی

طبق آمار منتشر شده طی یک سال اخیر به خصوص سه ماهه پایانی سال گذشته به موجب برخی عوامل که به عنوان محرک هایی برای ایجاد رونق در بازار سهام عمل کردند، موجی از تقاضا برای خرید سهام در این بازار شکل گرفت و شور و جنبشی میان سهامداران جهت تزریق نقدینگی به این بازار و دادوستد سهام شرکت ها ایجاد شد؛ پدیده ای که از یک سو موجب افزایش متغیرهایی همچون دفعات، حجم و ارزش معاملات شد و از سوی دیگر بازدهی مثبت را عاید سهامداران کرد. همچنین، بر اساس اطلاعات موجود، از ابتدای سال 94 تا پایان مهر ماه همان سال بیش از 8میلیون و 575هزار دفعه معامله در بازار سهام انجام شده که این رقم با رشد 55درصدی در دوره مشابه سال جاری به 13میلیون و 259هزار دفعه معامله رسیده است.

علاوه بر این، در حالی طی سال گذشته بیش از 108میلیارد و 876میلیون سهم مورد دادوستد قرار گرفته که در دوره مشابه سال جاری حجم معاملات حدود 186میلیارد و 627میلیون سهمی در بورس رقم خورده است. بر این اساس می توان گفت حجم معاملات در دوره مورد بررسی یعنی طی معاملات هفت ماهه سال 95 نسبت به دوره مشابه سال گذشته 71درصد افزایش داشته است. ارزش معاملات نیز در دوره مورد بررسی افزایش چشمگیری داشته، به طور ی که ارزش معاملات بازار سهام از 230,226 میلیارد ریال به 428,818 میلیارد ریال ارتقا یافته است. بر این اساس می توان گفت رشد 86درصدی ارزش معاملات در دوره مذکور به ثبت رسیده است.

توقف ۳۳ نماد بورسی

انتشار عملکرد شش ماهه شرکت ها برای نیمه اول سال، موجب شد تا نماد ۳۳شرکت بورسی به دو دلیل بسته شود. در پی انتشار گزارش عملکرد شرکت های بورسی در آخرین فرصت های باقی مانده، اکثر شرکت ها اقدام به ارائه این گزارش در روز شنبه کردند تا مقررات را رعایت کنند. این جریان موجب شد موجی از انتشار گزارش ها در کدال به راه بیفتد و فعالان برای تصمیم گیری بهتر، آخرین اطلاعات را مورد بررسی قرار دهند. از سوی دیگر نماد 33شرکت بورسی به دو دلیل تغییر بیش از 20درصدی پیش بینی سود و زیان هر سهم و ابهام در ارائه اطلاعات بسته شد. به این ترتیب، تبعات انتشار عملکرد شش ماهه شرکت ها برای نیمه اول سال، موجب شد 33شرکت مختلف بورسی به طور موقت از تابلوی معاملات خداحافظی کنند.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/iruwyH4c
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه