پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بورس تهران هفته گذشته، میانگین بازدهی خود را تا سطح 13 درصد افزایش داد و با رشد متغیرهای خود مواجه شد. به این ترتیب بورس تهران بعد از اجرای برجام و لغو تحریم‌ها با رشد قیمت سهام شرکت‌ها روند جهشی به خود گرفت. اجرای برجام و لغو تحریم‌ها و همچنین سفر رئیس‌جمهوری به کشورهای اروپایی برای عقد قراردادهای جدید موجب شد سهامداران به امید بهبود وضعیت صنایع و اقتصاد به سمت خرید سهام شرکت‌ها رفته تا اندکی از ضررهای گذشته خود را از این طریق جبران کنند. چنان که شرکت‌های خودرویی به دلیل انتشار اخباری مبنی بر انعقاد قراردادهای جدید با شرکت‌های خارجی مورد توجه اهالی تالار شیشه‌ای قرار گرفتند.

به‌طوری که شرکت خودروسازی سایپا بعد از بازگشایی نماد و خروج از شمول ماده 141 قانون تجارت به علت زیان انباشته سنگین، با صف یک میلیاردی سهم مواجه شد. در این میان شرکت‌های زیرمجموعه سایپا نیز بعد از اعلام افزایش سرمایه، مورد توجه اهالی تالار حافظ قرار گرفتند و صف‌های خرید را از آن خود کردند.

از طرف دیگر این روزها بازار چهره‌هایی از خود نشان می‌دهد که به راحتی قابل تحلیل با روش‌های متعارف نیست و به دلیل رقابت‌های جدی و گاه هیجانی تقاضاکنندگان سهام با عرضه‌کنندگان سهام، به سادگی نمی‌توان روند آتی بازار سهام را پیش‌بینی کرد، اما عمدتا گروه‌هایی که بیشترین مبادلات را به خود اختصاص می‌دهند و دارای ارزش بازار بالایی هستند، سمت و سو و سرنوشت بازار را تعیین خواهند کرد.

سایه متغیرهای کلان

باید توجه داشت اگرچه لغو تحریم‌ها می‌تواند اثرات مثبتی بر اقتصاد داشته باشد اما تأثیر آن بر صنایع بورسی زمان‌بر بوده و از سوی دیگر سایه متغیرهای کلان اقتصادی همچون مشکلات اقتصاد جهانی و افت قیمت جهانی نفت همچنان بر سر بورس تهران سنگینی می‌کند. نرخ بالای سود تسهیلات بانکی و ابهامات مربوط به نرخ خوراک و بهره مالکانه از جمله ریسک‌های باقی مانده بازار سهام است.با این همه افزایش گردش معاملات نشان می‌دهد که پول جدیدی وارد بورس شده است و بر بنیان آن زمانی‌که معاملات بورس تهران پرگردش بوده و حجم معاملات زیاد است می‌توان به تصمیم بازار اعتماد کرد.

در هفته‌ای که گذشت تعداد 11483 میلیون سهم و حق تقدم به‌ارزش 21651 میلیارد ریال در 641هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت که به‌ترتیب 63 8، 68.2 و 44 درصد افزایش را نسبت به هفته قبل‌تر تجربه کرد و شاخص کل هم در پایان چهل و ششمین هفته معاملاتی امسال با 4449 واحد افزایش به رقم 71011 واحد رسید. گروه‌های استخراج سایر معادن با 74.74 درصد، ساخت محصولات فلزی با 17.78درصد، انتشار، چاپ و تکثیر با 17.14 درصد، خودرو و ساخت قطعات با 15.06 درصد، استخراج کانه‌های فلزی با 14.28 درصد و لاستیک و پلاستیک با 14.04 درصد بیشترین تغییر مثبت در شاخص صنایع را نسبت به سایر گروه‌ها در هفته گذشته به خود اختصاص دادند.

گروه فلزات اساسی در صدر صنایع فرابورس

هفته گذشته آیفکس با افزایش 37.4 واحدی  (معادل 5.2 درصد)، رقم 756 واحد را در پایان معاملات روز چهارشنبه ثبت کرد و بیشترین میزان رشد شاخص کل را از نیمه تیرماه سال جاری تاکنون تجربه کرد. به موازات رشد شاخص فرابورس، ارزش بازار نیز افزایش 4.7 درصدی را تجربه کرد و رقم 851 هزار و 815 میلیارد ریال را در آخرین روز معاملاتی هفته به ثبت رساند. در میان 34 صنعت فعال فرابورس ایران به ترتیب دو صنعت فلزات اساسی و بانک‌ها با بیشترین ارزش معاملات هفتگی سهام در میان بازارهای اول، دوم و پایه روبه‌رو شدند.

گروه فلزات اساسی، ارزش معاملاتی بالغ بر 455 میلیارد ریال را تجربه کرد که معادل 11 درصد از ارزش کل معاملات سهام در سه بازار مذکور بود. پس از آن گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری با ثبت 437 میلیارد ریال ارزش معاملات هفتگی، سهم 10درصدی را از ارزش کل معاملات سهام به خود اختصاص داد. در میان 10 صنعتی که طی هفته قبل ارزش معاملات بیشتری را نسبت به سایر صنایع تجربه کردند نام گروه‌هایی همچون محصولات شیمیایی، فرآورده‌های نفتی، مواد و محصولات دارویی، انبوه‌سازی و گروه حمل‌و‌نقل نیز به چشم می‌خورد.

در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته فرابورس ایران شاهد عرضه اولیه 10 درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری سبحان در بازار اول بود. قیمت هر سهم این شرکت با سرمایه 130 میلیارد تومان، 1490 ریال کشف شد. همچنین در همین روز 8درصد از سهام غیرمدیریتی شرکت رهشاد سپاهان در بازار پایه توافقی و 7.9 درصد از سهام مدیریتی غیرکنترلی شرکت بیمه آرمان در بازار پایه عرضه و معامله شدند.

ارتباط با نویسنده: sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/Cqt8fegG
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه