پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران روز یکشنبه در ادامه رشد خود با 174 واحد افزایش به رقم 77 هزار و 81 واحد رسید. رشد روزهای اخیر در حالی صورت می گیرد که حجم و ارزش معاملات در فصل پاییز اندکی رو به افزایش گذشته است، به طوری که دیروز حجم معاملات از مرز یک میلیارد سهم و حق تقدم فراتر رفت. افزایش ارزش و حجم معاملات می تواند نشانه هایی از بازگشت امید به بازار سهام باشد.

حجم و ارزش معاملات خیز برداشت

با آنکه با شروع فصل پاییز شاهد افزایش نسبی سطح عمومی قیمت ها و شاخص کل هستیم ولی هنوز رخوت و رکود از فضای معاملات در بورس تهران به طور کامل رخت برنبسته است. یکی از دلایل عمده کم اقبالی فعالان بازار سهام به خریدهای بیشتر نرخ بهره بین بانکی است که بار دیگر از کنترل خارج شده و بالا رفته است و صحبت از ارقام بین 20 تا 22 درصد برای این نرخ مطرح است. بازدهی اوراق مشارکت حاضر در بورس و فرابورس نیز که تا چندی پیش به زیر19 درصد تنزل کرده بود، اینک در حال افزایش است و به وفور می توان اوراقی را پیدا کرد و خرید که بازدهی مؤثر 22 درصدی سالانه را ارائه می دهند. فضای بورس تهران همچنان ملتهب است و اکثر فعالان بازار سهام منتظر ارائه و ارسال صورت های مالی جدید و گزارش های شش ماهه شرکت ها هستند.

واگذاری صف های خرید در گروه خودرویی

روز گذشته گروه های نفتی و خودرویی بیشترین تأثیر مثبت را بر معاملات بورس داشتند و زمینه رشد شاخص کل را فراهم کردند. شاخص کل بورس همانند دو روز کاری قبل، مجددا از همان ابتدا با افزایش تقاضا روبه رو شد اما این برتری بعد از گذشت 25 دقیقه فروکش کرد و منجر به تعادل عرضه شد اما در 10دقیقه پایانی به رسم عادت مجددا با انجام معاملات بلوکی به ویژه در نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس باعث رشد بیشتر شاخص کل شد. به طور کلی روز گذشته بازار سهام بازاری متعادل و به نسبت پرحجم نسبت به هفته گذشته بود که واگذاری صف های خرید در گروه خودرویی و جابه جایی دارایی ها از سوی معامله گران اغلب کوتاه مدت نگر در گروه های مختلف باعث شد احتمال درجا زدن نماگرهای بورسی در روزهای آینده افزایش یابد.

اقبال سهامداران به گروه ساختمانی

دیروز بازار سهام همسو با افزایش عرضه سهام از سوی حقوقی های خودرویی ها شاهد واگذاری صف های خرید ناپایدار و به تبع آن متعادل شدن روند معاملات سهام در این گروه بود. این در حالی است که برخی معامله گران پیش بینی کرده بودند فضای حاکم بر معاملات گروه خودرویی با هدف نوسان گیری بوده و دلیل محکمی برای شکل گیری صف های خرید نداشته است. در گروه پالایشی ها، پالایش نفت تبریز در حالی با اقبال خریداران سهام و شکل گیری صف خرید 4 میلیون سهمی در پایان معاملات مواجه شد که برخی خبرها حاکی از به بهره برداری رسیدن پروژه روغن و ضدیخ سازی این مجتمع پالایشگاهی در مهرماه 95 حکایت دارد.

در گروه زغال سنگ اما اظهارنظر در مورد قیمت زغال خریداری شده از سوی ذوب آهن اصفهان باعث شده تا دوباره این گروه مورد توجه برخی خریداران نوسان گیر قرار گیرد. گروه قندی ها نیز با افزایش عرضه سهام در گروه خودرویی ها و سایر گروه های پرنوسان بازار دوباره مورد توجه معامله گران قرار گرفت و در اغلب نمادها شاهد رِنج شدن قیمت ها در دامنه نوسان مثبت قیمتیبود. در شرایط فوق گروه ساختمانی نیز در آستانه گزارش های شش ماهه شاهد انباشت تقاضا در برابر عرضه سهام بود هر چند که صف های خرید شکل گرفته در این گروه چندان قابل اتکا نیست.

افت 0.6 واحدی آیفکس

در معاملات فرابورس آیفکس دیروز ۰.۶ واحد افت کرد و به رقم ۸۲۲.۵ رسید. ارزش معاملات فرابورس ایران رقم ۱۷۴ میلیارد و ۹۳۴ میلیون تومان را تجربه کرد و حجم معاملات فرابورس به بیش از ۲۰۰ میلیارد رسید. در معاملات روز گذشته فرابورس ایران بابت پذیره نویسی حق تقدم استفاده نشده شرکت کشتیرانی دریای خزر نماد معاملاتی حق تقدم این شرکت باز شد و محدودیت حجمی خرید در هر سفارش ۵۰ هزار سهم اعلام شد. لازم به توضیح است مهلت پذیره نویسی برای این سهم تا سوم آبان ماه سال ۱۳۹۵ است و پس از آن نماد حق تقدم شرکت کشتیرانی دریای خزر متوقف خواهد شد.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/qf2h7kco
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه