مجله تخت گاز:با شنیدن اسمش اولین چیزی که به ذهن میرسد، داستان جک و لوبیای سحرآمیز است! شاید تشابه میان نام این خودرو و این داستان معروف چندان بیربط هم نباشد. چون با برانداز این خودرو به سحرآمیز بودن آن میان سایر محصولات چینی پی خواهید برد! J5 اولین خودرو اتوماتیک کرمان موتور به شمار میرود و حدود یک سالی از حضور آن در بازار ایران میگذرد. البته پیش از این، کرمان موتور نمونه دنده دستی J5 را با پیشرانهای ۱.۵ لیتری عرضه میکرد، اما J5 اتوماتیک مجهز به پیشرانه ۱.۸ لیتری و گیرباکس اتوماتیک داستان متفاوتی دارد. محصولات جک بهترین طراحی را میان خودروهای چینی دارند و J5 نیز از این قاعده مستثنی نیست. حتی روزنامه واشنگتن پست در مقالهای، تلاش جک برای پاک کردن ذهنیت بد خودروهای چینی را مورد توجه قرار داده است.
طراحی J5 هنر شرکت پينینفارینا، طراح محصولات فراری و مازراتی است . اگر بخواهید مدل اتوماتیک را از روی ظاهر تشخیص دهید، باید نگاهی به سانروف و طرح متفاوت رینگها با مدل منوال بیاندازید.با ورود به کابین جک با فضایی بسیار جذاب و با کیفیت روبهرو هستیم. با قرار گرفتن روی صندلیها، لحظهای شک خواهید کرد که سوار یک سدان ۶۰ میلیونی شدهاید! رنگبندی کابین و کیفیت کلی متریال کابین تا حدودی از رقیبی همچون EC7 بهتر است و نمیتوان منکر جذابیت کابین جک شد.
پنل درها و صندلیها با چرم مشکی رنگ پوشانده شدهاند و چرم دوخته شده دور فرمان کیفیت قابل قبولی دارد و نورپردازی آبیرنگ نشانگرها فضای آرامشبخشی را بهوجود میآورد.فاصله بین محورها از لیفان ۶۲۰ بیشتر است و برخلاف EC7، سرنشینان ردیف عقب از فضای مناسبی برخوردار هستند. همچنین برای سرنشینان ردیف عقب، دریچههای مجزای سیستم تهویه مطبوع تعبیه شده است. صندلیها به خوبی سرنشینان را در بر میگیرند. اما خبری از تنظیمات برقی صندلی جلو نیست و صندلی راننده بهصورت دستی در ۸ جهت تنظیم میشود.
همچنین صفحه نمایشگر بهصورت فابریک روی جک عرضه نمیشود و کامپیوتر سفری اطلاعاتی نظیر مصرف سوخت و فاصله قابل پیمایش را شامل نمیشود.J5 توانسته ۵ ستاره ایمنی از موسسه C.NCAP دریافت کند اما در زمینه ایمنی بهاندازه EC7 ستاره ندارد! البته این به این معنا نیست که J5 خودرو ناامنی است. این خودرو از ۲ کیسه هوا بهره میبرد و در تستهای تصادف روبهرو و جانبی، بهخوبی ضربات را جذب میکند و مانع آسیب دیدن سرنشینان میشود.
پیشرانه و گیرباکس J5 متعلق به میتسوبیشی ژاپن است و تحت لیسانس این شرکت در چین مونتاژ میشود. عایقبندی کابین نسبتا مناسب است و خبری از صداهای اضافه و صدای پیشرانه داخل کابین نیست. J5 شتاب اولیه مناسبی دارد و کشش موتور آن در سبقتها و مانورهای ناگهانی راننده را روسفید میکند. یکی از مهمترین نقاط قوت J5 در بحث فنی، گیرباکس ۴ سرعته اتوماتیک میتسوبیشی این خودرو است.
با فشردن شستی روی اهرم دنده میتوان دندهها را بهصورت دستی نیز تعویض کرد. در حالت دستی میتوان با خیالت راحت معکوس داد، چون حالت هوشمند گیرباکس معکوس را پس نمیگیرد. همچنین کاتآف روی ۵۰۰۰ دور قرار دارد و هنگام گاز دادن میتوان از توان موتور استفاده بهینه کرد. واکنش دنده نیز نسبت به میزان فشردن پدال گاز مناسب است. همچنین هنگام ترمزگیری، دماغه J5 دایو نمیکند و خبری از سرو صداهای اضافه و بازی کردن کاور سانروف نیست!
رقبای داخلی و خارجی
MVM 550
Lifan 620 - 1800
Geely EC7
پیشنهاد نهایی
J5 اتوماتیک خودرویی است مناسب افرادی که از خودروهای تکراری و با کیفیت رو به زوال وطنی خسته شدهاند و از طرفی بودجه شان به خرید خودروهای وارداتی نمیرسد، اما میخواهند خودرویی اتوماتیک با طراحی زیبا و کیفیت مناسب داشته باشند. همچنین یکی از نقاط مثبت جک نسبت به سایر خودروهای چینی، این است که با افزایش تقاضا برای خرید J5، فاکتور بازار خریدوفروش دستدوم نامناسب خودروهای چینی برای این خودرو کمرنگ شده است.
شما می توانید جهت اطلاع از آخرین قیمت خودروهای کمپانی جک به سرویس قیمت روز فرصت امروز مراجعه کنید.