صنعت تبلیغات از زوایا و لایههای بسیار پیچیدهای برخوردار است و همه نویسندگان در تلاشند با رمزگشایی از واژهها و اصطلاحات تبلیغات این رشته را هرچه بیشتر برای مخاطبان روشن کنند. کتاب «جعبهابزار تبلیغات ایران» مهمترین اصطلاحات و واژههایی را که توسط اصحاب تبلیغات در فضای رقابتی ایران به کارگرفته میشود جمعآوری، ساماندهی و درنهایت تشریح کرده است. این کتاب تالیف مجتبی محمدیان و پویا ایراندوست است. کتاب در هفت بخش به بررسی این اصطلاحات میپردازد. بخشبندی کلی کتاب براساس نوع رسانه است؛ رسانههایی مانند تبلیغات رادیو و تلویزیون، تبلیغات محیطی و فروشگاهی، تبلیغات چاپی و تبلیغات فضای مجازی.
در مقدمه کتاب آمده حجم کتابهای تبلیغاتی روز به روز در ایران بیشتر میشود درنتیجه سعی شد در این کتاب از درس دادن چندباره تبلیغات پرهیز شود. بر این اساس در بخش اول کتاب، 10 اصطلاح مقدماتی برای ورود به بحث تبلیغات بهطور جداگانه مورد بررسی قرار گرفته است. در بخشهای اصلی کتاب مولفان به تشریح و تعریف اصطلاحات رایج تبلیغات در ایران میپردازند، اصطلاحاتی که در فرهنگ لغتهای تخصصی تبلیغات وجود ندارد، نظیر اصطلاح «ترنخستینگ» یا «استوریبود» که از حوزه سینما وارد تبلیغات شده است. مخاطبان اصلی این کتاب سفارشدهندگان آگهیهای تبلیغاتی هستند. کسانی که با دانستن اصطلاحات تخصصی این رشته بهتر میتوانند مدیران تبلیغاتی را در طی مسیر یاری برسانند.
حجم اصطلاحات تخصصی که معمولا در یک مذاکره تبلیغاتی رد و بدل میشود، روزبهروز افزایش یافته است. در نتیجه کتاب با بررسی این اصطلاحات به تسهیل شدن روابط بین سفارشدهنده آگهی و سازندگان آگهی کمک میکند. دانستن این اصطلاحات به خلق زبانی مشترک میان این دو کمک خواهد کرد و داشتن این زبان مشترک برای رسیدن به تبلیغاتی خلاق و کاربری کمک بسزایی میکند. این کتاب در 170 صفحه به همت انتشارات موسسه کتاب مهربان نشر منتشر شده است.