پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

روز گذشته بازار سهام بازاری متعادل و پرحجم بود باوجود واگذاری اغلب صف خریدهای سهام در نماد معاملاتی گروه‌های پیشرو بازار از جمله بانک‌ها، تجهیزاتی‌ها و خودرویی‌ها با جابه‌جایی صاحبان نقدینگی در گروه‌های دیگر بازار از جمله گروه فلزات اساسی، پالایشی و غذایی‌ها مواجه شد. بازار سهام شاهد سبزپوش ماندن نماگرهای منتخب خود بود. بدین ترتیب شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با 812 واحد افزایش به رقم 73‌هزار و 725 واحد رسید. ترس از عرضه‌های بی‌محابای سهام از سوی حقوقی‌های بزرگ و باقی ماندن سابقه آن در اذهان اغلب فعالان بازار سهام باعث شده تا تقویت انگیزه سهامداری اندکی کاهش یابد.

با این همه می‌توان تکاپوی متولیان بازار سهام را برای تقویت حجم و ارزش معاملات روزانه بازار این روزها نظاره‌گر بود.این روزها بازار سهام همچنان پرالتهاب و گرم از اجرای برجام و اخبار خوش اقتصادی در حال حرکت است، همان‌طور که روند صعودی و تقاضای خرید برای اغلب سهام شرکت‌های فعال در بازار مشهود است.

در حال حاضر، چشم‌انداز بازار سهام در بلندمدت مثبت است اما در کوتاه‌مدت هنوز ابهاماتی وجود دارد.ابهاماتی در صنایعی از جمله پتروشیمی و پالایشگاهی و درعین حال  رکودی که در بخش حوزه عمرانی عمیق شده به‌علاوه  تحولات اتفاق افتاده در عراق که بخش مهمی از صادرات‌ کشور مانند سیمان به آن کشور بوده به حداقل رسیده است.

فرصت رشد برای نمادهای جامانده از صعود

با توجه به رشد قیمت روزهای اخیر بازار سهام، هنوز هم برخی سهام هستند که با نسبت P/E پایین از حرکت کلی بازار جامانده و فرصت رشد دارند که برخی از سهام گروه بانکی از آن جمله هستند. معاملات گروه بانک دیروز مثبت و متعادل آغاز شد اما با افزایش عرضه در کلیت بازار، نمادهای گروه بانک نیز ریزش قیمت داشتند و اکثرا به بازه منفی نزول کردند. بانک دی و بانک پارسیان معاملات را با صف خرید به پایان رساندند. با معامله 151.8‌میلیون سهم بانک دی رکورد جدیدی به ثبت رساند و بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد.

نمادهای گروه خودرو نیز با روندی صعودی معاملات را آغاز کردند‌، اما کم‌کم عرضه در گروه افزایش یافت و نزول قیمت‌ها را در گروه شاهد بودیم. سرمایه‌گذاری رنا پس از 36 روز توقف دیروز بازگشایی شگفت‌انگیزی داشت و بیش از 70‌درصد مثبت خورد و با معامله 271‌میلیون سهم بیشترین حجم معاملات کل بازار بورس را به خود اختصاص داد. در گروه دارویی هم اکثر نمادها مثبت معامله شدند و با معامله 7‌میلیون سهم، سرمایه‌گذاری دارویی تامین بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد.

افت و خیزهای روزانه آیفکس

معاملات 13 بهمن فرابورس با خریدوفروش یک‌میلیارد و 570‌میلیون ورقه بهادار در 40‌هزار نوبت به ارزش 3‌هزار و 17‌میلیارد و 350‌میلیون ریال به اتمام رسید. در آغاز معاملات، آیفکس حدود 20 واحد بالا رفت اما پس از آن رو به کاهش گذاشت و به رشد 8.5 واحدی بسنده کرد و نمایشگر عدد 787.11 شد. معامله‌گران فرابورسی بیشترین حجم و ارزش معاملات خود در بازار سهام را به دادوستد 151‌میلیون سهم بانک دی به ارزش 240‌میلیارد ریال اختصاص دادند و نماد شرکت‌های پالایش نفت تهران، بانک دی و سرمایه‌گذاری سبحان پربیننده‌ترین نمادهای دیروز بودند.

بیشترین افزایش قیمت مربوط به سهام پالایش نفت شیراز، روان فن‌آور و گروه فن‌آوا بود و در سوی دیگر بازار هم پتروشیمی مارون، کوثر مرکزی و شمال شرق شاهرود با بیشترین افت قیمت روبه‌رو شدند. همچنین، با عرضه اولیه مرحله چهارم اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا4»، معادل 842‌هزار و 600 ریال قیمت خورد و بیشترین حجم و ارزش معاملات اوراق با درآمد ثابت را به خود اختصاص داد. خریدوفروش در نماد «اخزا2» با قیمت 975‌هزار و 228 ریال به پایان رسید و ارزش معاملات در نماد «اخزا3» 129‌میلیارد ریال شد.

در روز گذشته، 67‌میلیون و 120‌هزار اوراق بهادار به ارزش 216‌میلیارد و 490‌میلیون ریال در بازار اول دادوستد شد و بیشترین حجم معاملات این بازار در نماد سرمایه‌گذاری مسکن تهران انجام شد. در عین حال در بازار دوم شاهد معامله 367‌میلیون اوراق بهادار با رقم یک‌هزار و 551‌میلیارد ریال بودیم و بیشترین حجم و ارزش معاملات بازار سهام در آن رقم خورد. گفتنی است، در پایان معاملات، نماد معاملاتی اوراق مشارکت شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به منظور پرداخت سود علی الحساب سه ماهه اوراق در تاریخ 16بهمن، متوقف شد.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/hieZgzb3
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه