«با ورود این هواپیما فصلی نوین در صنعت حمل ونقل هوایی کشور به وجود آمد، ورود هواپیمای جدید ایرباس تاریخ صنعت هوایی ایران را دگرگون کرده است و شرکت هما تولد دوباره خود را به جشن نشسته است.»
این بخشی از صحبت های مدیرعامل شرکت هواپیمایی ایران ایر در مراسمی است که روز پنجشنبه برگزار شد و در تاریخ صنعت هوایی ایران اهمیتی تاریخی پیدا کرد. ایرباس که آخرین معامله خود با هما را اواسط دهه 90 میلادی انجام داده بود، پس از حدود 20سال بار دیگر به طور رسمی به ایران هواپیما فروخت و این امر می تواند بسیاری از برنامه هایی را که در طول سال های گذشته مطرح بوده اند یک گام دیگر به عمل نزدیک کند.
صنعت هوایی ایران در حالی کار خود را آغاز کرد که بسیاری از کشورهای منطقه هنوز مقدمات ابتدایی برای سرمایه گذاری در این عرصه را نیز در اختیار نداشتند. در طول آن سال ها ایران ایر به عنوان هواپیمایی رسمی ایران توانست از نظر تعداد هواپیمای فعال و مسیرهای بین المللی که ارائه می کرد به جمع پنج ایرلاین برتر دنیا بپیوندد.
این مسیر امیدوارکننده اما خیلی زود و با تحریم های کارشکنانه آمریکا متوقف شد. دولت ایالات متحده که صنایع زیر نظرش در بسیاری از حوزه های صنعت هوانوردی هنوز انحصاراتی جهانی در اختیار دارند، برای چند دهه حمل و نقل هوایی ایران را با تحریم های جدی مواجه کرد تا جز چند مورد بسیار محدود، ایران عملا امکان خرید هواپیمای نو پیدا نکند.
این فرآیند طولانی با نتیجه بخش شدن مذاکرات هسته ای به پایان رسید تا ایران ایر بتواند پس از سال های طولانی بار دیگر با ایرباس و بویینگ قرارداد خرید هواپیما امضا کند. در این بین هرچند بویینگ توانست در عقد قرارداد از رقیب خود پیشی بگیرد اما در نهایت این ایرباس بود که با رساندن نخستین هواپیمای خود به آشیانه فرودگاه مهرآباد به تمام تردیدها پایان داد.
ورود 2 هواپیمای دیگر تا پایان سال
ایرباس 321 خریداری شده از سوی ایران ایر در حالی در فرودگاه مهرآباد به زمین نشست که به نظر می رسد آنچه اتفاق افتاده تنها مقدمه ای برای اجرای کامل قرارداد فروش 100 فروند هواپیما به ایران است.
وزیر راه و شهرسازی درباره طی شدن ادامه راه میان ایران ایر و ایرباس گفته ورود ایرباس ۳۲۱ به ایران نخستین گام عملیاتی برای نوسازی ناوگان هوایی کشور به حساب می آید. در این راستا تا پایان سال جاری دو فروند ایرباس ۳۳۰ از سوی این شرکت فرانسوی به ایران تحویل خواهد شد. طبق تعهدات صورت گرفته از سوی شرکت ایرباس، این شرکت در سال آینده نیز ۹ فروند هواپیمای مسافرتی ۳۲۱ و ۳۳۰ به ایران تحویل خواهد داد.
آخوندی درباره نگرانی های موجود از تحولات سیاسی و متوقف شدن فروش هواپیما به ایران اعلام کرده فرود نخستین هواپیمای ایرباس این پیام را می دهد که ایران ثبات کاملی را در کشور خود به وجود آورده و با وجود تمام جنگ افروزی ها و کارشکنی هایی که اسرائیل و دیگر همپیمانانش داشته اند کار خود را ادامه داده است.
ما سیاست های مان را در چارچوب توافق های برد - برد پیگیری می کنیم و این امید را داریم که کشورهای غربی به طور خاص آمریکا پس از تحولات سیاسی ای که در آینده نزدیک خواهند داشت نیز به تعهدات خود پایبند باشند. آنچه صحبت های امیدوار کننده مقامات ایران را تکمیل می کند، اظهارات مدیرعامل شرکت ایرباس است که خود راسا برای تحویل نخستین هواپیما وارد ایران شده بود.
برژیه درباره تصویری که ایرباس از ادامه فعالیت های ایران ایر دارد اظهار کرده که آنچه اجرای آن نهایی شده نتیجه همکاری و پیگیری های همه جانبه تمام طرف هاست، زیرا در صورتی که آنها حضور نداشتند ما نمی توانستیم به توافق امروز جامه عمل بپوشانیم. ما امیدواریم این همکاری ها ادامه پیدا کند و با توجه به شرایط امروز ایران ایر با اطمینان به حرکت خود ادامه دهد.
اهمیت اجرایی شدن قرارداد نهایی با ایرباس از سوی کارشناسان صنعت هوانوردی نیز به عنوان یک اتفاق بسیار مهم تلقی می شود. علی رضا بحیرایی، کارشناس صنعت هوانوردی در گفت وگو با «فرصت امروز» درباره اهمیت اجرای این قرارداد اظهار کرد: ایران برای سال های طولانی نتوانست با بازارهای بین المللی به طور مستقیم گفت وگو کند و از این رو شرایط برای عقد قراردادهای رسمی به وجود نمی آمد.
به گفته وی، وقتی پس از توافق هسته ای یک بار دیگر امکان آن به وجود آمد که ایران مذاکرات خود را با شرکت های بزرگی چون ایرباس و بویینگ از سر بگیرد این موضوع جایگاه کشور را در سطح بین المللی ارتقا داد. اما آنچه در عمل تاثیر گذار است، اجرای این توافق ها و به مرحله عمل رساندن آنهاست.
بحیرایی ادامه داد: سنــگ اندازی های آمریکا برای جلوگیری از رسیدن هواپیماهای جدید بار دیگر این ابهام را به وجود آورد که شاید در سطح عمل امکان آن وجود نداشته باشد که تحولی صورت گیرد. اما با اجرای فاز نخست این نگرانی ها برطرف شد و این امید به وجود آمد که اوضاع متحول شود.
هرچند برای صنعتی که چند دهه در انتظار نوسازی بوده و طبق اعلام رسمی به حدود 500 فروند هواپیما نیاز دارد، صرف ورود یک فروند ایرباس نمی تواند تحولی جدی را رقم بزند، اما رسیدن یک هواپیمای نو به ایران، عقد قرارداد رسمی که اجرایی شده با این شرکت فرانسوی و صحبت از تداوم ورود هواپیماهای جدید در طول ماه ها و سال های آینده نشان از آن دارد که اوضاع برای صنعت هوایی ایران متفاوت شده و روز ورود نخستین هواپیمای جدید می تواند به روز تولد دوباره این صنعت نام گذاری شود.
ارتباط با نویسنده: j.hashemi1992@gmail.com