عضو هیاتمدیره سندیکای قطعهسازان موتورسیکلت از تنوع زیاد موتورسیکلتهای تولیدی در کشور و نداشتن خدمات پس از فروش مناسب، انتقاد کرد. حبیبالله محمودان در گفتوگو با ایسنا، با بیان اینکه ایران پتانسیل تولید حدود 90 درصد از قطعات مورد نیاز موتورسیکلت را دارد، اظهار کرد: نکته مهم این است که تولید قطعات باید مزیت اقتصادی داشته باشد، چراکه تولید برخی قطعات از لحاظ اقتصادی بهصرفه نیست.وی با بیان اینکه تولید قوای محرکه به دلیل تیراژ پایینتر در قالب تیراژ صنعتی نمیگنجد، ادامه داد: قطعات ظاهری بدنه تولید شده در کشور از جمله طوقه، لاستیک و... از کیفیت بالاتری نسبت به اجناس چینی برخوردارند و تولیدکنندگان این قطعات را تولید میکنند.
عضو هیاتمدیره سندیکای قطعهسازان موتورسیکلت با اشاره به تولید قوای محرکه در گذشته گفت: با توجه به اینکه تولید این قطعه مزیت اقتصادی نداشت، متوقف شد و قالبهای تولید آن نیز بلااستفاده مانده است. محمودان با بیان اینکه تولید کامل موتورسیکلت در کشور یک متولی قدرتمند میخواهد، اظهار کرد: برای مثال در صنعت خودروسازی این پتانسیل وجود دارد و ایرانخودرو و سایپا متولی قدرتمند این حوزه هستند.
وی افزود: در صنعت موتورسیکلت این پتانسیل به وجود نیامده و با توجه به تنوع موتورسیکلتهای تولید شده، سازگار کردن تولید قطعات با آنها کمی دشوار است. عضو هیاتمدیره سندیکای قطعهسازان موتورسیکلت با اشاره به تولید بیش از 20 مدل موتورسیکلت در کشور ادامه داد: باید ذهنیت کارخانجات تولید موتورسیکلت را نسبت به این موضوع تغییر دهیم و سعی کنیم با بومیسازی این صنعت، تیراژ تولید قطعات از جمله قوای محرکه را به سطح اقتصادی برسانیم.
محمودان با بیان اینکه وقتی تنوع موتورسیکلت زیاد میشود، قطعه ساز نمیتواند تیراژ مناسبی برای تولید قوای محرکه هر موتورسیکلت ایجاد کند، گفت: از سوی دیگر با ایجاد تنوع زیاد، پاسخ دادن به بازار خدمات پس از فروش مشکل است و موتورسازان نیز نسبت به این موضوع بیتوجه هستند. وی با بیان اینکه واردکنندگان موتورسیکلت تنها به سود خود فکر میکنند، اظهار کرد: این افراد موتورها را وارد میکنند و هیچکدام از موتورهای ما هم تحت لیسانس نیستند؛ بنابراین در زمینه خدمات پس از فروش مشکل ایجاد میشود.