شنبه, ۳۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

هفته گذشته وزارت نفت با ارسال مصوبه ای توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ارز خوراک مایع صنایع پتروشیمی را آزاد کرد. 

براساس مصوبه جدید شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران که به تمامی پالایشگاه های نفت خام کشور ابلاغ شده است، قیمت فروش خوراک مایع مورد نیاز صنایع پتروشیمی شامل انواع نفتا، گاز مایع، پنتان و آلکیل بنزن خطی LAB Linear alkyl benzene به جای محاسبه با ارز مبادله ای با ارز آزاد محاسبه خواهد شد.

تنها راه نجات پتروشیمی ها تولید گریدهایی با حاشیه سود بالاتر است

آنچه در این میان مسلم است، این است که این اقدام دولت در جهت یکسان سازی نرخ ارز بوده، اما مسلما با نرخ خوراک پتروشیمی ها به خصوص خوراک های مایع، پتروشیمی ها قطعا دچار زیان می شوند و از آن طرف هم به دلیل حاشیه سود از بین رفته در بازار جهانی انعطاف پذیری مان را از دست خواهیم داد.

البته واحدهای پتروشیمی باید از لحاظ فنی بررسی کنند تا گریدهایی با حاشیه سود بالاتر تولید کنند یا کارایی مجمتع های شان را بالا ببرند. اگر امکان برگشت خوراک به قیمت قبل نباشد تنها راه این است که روی قیمت تمام شده کار کنند و کارایی را بالا ببرند. البته این موضوع قابل مذاکره است و می شود صحبت کرد. به هرحال پتروشیمی ها سرمایه های کشور هستند و زیان ده شدن آنها به نفع اقتصاد نیست. به همین جهت شاید لازم باشد یارانه پرداخت شود یا از راه های مالیات منافع را بردارند.

این مسئله احتمالا صنایع پایین دستی را هم درگیر می کند. البته که قبلا هم پتروشیمی ها محصولات را با نرخ آزاد می فروختند، بنابراین این مسئله در فروش آنها تاثیر ندارد بلکه در خرید مشکل دارند. همیشه هم یکی از اعتراضات صنایع پایین دستی به پتروشیمی ها این بود که چرا آنها خوراک را با قیمت ارز مبادله ای می خرند اما محصولات را با قیمت نرخ آزاد می فروشند.

به هرحال حالا یکی از راهکارهای نجات پتروشیمی ها این است که گریدهای محصولات و تکنولوژی ها را بالا ببرند. آنها شاید در بعضی مواقع به سرمایه گذاری احتیاج داشته باشند تا با یکسری گریدهایی که حاشیه سود بالاتری دارند این تفاوت نرخ را پوشش دهند.

در بعد سرمایه گذاری هم به تازگی شرکت توتال برای همکاری زمینه در سرمایه گذاری در پتروشیمی های اعلام آمادگی کرده است. به هرحال شرکت های بین المللی واحدهای R&D قوی دارند و می توانند با تکنولوژی جدید و آوردن تکنولوژی های به روز این فرایندها را کوتاه تر یا محصولات باکیفیت و با گرید خاصی را تولید کنند تا زیان شرکت ها از باب نرخ ارز آزاد را پوشش دهند.

عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/VTuNhgHS
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه