پرسش: مدیر کسبوکاری هستم که قصد تغییر استراتژیهای سازمان را دارم؛ البته سازمان در چند سال گذشته مدلی برای کسبوکار خود تدوین کرده و برخی مدیران میانی سازمان با تغییر استراتژی سازمان موافق نیستند. در راستای ارزیابی باید و نبایدهای تغییر استراتژی چه اقداماتی را باید انجام داد؟
پاسخ کارشناس: بهصورت کلی کارکنان با تغییر در سازمان مخالف هستند و تمایلی به تغییر جایگاه و وظایف خود ندارند و تغییر استراتژی قطعا با تغییر در شرح وظایف کارکنان و حتی مدیران میانی همراه است اما در راستای این موضوع در ابتدا میتوان توسعه استراتژی را مدنظر قرار داد. استراتژیای را که قرار است سازمان اتخاذ کند تحلیل کنید و سپس موضوع طرحریزی استراتژی را مورد بررسی قرار دهید که سرمایهگذاری و بودجه چه جایگاهی در این استراتژی جدید سازمان دارد و چه تغییراتی یافته است.
در مرحله بعد میتوان همسویی سازمان را با واحدهای مختلف سازمان، پشتیبانی و حتی کارکنان در نظر گرفت و این موضوع را میتوان با برگزاری جلسات متعدد ایجاد کرد. از طرفی در استراتژی جدید سازمان باید منابع و پیشبینی فروش را لحاظ کرد و برای این موضوع حتما از مدیران میانی کمک گرفت. در این میان سازمان شما میتواند از مشاوری که خارج از سازمان نظارهگر سازمان است استفاده کند که نقاط ضعف و قوت سازمان شما را ببیند و براساس این نقاط ضعف و قوت استراتژی جدید شما را ارزیابی کند.
نکته بسیار مهم در این موضوع این است که شما میتوانید بازخوردهایی را از مشتریان سازمان دریافت کنید و این بازخوردها را در استراتژی جدید سازمان دخیل کنید.