جمعه, ۵ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Fri, 26 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

بهادر بیژنی، جانشین رئیس سازمان بورس در امور بین‌الملل و جذب سرمایه‌گذاری خارجی از اقدامات انجام شده بورس برای عضویت در سازمان بین‌المللی کمیسیون اوراق بهادار، عرضه اوراق بهادار در بازارهای جهانی و انجام مذاکرات با شرکت‌های رتبه‌بندی اعتباری بین‌المللی در ایران خبر داد. وی مهم‌ترین ماموریت کنونی سازمان بورس را بین‌المللی شدن این نهاد بیان کرد و افزود: با وجود درخواست‌های متعدد از سوی نهادهای مالی مختلف دنیا برای برقراری ارتباط با آنها، در عمل امکان تعامل موثر با همه آنها مقدور نیست؛ بنابراین بازارهای سرمایه هدف‌گذاری شده در اولویت قرار دارند که از جمله می‌توان به بازارهای سرمایه کشورهای منطقه و اروپایی اشاره کرد.

stock forsat

تلاش برای عضویت در سازمان بین‌المللی کمیسیون اوراق بهادار (IOSCO)

این مقام مسئول در بورس درباره پیوستن بازار سرمایه به سازمان بین‌المللی کمیسیون اوراق بهادارIOSCO نیز گفت: هرچند که فرآیند عضویت نزدیک به یک دهه پیش در سازمان بورس آغاز شده بود اما به دلایل مختلف امکان عضویت ایران در این نهاد تاثیرگذار وجود نداشت. بیژنی از برگزاری جلسه مسئولان ارشد سازمان بورس اوراق بهادار با «دیوید رایت» دبیرکل سازمان بین‌المللی کمیسیون اوراق بهادارIOSCO در هفته گذشته خبر داد و گفت: در این جلسه مقرر شد عضویت ایران در این نهاد پیگیری شود. وی ادامه داد: همچنین قرار است در بحث‌های فنی، قانون‌گذاری و نظارتی، هماهنگی‌های لازم انجام شود تا در آینده نزدیک شاهد پیوستن به این نهاد مهم باشیم. به گفته وی، قرار است عضویت ایران اواسط سال آینده میلادی در اجلاس سران این سازمان در پرو مطرح و دراین باره تصمیم‌گیری شود.

تسهیل سرمایه‌گذاری خارجی در دستور کار سازمان بورس

بیژنی درباره برنامه‌های این نهاد در راستای جذب سرمایه‌گذار خارجی به‌ویژه پس از برجام نیز گفت: این امر در چند حوزه پیگیری می‌شود که یکی از آنها، پیگیری برای تدوین و اصلاح چارچوب مقرراتی و عملیاتی است. وی ادامه داد: به‌طور نمونه تنظیم‌مقررات مشارکت نهادهای مالی خارجی در ارائه خدمات تخصصی در ایران، اصلاح آیین‌نامه سرمایه‌گذاری خارجی، تلاش برای رفع موانع مربوط به افتتاح حساب توسط اتباع خارجی، تسهیل در اعطای مجوز، تبادل ارز، بحث پولشویی، نهایی و اجرایی کردن مقررات تاسیس و فعالیت موسسه‌های رتبه‌بندی و عرضه اوراق بهادار به‌صورت اوراق بدهی در بازارهای بین‌المللی، از اهداف تشکیل این واحد است.

ایجاد بورس ارز و مرکز بین‌المللی مالی در مناطق آزاد

وی ایجاد بورس بین‌المللی و مرکز بین‌المللی مالی در مناطق آزاد به همراه راه‌اندازی بورس ارز را از برنامه دیگر این سازمان اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه نوسان‌های نرخ ارز از جمله موانع مهم برای سرمایه‌گذاری خارجی است، با ایجاد بورس ارز براساس قرارداد آتی و اختیار معامله، این مشکل برطرف می‌شود. این مقام مسئول در سازمان بورس، اصلاح و تکمیل سایت‌های اطلاع‌رسانی به زبان انگلیسی و پیگیری فراهم‌سازی بسترهای لازم برای ارائه گزارش‌های مالی به زبان انگلیسی را از دیگر برنامه‌های این واحد برشمرد.

درخواست سرمایه‌گذاری خارجی با روش‌های مختلف

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که سرمایه‌گذاران خارجی به کدام روش برای سرمایه‌گذاری علاقه دارند، گفت: در حال حاضر در خواست‌های متعددی برای سرمایه‌گذاری به شیوه «پرتفولیو» FPI وجود دارد که از طریق کارگزاران، ارکان بازار یا تقاضا از سازمان بورس مطرح می‌شود که به‌طور طبیعی این مقدار در آینده افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

سرمایه‌گذاری پورتفولیوForeign-Portfolio-Investment به‌نوعی از سرمایه‌گذاری غیرمستقیم خارجی اطلاق می‌شود که اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی به‌صورت خرید اوراق بهادار از یک مؤسسه یا شرکت مالی بدون آنکه به‌طور مستقیم در امر سرمایه‌گذاری شرکت کنند، سرمایه خود را در اختیار کشور میزبان قرار می‌دهند. خرید اوراق قرضه و سهام و شرکت در معاملات بورس از جمله این نوع سرمایه‌گذاری‌هاست.

صدور 111 کد معاملاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی در سال‌جاری

بیژنی در ادامه درباره میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی در بورس تهران گفت: کمتر از یک درصد از بازار سرمایه در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی است. وی درباره تعداد کدهای معاملاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی گفت: تا 12 آبان ماه امسال، 111 کد معاملاتی اشخاص حقیقی و حقوقی خارجی ثبت شده است. این مقام مسئول به کشورهای استقبال‌کننده از بورس تهران اشاره کرد و افزود: کشورهای مختلفی از جمله انگلستان، فرانسه، آلمان، کره‌جنوبی، لهستان، آفریقای جنوبی، ترکیه، سوییس و لوکزامبورگ اقبال زیادی برای حضور در بازار سرمایه کشور داشته‌اند.

منبع : ایرنا
لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/lmkUAhn5
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوکخرید اقساطی آیفون 13 با تخفیف ویژه
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه