شنبه, ۳۰ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Sat, 20 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

طراحی پروژه 400 میلیون دلاری برای تکمیل فاز یک بندر چابهار، اختصاص 330میلیون دلار‌ تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی‌ به بخش‌خصوصی در این بندر و انعقاد تفاهم‌نامه با شرکت چینی برای تأمین 85میلیون دلار تجهیزات‌ در قالب BOT، از سوی مدیرعامل سازمان بنادر درباره بندر چابهار اعلام شد. به گزارش فارس، محمد سعیدنژاد درباره تأمین تجهیزات‌ بندر چابهار اظهار داشت: ‌بندر چابهار فعلاً تنها بندر اقیانوسی کشور است، این بندر به دلیل موقعیت خاص جغر‌افیایی در یکی از بهترین نقاط دنیا از نظر کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی قرار گرفته است و موقعیت استراتژیک برای ایران دارد.

وی به تشریح دلایل استراتژیک بودن بندر چابهار پرداخت و گفت: ‌این بندر در ورودی خلیج‌فارس و مدخل اقیانوس هند، از موقعیت جغرافیایی حساس و مناسبی برخوردار است و به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران‌ بیش از 300 کیلومتر مرز دریایی دارد‌؛ این بندر در کرانه دریای عمان و اقیانوس هند قرار گرفته و لنگرگاه آن قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: بندر چابهار نزدیک‌ترین فاصله زمینی تا کشورهای افغانستان، پاکستان و آسیای میانه را داشته و ترانزیت کالا از طریق این بندر به مثابه اقتصادی‌ترین بندر برای انجام مبادلات بازرگانی با کمترین هزینه حمل به شمار می‌رود؛ بندر چابهار بهترین راه ترانس‌شیپ (انتقال) کالا به بنادر دیگر خلیج‌فارس ‌و تنها کلید توسعه شرق کشور است، در همین راستا سازمان بنادر و دریانوردی سعی کرده است نسبت به توسعه و تأمین هر چه سریع‌تر تجهیزات این بندر اقدام کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: سازمان بنادر و دریانوردی در اسکله شهیدبهشتی‌ مبلغ 200 میلیون دلار از محل منابع داخلی خود سرمایه‌گذاری کرد. سعیدنژاد افزود: به‌تازگی پروژه‌ای به ارزش 400 میلیون دلار‌ برای تکمیل فاز یک و تجهیزات مورد نیاز دریایی این بندر‌ طراحی شده است. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: مصوب شده است مبلغ 330 میلیون دلار از این ر‌قم، از محل‌ صندوق توسعه ملی‌ در قالب تسهیلات پرداخت شود؛ این تسهیلات در اختیار شرکت خصوصی قرار می‌گیرد. معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: همچنین چندی پیش پیشنهادی از شرکت‌‌ چینی برای تأمین 85میلیون دلار تجهیزات به‌صورت BOT (ساخت، بهره‌برداری و انتقال «واگذاری») دریافت کردیم که در این باره تفاهم اولیه منعقد شده است. 

بنابراین گزارش B.O.T ‌به قراردادهایی گفته می‌شود که در آن شرکت یا شرکت‌هایی در قبال امتیازاتی، اقدام به اجرای پروژه‌های سنگین‌ مالی کرده، مدت محدودی از پروژه اجرا شده، منتفع شده و سپس پروژه یعنی مستحدثات را به‌طوری که امکان فعالیت کامل را داشته باشد، بلاعوض به طرف دیگر که اغلب دولت‌ها یا شرکت‌های وابسته به دولت هستند، انتقال می‌دهند. وی اضافه کرد: در کنار این شرکت ایرانی و چینی، شرکت‌های هندی نیز به‌تازگی درخواست سرمایه‌گذاری و مشارکت در توسعه بندر چابهار ارائه داده‌اند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/0hsTruK9
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه