پرسش: مدیر فروشگاهی در حوزه محصولات نوزاد و کودکان در خیابان بهار تهران هستم. مدتی است تعدادی فروشنده را در این فروشگاه استخدام کردم و قصد آموزش این افراد را داشتم. برای آموزش فروشندگان این حوزه چه پیشنهادهایی دارید و در جریان آموزش این افراد چه مسائلی باید رعایت شود؟
پاسخ کارشناس: بازار لوازم مربوط به نوزادان و کودکان، بازاری است که حتی در دوران رکود اقتصادی هم به آن توجه میشود و والدین در این راستا به خوبی هزینه میکنند اما همواره از محصولات لوکس پرهیز میکنند. از طرفی شما باید با فروشندههای خود جلساتی را برگزار کنید و در آن از نحوه برخورد با مشتری تا مقولههای روانشناختی در فروش را به آنها آموزش دهید.
در این میان شما نیز بهعنوان مدیر این فروشگاه سعی کنید چیزی را بفروشید که مردم به آن نیاز داشته باشند، چون در برخی موارد دیده میشود مشتری هنگامی که به فروشگاه مراجعه میکند و نیاز به محصولی دارد، فروشندگان چون محصولات نامرتبطی را به او ارائه میدهند و فرآیند خرید را طولانی میکنند، مشتری گاهی مواقع از خرید منصرف میشود. باید لوازم ضروری کودک را در مقابل چشمان کودکان قرار دهید که والدین بتوانند در نقطه خرید اقدام به خرید کنند. این لوازم از قبیل پوشاک، بازیها، کتابها، وسایل کمک آموزشی و... است که باید شما بهعنوان مدیر این فروشگاه به آنها توجه ویژهای داشته باشید و اهمیت این موضوع را برای فروشندگان توضیح دهید.