دبیر شورای هماهنگی صنایع همگن قطعهسازان خودرو گفت: خودروسازان داخلی که در شرایط پساتحریم در مشارکت بلندمدت یا حتی میان مدت با چین سرمایهگذاری کنند، به طور قطع زیان خواهند دید. آرش محبینژاد در گفتوگو با ایرنا، با تاکید بر اینکه خودروسازان داخلی مدعی هستند همکاری با چینیها موقتی است، افزود: خودروسازی که در برنامه استراتژیک خود در بلندمدت و حتی میان مدت، تداوم همکاری با چینیها را در دستور کار قرار دهد یقینا با اقبال عموم روبهرو نخواهد شد و خودروساز با ضرر زیادی مواجه خواهد شد. وی در خصوص شرایط همکاری با چینیها در دوران پساتحریم اظهار داشت: در این دوران عرضه و تقاضا تکلیف چینیها را مشخص خواهد کرد اما پیشبینی میشود که مردم از خودروهای چینی استقبال نخواهند کرد.
دبیر شورای هماهنگی صنایع همگن اضافه کرد: اگر قرار باشد طبق برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش برویم و تامین ساخت داخل در دستور کار باشد، هزینه تولید خودروی چینی در کشور با هزینه تولید خودروهای اروپایی یکسان خواهد بود لذا بهتر است خودرویی با برند و دانش اروپایی در کشور تولید شود. محبینژاد در پاسخ به این پرسش که در صورت لغو تحریمها آیا مشکل تولید کشور برطرف خواهد شد، گفت: مشکل تولید کشور تنها تحریم نبوده که با رفع آن، انتظار حلوفصل مشکلات تولید را داشت. دبیر شورای هماهنگی صنایع همگن تصریح کرد: در دوران پس از تحریم انتظاری در مردم بهصورت ناخود آگاه شکل خواهد گرفت که حالا تحریمها نیست و ما خودروهایی با برندهای مطرح دنیا را میخواهیم. بنابراین براساس این انتظار به نظر نمیرسد که مردم در شرایط پس از رفع تحریمها اقبال خوبی از محصولات چینی نشان دهند.
وی مهمترین مشکل کنونی بخش تولید کشور را تامین نقدینگی دانست و افزود: ارزش پول ملی در قیاس با شرایط قبل از تحریم به مراتب کاهش پیدا کرده و قدرت خرید یا سرمایه در گردش جاری قطعهسازان و صنعتگران به نسبت قبل از تحریم بسیار کمتر شده است. این فعال صنعتی کشور با تاکید بر اینکه تزریق منابع مالی باید صورت گیرد، خاطرنشان کرد: با تسهیلاتی که بانکها با بهرههای بالا ارائه میکنند، به طور قطع محصولات تولیدی صنایع کشور رقابتپذیر نخواهد بود. محبینژاد سپس با بیان آنکه چنانچه دولت دوران پساتحریم را بهخوبی مدیریت کند، به رونق منجر خواهد شد، گفت: در مدت تحریم و جدایی ایران از بازارهای بــینالمللی، زیرساختهای صنعت کشور فرسوده شده و دانش جدید و تکنولوژی روز کمتر از کشورهای صاحبنام و پیشرو به کشور منتقل شده و خودروسازان کشور به ناچار به سراغ چین رفتند.
به گفته وی، در شرایط کنونی نیاز به اصلاح ساختار و بازسازی زیرساختهای صنایع بهویژه صنعت خودروی کشور احساس میشود و قطعهسازان هم باید خود را هرچه سریعتر با شرایط جدید تطبیق دهند. محبینژاد با بیان اینکه رویکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت یک رویکرد صادراتی است، گفت: برنامههای این وزارتخانه طی دو سال گذشته صنعت خودروی کشور را متحول کرده و بهخصوص با تدبیر دولت یازدهم در اواخر سال92 در جهت احیای صنعت خودرو، شاهد آن بودیم که در سال گذشته یک کارنامه قابلقبولی پس از سکته ناقص صنعت خودرو در سال 92 ارائه شد.