جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای توسعه شیوه نوین آبیاری، امسال دولت 1300 میلیارد تومان اعتبار به این مهم تخصیص داده است.
به گزارش ایسنا، سیدرحیم سجادی، در هفتمین نمایشگاه ملی تخصصی تکنولوژی زیرساخت‌های کشاورزی که 22مهر در نمایشگاه بین‌المللی کرج برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: یکی از مهم‌ترین محدودیت‌ها برای توسعه بخش کشاورزی آب است که با توجه به کمبود بارندگی در کشور لازم است حداکثر استفاده از منابع محدود آب صورت پذیرد و با دقت بیشتر از بهترین روش‌های آبیاری که بتوان به وسیله آن با آب کم، ‌مساحت بیشتری از زمین‌های کشاورزی را آبیاری کرد و با مقدار کم آب بیشترین محصول را به دست آورد، استفاده کرد.
وی افزود: در‌حال‌حاضر با توجه به اینکه اکثر نقاط کشور در قسمت خشک و نیمه‌خشک قرار دارد و منابع از جمله آب‌های شیرین، زمین‌های کشاورزی و خاک‌های حاصلخیز ناکافی و محدود است به کارگیری روش‌های مناسب با هدف بهبود و افزایش بهره‌وری لازم به نظر می‌رسد.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: استفاده از روش‌های نوین آبیاری یکی از راهکارهای مهم برون‌رفت از بحران کم‌آبی و مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی محسوب می‌شود.
وی ادامه داد: آبیاری‌های نوین به شکل تحت فشار و به دو شکل کلی آبیاری قطره‌ای و بارانی انجام می‌شود که راندمان آبیاری بارانی تا 70 درصد و آبیاری قطره‌ای تا 95 درصد است، یعنی در سیستم آبیاری بارانی تا 20‌درصد و در سیستم آبیاری قطره‌ای تا 5 درصد آب تلف می‌شود، در حالی که در آبیاری مزارع به روش سطحی حتی با انجام هزینه‌های گزاف و تسطیح اراضی راندمان آبیاری از 50 درصد تجاوز نمی‌کند و در وضعیت سنتی آبیاری، این میزان حتی کمتر از 35 درصد است.
سجادی یادآورشد: برنامه‌ریزی برای استفاده از شرایط مدرن و آبیاری تحت فشار در بخش کشاورزی برای صرفه‌جویی در مصرف آب بسیار ضروری است و ما باید تمام تلاش خود را برای استقرار تجهیزات آبیاری مدرن در اراضی کشاورزی و باغات داشته باشیم تا پس از رسیدن آب به زمین، به‌صورت تخصصی از آن استفاده شود.
این مقام مسئول در ادامه از اقدامات دولت یازدهم در زمینه گسترش آبیاری نوین سخن به میان آورد و گفت: ‌امسال 1300‌میلیارد تومان اعتبار برای سیستم‌های نوین آبیاری تحت فشار مصوب شده که براساس آن 85‌درصد هزینه تجهیز زمین‌های کشاورزی به سیستم نوین آبیاری بر‌عهده دولت و تنها 15 درصد بر عهده کشاورز است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری نمایشگاه ملی تخصصی تکنولوژی زیرساخت‌های کشاورزی اشاره کرد و افزود: فضای این نمایشگاه در اختیار تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی قرار گرفته و تولیدکنندگان با هزینه شخصی خود این نمایشگاه را برگزار کرده‌اند که امیدواریم دستاوردهای خوبی برای کارشناسان و فعالان بخش کشاورزی داشته باشد.
معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی خاطر‌نشان کرد: یکی از ویژگی‌های این نمایشگاه این است که اکثر لوازم و تجهیزات ارائه شده در این نمایشگاه مورد تایید دفتر تخصصی معاونت آب و خاک است و بنابراین در این نمایشگاه می‌توانیم هم توان علمی و هم توان عملیاتی را بالا ببریم و در بحث مصرف بهینه آب از این تجهیزات استفاده کنیم.
سجادی در پایان گفت: 90 درصد تجهیزات ارائه شده در این نمایشگاه تولید داخل و 10‌درصد وارداتی است و بخش وارداتی به این دلیل در این نمایشگاه مورد بازدید عموم قرار گرفته تا از نزدیک فعالان این بخش با تکنولوژی‌های جدید  آشنا شوند.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ljvumGZs
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه