زمانی که تصمیم دارید بودجه ارزشمند سازمان خود را صرف تبلیغات محیطی کنید، حتما قبل از هر اقدامی این چند سوال را از خود بپرسید: مشتری من کیست؟ ویژگیهای محصول من چیست؟ مزیتهای محصول من چیست؟ مزایای مانور داده شده رقبا چیست؟ مزیتهای قابل تبلیغ چیست؟
بین ویژگیهای محصول (آنچه محصول را توصیف میکند) و منافع و مزیتهای محصول (آنچه ویژگیهای خاص محصول، به بار میآورد) تفاوت قائل شوید. به یاد داشته باشید که مردم بابت ویژگی محصول، خرید نمیکنند، بلکه منافع و مزیتهای محصول است که مشتری را به خرید وا میدارد. فروشنده خوب کسی است که به مردم منفعت میفروشد. شرح ویژگیهای محصول، فقط به درد بروشورها و راهنمای استفاده از محصول میخورد و در تابلوی تبلیغاتی جایی ندارد. از آنجا که در تبلیغ محیطی فرصت درگیری بسیار کم است، فقط باید روی یک مزیت مانور بدهیم و دائما آن را در تبلیغات مختلف تکرار کنیم.
برای طراحی تابلوهای تبلیغاتی از تابلوهای راهنمایی و رانندگی الگو بگیرید؛ این تابلوها در عین سادگی، مطلب را به بهترین و سریعترین شکل ممکن انتقال میدهند. طراحی یک طرح محیطی بیش از هرچیز نیازمند سادگی است. در دنیای بمباران تبلیغاتی، سادگی در طراحی و پیام، میتواند نه یک اصل خوب، بلکه یک توصیه خوب باشد. نخستین چیزی که مخاطب در بیلبورد میبیند، باید او را به مزیت محصول هدایت کند. این کار میتواند با استفاده از فونت و رنگ متفاوت انجام شود. به یاد داشته باشید که تبلیغ، عنصری مزاحم است و مردم برای کشف آن، وقت نمیگذارند.
بنابراین به فکر پیامهای دشواری که درک آنها نیاز به زمان دارد، نباشید. در طراحیهای خود اجازه بدهید که تصویر حرف بزند و تا حد امکان به سراغ فونتهای عجیب و ناخوانا نروید. تبلیغات، محلی برای هنرنمایی نیست و برای ارائه به جشنوارهها طراحی نمیشود. بنابراین با رعایت اصل سادگی، ابتدا جلب نظر کنید و سپس پیام موردنظر خود را انتقال بدهید.
این عناصر میتوانند در جلب نظر مخاطبان موثر باشد:
- سازه: بهعنوان مثال، بخشی از تبلیغ میتواند از تابلو بیرون بزند یا آویزان باشد.
- تعلیق: یکی از روشهای ایجاد تعلیق این است که قبل از بیان اصل پیام، جملهای را بگوییم که ذهن مخاطب را درگیر کند و برای او سوال ایجاد کند. در این حالت ساختار تبلیغ باید بهگونهای باشد که به مخاطب مژده بدهد که بهزودی پیام اصلی را دریافت خواهد کرد.
اگر سازمان شما بودجه تبلیغاتی کافی ندارد، به سراغ این روش نروید. چون ممکن است بودجه شما به پایان برسد و فرصت انتقال اصل پیام را پیدا نکنید. هر جایی که سوال ایجاد میکنید، در همان جا (روی همان تابلو) به سوال مطرح شده پاسخ بدهید. عنصر تصویری موجود در تابلوی اولیه را در تابلوهای بعدی هم مورد استفاده قرار دهید که مخاطب متوجه شود این جواب، مربوط به کدام سوال است. برای این کار بهتر است از یک شعار یا تصویر یا گرافیک خاص استفاده کنید. فرآیند ارائه پیام تبلیغی شما نباید آن قدر طولانی شود که مثل صدای یخچال شما دیگر شنیده نشود.
- تصویر: استفاده از تصاویر آرشیوی و نخنما شده یا عکس افراد خارجی در بیلبوردها اشتباه است.
- مشاهیر: در کشور ما چندان توصیه نمیشود؛ چون بسیاری از مشاهیر به همان سرعتی که مشهور میشوند، با همان سرعت زمین میخورند و این کار ریسک بالایی دارد.
- رنگ
- وعده جذاب: استفاده از واژههایی چون تخفیف، رایگان، بهزودی و...
- ویرایش پیام: یکی از مواردی که باید در تبلیغات در نظر داشت، این است که ما معمولا در تبلیغاتمان ویرایش پیام نداریم و کلمات اضافی را حذف نمیکنیم. به جای ثبت رمان بهتر است به انتقال به اندازه پیام فکر کنید.
- کنتراست: بخش اصلی پیام ما که ارزش بیشتری برایمان دارد، باید در کنتراست با سایر بخشها قرار بگیرد. علاوه بر این، باید به کنتراست تابلو با محیط اطراف (ساختمانها، درختان، تابلوهای نصب شده و...) توجه داشت.
پیش از چاپ و نصب تابلو، باید آن را به لحاظ ارتباطی (فهم) و گیرایی (جذب) تست کرد. این کار را میتوان با نظرسنجی از اطرافیان و مشتریان به انجام رساند و خطاهای موجود را اصلاح کرد.
بروز خطا در ارائه تبلیغ میتواند به دلایل زیر اتفاق افتاده باشد:
تعدد مراجع تصمیمگیری در تایید طرح
ارائه نامناسب تابلوها توسط شرکتهای تبلیغاتی
پیشنهادهای ویژه شرکتها و ارزانفروشی تابلوهای نامناسب
تعجیل در تصمیمگیری و ساده گرفتن موضوع
تغییرات ارادی و غیرارادی محیطی
کارشناسی نادرست یک طرح محیطی
تبلیغات محیطی ظرایف بسیاری دارد که باید برای کشف آنها زمان گذاشت. در تبلیغات فقط یک قانون داریم و آن هم این است که تبلیغات، هیچ قانونی ندارد. ضعیفترین تبلیغ هم ممکن است مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد. به آسانی میتوان تمام قواعد تبلیغاتی را زیر پا گذاشت و نتیجه گرفت، اما به یاد داشته باشید که تنها زمانی میتوانید تمام قوانین را زیر پا بگذارید که به نامی آشنا تبدیل شده باشید.