رنگها در طول تاریخ نماد جنگها و صلحها بودهاند و نوع پوشش و یراقآلات جنگی و پرچمها، دسته یا گروه یا ارتش کشورها را نمایندگی میکردند. همانند سیاهجامگان ابومسلم خراسانی و یا سرخجامگان و غیره... در ظاهر و لباس مردمان نیز از دیروز تا امروز رنگ پوشش آدمها بیانگر منش یا مذهب مردمان نواحی مختلف بوده است.
در ایران باستان لباس روحانیون مذهبی زرتشتی سفید و بلند بوده یا در نگاه مذهبی رنگ سبز بیانگر سادات بودن و نسبت داشتن با رسول اکرم(ص) است.
رنگها در هویت آدمها نشانه و نماد تفکر، تنوع و تکثر آدمها بوده و در تبار و نژاد آدمها موثر بوده است. در نگاه برندها رنگ یک هویت موثر در تلاقی دیدگاه فروشندگان و خریداران اجناس محسوب میشود.
یک برند صاحب شخصیت و هویت، صاحب رنگ و نماد واحد نیز هست. مثلا Nike، رنگ لیمویی نماد آن است یا برند Ferrari که رنگ هویتی آن قرمز است.
یک هویت ماندگار همانند شخصیت یک انسان همیشه ثابت و غیرقابل زوال است.
رنگ در باطن یعنی قالب معنایی یک برند یعنی اینکه این برند به چه گروه سنی یا جمعیتی و جنسیتی تعلق دارد. این نگاه ثابت و پایدار تفاوتهای بنیادی در شناخت نوع هویتی که این برند به آن متعلق است را تبیین میکند. اینکه این برند زنانه است یا مردانه، کودکانه است یا بزرگسال، جوانپسند است یا مسنپسند؛ اینکه در کدام کشورها یا قارهها ساخته شده یا برای روحیه آدمها چه تأثیری میتواند داشته باشد.
در یک کلام میتوان رنگها را در یک قالب کلی در تولید و فروش یک برند موثر دانست. رنگها، ساختارساز یک برند و حامی شخصیتی آن هستند؛ مثلا در انتخاب رنگ برای برندهای آرایشی به علت تجانس با جنسیت زنانه از رنگهای لطیف و شفافی چون صورتی و آبی استفاده میکنند.
در برندهایی که به تولید یا ارائه پوشاک و البسه مردانه اقدام میکنند، از رنگهای مردانه و با پرستیژ مردانه استفاده میشود.
رنگهای تیره نشانه پرستیژ و ابهت مردانهاند و برای مردان نوعی جذابیت ایجاد میکنند یا برندهایی که با سنین نوجوانی و جوانی کار میکنند، در طراحی و ساخت و Design از شکلها و خطوط شکسته استفاده میکنند، مانند برند Benetton (بنتون) که محصولاتی دارد جوانپسندانه.
در نقش سازنده رنگ میتوان نمونهای دیگر را نیز عنوان کرد. گاه علاقه مصرفکننده به یک رنگ خاص میتواند او را هوادار یک برند خاص کند. مثلا در یک برند ورزشی مثلا بارسلونا رنگ آبی و اناری نمایانگر هویت ایالت کاتالان است و آزادیخواهی و جداییطلبی این مردم باعث ساخت برند این باشگاه شده است یا Chicago bulls امریکا رنگ قرمز پیراهن این باشگاه پرچم این باشگاه و نماد خونخواهی امریکاییهایی است که در جنگ جنوب و شمال کشته شدهاند.
رنگ، میزان اثربخشی و کامیابی یک برند میشود، مثلا در یک برند غذایی از رنگهایی با تم گرم استفاده میشود که خریدار را گرسنه و راغب به خرید محصول کند.
در برندهایی که ذاتا به بهبود وضعیت ظاهری و خوشپوشی آدمها کمک میکند رنگ ظاهر نشانه لوکس بودن محصولات است که به عنوان مثال میتوان به برند Chanel (شنل) اشاره کرد.
به طور کلی رنگها به برندها در هویتسازی، هوادارسازی، منشسازی و محبتپروری کمک میکنند. انتخاب رنگ مناسب یا نامناسب می تواند باعث ایجاد هواداری یا دیدگاه تخریبی برای یک برند باشد.