پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس روز شنبه با 420 واحد افت به کانال 76 هزار واحدی عقب نشینی کرد و به رقم 76 هزار و 747 واحد رسید. در هفته های اخیر شاخص کل بورس در مسیر نزولی قرار گرفته و از کانال 78 هزار واحدی به کانال 76 هزار واحدی سقوط کرده است. شروع هفته کاری جدید بورس نیز با افت شدید شاخص کل همراه بود و کاهش حجم معاملات را نیز به همراه داشت. گروه های خودرویی، معدنی و پالایشی بیشترین سهم را در کاهش شاخص کل بازی کردند. روز گذشته بازار سهام بازاری سراسر عرضه کننده توأم با حاکم شدن فضای ناامیدی بود؛ بازاری که حتی افزایش قیمت های جهانی روی نیز نتوانست گروه های معدنی را لیدرهایی قابل اتکا برای ممانعت از عقبگرد شاخص کل قرار دهد.

بورس در محاصره شایعات بد

عوامل افت شاخص کل در هفته های اخیر

تالار حافظ این روزها شاهد غلبه تحلیل های منفی از خبرها و تحولات اقتصادی است. بروز برخی شایعات بد موجب شده است که حتی خبرهای مثبت هم نتوانند تاثیری روی بازار بگذارند. این در حالی است که بسیاری از سهم ها در محدوده قیمتی بسیار جذابی قرار گرفته اند و حرفه ای های بازار توصیه ای برای فروش آنها ندارند. با این حال غلبه جو منفی و شایعات و تحلیل های در گوشی بازار موجب شده است که بسیاری از این سهم ها شاهد صف های فروش باشند. کمبود نقدینگی در بازار سهام و نبود عمق کافی برای تقویت حجم معاملات روزانه سهام، باعث شده تا این روزها معامله گران بازار با ناامیدی به پایان نیمه اول امسال چشم دوخته باشند. انتظار برای انتشار گزارش های عملکردی شش ماهه شرکت ها در فضای رکود حاکم بر کسب و کار باعث شده برخی معامله گران به سرمایه گذاری بلند مدت یک ساله در بازار دل نبندند.

در عین حال فرا رسیدن سال مالی شرکت های کارگزاری و بستن حساب ها توسط این نهادهای مالی را می توان یکی از دلایل افت بازار سهام برشمرد، چرا که کارگزاران بورسی ترجیح می دهند برای سهولت در محاسبات مالی خود اقدام به تسویه با مشتریان اعتباری خود کنند و در نتیجه ایجاد فشار فروش در بازار شکل گرفته و شاهد منفی شدن شاخص کل و قیمت سهام شرکت ها در بورس هستیم. در شرایط کنونی برخی اوراق مشارکت نیز بازدهی 20 درصدی دارند که بر این اساس سرمایه گذاران ترجیح می دهند در این اوراق سرمایه گذاری کنند که این عامل خود می تواند موجب کاهش حجم و ارزش معاملات سهام در بورس شود. به طور کلی بازار سهام این روزها نیازمند تزریق نقدینگی جدید است؛ بازاری که امیدوار است نیمه دوم امسال کمی از نقدینگی های در دست دولت به بازار سهام سرازیر شود.

افت 12 واحدی شاخص آیفکس

در نخستین روز معاملاتی هفته بازار نقدی فرابورس شاهد افت بیش از 12 واحدی شاخص آیفکس بود. از سوی دیگر در حالی روز شنبه سیزدهم شهریورماه تعداد 43 هزار و 883 ورقه تسه به ارزش 39 میلیارد و 240 میلیون ریال در بازار ابزارهای نوین مالی خریدوفروش شد که قیمت این اوراق تا سقف حداکثر 2.76 درصد ریزش کرد و در نرخ های 858 هزار ریال تا 899 هزار ریال دادوستد شد.

بازار سهام فرابورس ایران نیز نقل و انتقال 55 میلیون سهم به ارزش 154.5 میلیارد ریال را شاهد بود که در این میان نماد پالایش نفت تهران بالاترین حجم و ارزش معاملات را در مقایسه با سایر نمادها تجربه کرد. «شتران» با دست به دست شدن 5.5 میلیون ورقه سهام در جریان معاملات همراه شد که ارزش آن به رقم 16.4 میلیارد ریال رسید. در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز اسناد خزانه اسلامی مرحله ششم با نماد «اخزا6» بالاترین حجم معامله و اسناد خزانه اسلامی مرحله پنجم با نماد «اخزا5» بیشترین ارزش معامله را تجربه کردند. اخزا5 دیروز نقل و انتقال نزدیک به 49 میلیارد ریال ورقه را در کارنامه فعالیت های روزانه خود به ثبت رساند. در این بازار همچنین نزدیک به 321 هزار ورقه بهادار خریدوفروش شد که ارزش آن بالغ بر 316 میلیارد و 410 میلیون ریال بود. در همین حال در میان صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله، صندوق اعتمادآفرین پارسیان بالاترین حجم و ارزش معاملات را به ثبت رساند. در این صندوق 979 هزار ورقه بهادار در 74 دفعه مبادلاتی مورد معامله قرار گرفت که ارزش آن بالغ بر 13.6 میلیارد ریال بود. امروز در ETFها همچنین نزدیک به 5 میلیون ورقه به ارزش 19.4 میلیارد ریال دست به دست شد که این حجم دادوستد در 141 دفعه مبادلاتی صورت گرفت. 

از سوی دیگر در جریان معاملات در بازار سهام، نماد معاملاتی ذوب آهن اصفهان و تولید نیروی برق دماوند به عنوان پربازدیدترین سهام مورد مبادله شناخته شدند و نماد زرین معدن آسیا نیز بالاترین افزایش قیمت را تجربه کرد. در نهایت نزدیک به 111 میلیون ورقه بهادار در 15 هزار و 53 دفعه مبادلاتی را میان سهامداران دادوستد شد که ارزش آن به رقم 607 میلیارد ریال رسید.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/ZpAedgTi
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه