پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

شاخص کل بورس روز شنبه با 323 واحد افت به 77 هزار و 757 واحد رسید. معاملات با کاهش حجم و ارزش همراه بود به طوری که 783 میلیون و 708 سهم و حق تقدم به ارزش بیش از یک هزار و 614 میلیارد ریال در 50 هزار و 953 خریدوفروش شد. بر این اساس روز گذشته بورس تهران زیر سایه فقر شدید نقدینگی شاهد غلبه عرضه بر تقاضای سهام بود.

 بورس تهران زیر خط فقر نقدینگی

با این حال در معاملات گروه خودرویی ها شاهد حجم قابل توجهی از خریدوفروش حقوقی بودیم به طوری که در نماد شرکت سایپا حقوقی ها ۷۵.۲ درصد از عرضه کل را به خود اختصاص دادند و در طرف مقابل ۶۰.۲ درصد از سهام ها را خریداری کردند. همچنین در نماد معاملاتی شرکت ایران خودرو ۲۸.۸درصد از عرضه ها و ۵۱.۱ درصد از خریدها مربوط به حقوقی ها بود. علاوه بر این در نماد زامیاد ۶۵ درصد از عرضه ها و ۶۲.۴ درصد از خریدها مربوط به معامله کنندگان حقوقی بود.

ادامه اصلاح قیمتی در گروه های پیشروی بازار

اصلاح قیمتی شکل گرفته در بازار سهام در حالی است که اگرچه گروه های پیشروی بازار همسو با برخی بازار گردانی ها شاهد غلبه عرضه برتقاضای سهام بود اما در گروه فلزات اساسی پس از آنکه ناشر ذوب آهن اصفهان از تلاش برای افزایش سرمایه بیش از 300 درصدی خبرداد شاهد شکل گیری صف خرید سهام بود، هرچند که حجم معاملات در این سهم رضایت معامله گران را در بر نداشت. در گروه پتروشیمی ها نیز جدای از برخی تک سهم ها و شرکت های کوچک در سایر نمادهای بزرگ بازار روندی متعادل اما رو به منفی حاکم بود. در گروه بانک ها درحالی که قرار بود تا پایان مردادماه گزارش های منطبق بر دستور بانک مرکزی به منظور برگزاری مجامع عادی سالانه باقیمانده ارائه شود، شکل گیری صف فروش ناپایدار و کم حجم در اغلب نمادها قابل توجه بود. در پالایشی ها نیز انگیزه نقد کردن بازدهی ها از سوی سفته بازان باعث شد تا این گروه در محدوده صفر تابلو به اصلاح قیمتی بپردازند.

افزایش 9.7 واحدی آیفکس

روز شنبه ششم شهریورماه تعداد 395 میلیون و 150 هزار ورقه بهادار در 19 هزار و 920 دفعه مبادلاتی در بازارهای فرابورس دادوستد شد که ارزش آن بالغ بر رقم چشمگیر 2 هزار و 578 میلیارد و 800 میلیون ریال بود. همسو با رشد حجم، ارزش و تعداد دفعات مبادلات نسبت به چهارشنبه قبل، همچنین شاهد افزایش 9.7 واحدی (معادل 1.23 درصد) شاخص کل نیز بودیم که با این صعود، آیفکس تا ارتفاع 808 واحدی بالا رفت. در بازار سهام فرابورس ایران نماد ذوب آهن اصفهان، بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. در نماد « ذوب » بالغ بر 37.6 میلیون سهم دست به دست شد که ارزش آن رقم 98.9 میلیارد ریال بود. امروز همچنین نمادهای « مارون»، « ذوب » و « هرمز » بیشترین تأثیر مثبت و نمادهای « شتران » و « شاوان » بالاترین تأثیر منفی را بر شاخص فرابورس گذاشتند. در بازار سهام فرابورس دامداری تلیسه نمونه با نماد « تلیسه » درحالی برترین تقاضا نام گرفت که این نماد بیشترین افزایش قیمت را نیز در جریان بازار تجربه کرد.

در بازار ابزارهای نوین مالی ایران نیز در ادامه افت روزانه قیمت انواع اوراق تسهیلات مسکن، شاهد ریزش تا حداکثر 4.7 درصدی قیمت تسه ها بودیم. به این ترتیب در حال حاضر قیمت هر ورقه تسه در محدوده قیمتی 882 تا 910 هزار ریال مورد دادوستد قرار می گیرد. در عین حال بررسی معاملات روزانه بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز حاکی از آن است در این بازار، اوراق اجاره مپنا در نماد « صمپنا2 » بالاترین حجم و ارزش معاملات را با خریدوفروش 203 هزار و 740 ورقه به ارزش نزدیک به 207 میلیارد ریال تجربه کرده است.

امروز در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس ایران در مجموع 1.3 میلیون ورقه بهادار به ارزش یک هزار و 311 میلیارد ریال مورد مبادله قرار گرفت که نسبت به چهارشنبه هفته قبل با رشد همراه بود. در صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله نیز 9.6 میلیون ورقه بهادار به ارزش 103.2 میلیاردریال مورد مبادله قرار گرفت که بیشترین حجم و ارزش مبادلات ETFها، مربوط به صندوق سرمایه گذاری اعتماد آفرین پارسیان با مبادله 5 میلیون ورقه بهادار به ارزش 71 میلیارد ریال بود.

در جریان معاملات روز گذشته نماد معاملاتی شركت بیمه اتکایی امین (اتکام1) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده صاحبان سهام، با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف 5 درصد بازگشایی شد.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/fjtPL0xk
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه