پنجشنبه, ۲۸ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Thu, 18 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

دماسنج بازار سهام ایران پس از چند روز افت پیاپی روز دوشنبه پس از فرود و فرازهای مداوم توانست ۳۲ واحد رشد کند. همچنین شاخص کل فرابورس ۴.۷واحد افزایش یافت. شاخص کل بورس اوراق بهادار از ابتدای باز شدن معاملات با نوسان های شدیدی مواجه شد. این شاخص در بالاترین حالت به رقم ۷۷هزار و ۳۷۴واحدی رسید، اما در انتها در رقم ۷۷هزار و ۳۴۵واحدی به کار خود خاتمه داد. 

بورس به مدد حقوقی ها سبزپوش شد

بر این اساس روز گذشته بار دیگر حقوقی ها تلاش کردند با معاملات بلوکی و درون گروهی پابه پای بازارگردان ها به حمایت از شاخص کل بورس بپردازند، چنان که 80میلیون سهم گروه پتروشمیی سرمایه گذاری ایرانیان به ارزش کمتر از 10 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده بازارگردانی و کمتر از 15میلیون سهم صنعتی دریایی ایران نیز به ارزش بیش از 4میلیارد تومان کد به کد شد. سهام گسترش صنایع انرژی آذرآب نیز به ارزش کمتر از 2 میلیارد تومان بازارگردانی و 7.5میلیون سهم پتروشیمی جم نیز به ارزش بیش از 6میلیارد تومان به کدهای درون گروهی سهامدار عمده منتقل شد.

سایه رکود بر بازار سهام

بازار سهام در گروه خودرویی ها اگرچه شاهد افزایش عرضه سهام در برابر تقاضا بود، اما تداوم فرآیند بازارگردانی نه چندان چشمگیر باعث شد قیمت سهام این گروه در محدوده صفر تابلو درجا زند. در گروه پتروشیمی ها برخی تک سهم ها از جمله مارون دستمایه سفته بازان شد.

در این گروه پتروشیمی آبادان شاهد واگذاری صف خرید نه چندان پایدار خود بود. در عین حال معاملات درون گروهی، گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان را نیز در دامنه مثبت قیمتی قرار داد. در گروه قطعه سازی نیز صف خرید میلیونی آهنگری تراکتورسازی ایران توانست پایداری خود را حفظ کند. بازار سهام در حالی با حمایت حقوقی ها مثبت شد که پس از کاهش نرخ سود بانکی به 15 درصد در تابستان امسال، این انتظار وجود داشت جذابیت سپرده گذاری در بانک ها کاهش یافته و سرمایه گذاران سراغ بورس و سایر بازارهای مالی بروند، اما چنین پیش بینی تحقق نیافت. بر این اساس، بازار سهام پس از رونق کوتاه مدت پس از برگزاری مجامع شرکت ها، دوباره در وضعیت رکود قرار گرفته که البته همراه با کاهش نرخ اغلب سهام است. گرچه انتظار برای تاثیر سریع کاهش نرخ سود بانکی بر بورس، غیر منطقی بوده و معمولا تاثیر این رخداد، پس از دوره زمانی دو تا سه ماهه، آشکار خواهد شد.

ادامه سبزپوشی نماگر فرابورس

روز دوشنبه هشتم شهریورماه با دادوستد حدود 177.7میلیون ورقه بهادار در بازارهای فرابورس، ارزش معاملات نیز رقم یک هزار و 538میلیارد و 770میلیون ریال را به ثبت رساند که در مقایسه با روز گذشته از افزایش حجم و ارزش نسبی معاملات حکایت داشت. در این میان نماگر فرابورس ایران نیز در ادامه سبزپوشی روزهای اخیر خود رشد 4.7واحدی را در پایان معاملات تجربه کرد تا به این ترتیب آیفکس در ارتفاع 820واحدی بایستد. نماد معاملاتی پتروشیمی مارون نزدیک به 9.5واحد تاثیر مثبت بر شاخص کل گذاشت، اما در مقابل نماد معاملاتی شرکت های تولید نیروی برق دماوند، ذوب آهن اصفهان و پتروشیمی زاگرس بیشترین تاثیر منفی را بر آیفکس گذاشته و مانع از افزایش بیشتر آن شدند.

همچنین نماد «مارون» در صدر بالاترین افزایش ارزش بازار، حجم و ارزش معاملات بازار سهام فرابورس ایران ایستاد. این نماد دست به دست شدن 17.6میلیون سهم به ارزش 579میلیارد ریال را تجربه کرد که از حجم و ارزش سایر سهام مورد مبادله در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه بیشتر بود. در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس نیز معامله گران شاهد نقل و انتقال 458 هزار و 788 ورقه بهادار به ارزش 459.6میلیارد ریال بودند که بالاترین حجم و ارزش معاملات این بازار را نماد «اخزا6» به خود اختصاص داد. اسناد خزانه اسلامی مرحله ششم دیروز به ارزش حدود 54میلیارد ریال مورد مبادله قرار گرفت.

در این بازار همچنین شاهد آن بودیم نماد معاملاتی اوراق اجاره شركت هواپمایی ماهان (ماهان991)، به منظور پرداخت اجاره بهای سه ماهه اوراق در روز سه شنبه نهم شهریورماه متوقف شد. در همین حال صندوق سرمایه گذاری اعتماد آفرین پارسیان نیز به عنوان برترین عرضه روز گذشته دادوستد 4.2میلیون ورقه بهادار را به ارزش 58.6میلیارد ریال تجربه کرد و در صدر صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در فرابورس ایستاد.

ارتباط با نویسنده : sadrolgharavi@yahoo.com

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/hibJgk0P
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه