پرسش: مدیر بازاریابی شرکتی در حوزه تهیه غذای گرم هستم که درصدد توسعه محصول خود براساس نیاز بازار است و به همین دلیل بهتازگی واحدی در راستای تحقیقات و شناخت بازار ایجاد کردهایم که بتوانیم به شناخت درستی از نیازهای جدید مشتریان دست پیدا کنیم. در این میان شرکت درصدد ارائه غذای جدیدی برای سازمانهای اداری و نحوه ارائه آن به سازمانهاست. در راستای این موضوع چه پیشنهادی دارید و چگونه باید به این نیازها پاسخ داد و روی محصولات جدید سرمایهگذاری کرد؟
پاسخ کارشناس: امروزه بسیاری از سازمانها از بازاریابی واکنشی استفاده میکنند و این سازمانها براساس تغییراتی که در جامعه رخ میدهد، یک استراتژی برای خود اتخاذ میکنند و محصول جدید را براساس این استراتژی به بازار عرضه میکنند؛ بهعنوان نمونه امروزه دیگر مانند گذشته نیست که خانوادهها در وعده غذایی ناهار دور یکدیگر جمع شوند و غذای خانگی پخت شود و بسیاری از افراد وعده غذایی نهار خود را در شرکت و سازمانی که در آن کار میکنند، میگذرانند و تنها برخی از این شرکتها به کارکنان خود ناهار میدهند و در بیشتر این سازمانها کارکنان از غذاهای آماده استفاده میکنند که معمولا هم رضایتی از آن ندارند؛ براساس این تغییر ملموس شرکت شما میتواند غذایی با بستهبندی گرم و متمایز برای مشتریان خود تولید کند و روی این موضوع سرمایهگذاری کند که براساس این استراتژی واکنشی، نسبت به تغییرات جامعه محصول جدیدی را تولید کنید. در راستای تحقیقات بازار میتوانید تحقیقاتی را در مورد کارکنان سازمانهای انجام دهید که متوجه شوید آنها در وعدههای غذایی به چه نوع غذاهایی تمایل دارند و از این موضوع میتوانید با استفاده از پرسشنامههایی که در سازمانها ارائه میشود، اطلاع پیدا کنید.
در این میان باید به نوع قیمتگذاری غذاها نیز توجه داشته باشید و تحقیقاتی را انجام دهید که ارائه غذا با چه قیمتی برای کارکنان سازمانها بهتر است؛ چون اگر کارکنان سازمانها بخواهند هر روز از غذاهای آماده استفاده کنند، ممکن است با هزینه زیادی در طول یک ماه برای آنها همراه شود؛ به همین دلیل باید سعی شود قیمتی برای آن در نظر گرفت که صرفه اقتصادی برای کارکنان داشته باشد.