دوشنبه, ۱ مرداد(۵) ۱۴۰۳ / Mon, 22 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز

رحیم میدانی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: دبی 10 هزار و 400 مترمكعب بر ثانیه رود دز درخوزستان حاكی از حادث شدن سیلابی بی‌نظیر در منطقه در یكصد سال اخیر است.

او در گفت وگو با ایرنا ضمن اشاره به وقوع سیلاب‌های اخیر در سطح كشور به‌ویژه استان خوزستان اظهار داشت: بارندگی‌های چند روز اخیر كمك شایان توجهی به ذخیره آب پشت سدها كرد و امروز در حوضه سدهای دز، كارون، كرخه و مارون نزدیك به یك میلیارد و 500 میلیون مترمكعب آب به ذخیره سدها اضافه شد.

73734542624624624723424623623623424738358454

به گفته این مقام مسئول، سیلاب حادث شده در حوضه آبریز سد دز، سیلابی بود كه از روز نخست آبگیری آن در سال 1342 تاكنون تجربه نشده بود. وی افزود: هر چند در سال 1376 دبی سیلاب ورودی به این سد نزدیك به 6 هزار و 700 مترمكعب بر ثانیه به ثبت رسید، اما گزارش‌ها حاكی است که در ساعت پنج صبح روز پنجشنبه گذشته (26 فروردین ماه) دبی پیك لحظه‌ای در ایستگاه «تله زنگ» (از توابع اندیمشك) به 10 هزار و 400 مترمكعب بر ثانیه و دبی ساعتی آن به 8هزار مترمكعب بر ثانیه رسیده بود. 

میدانی خاطرنشان كرد: مقایسه سابقه حداكثر میانگین دبی روزانه سد دز در گذشته كه مربوط به سال 1382 و به میزان 3هزار و 172 مترمكعب بر ثانیه بود، با میانگین دبی روزانه در سیلاب گذشته كه 4هزار و 437 مترمكعب بر ثانیه به ثبت رسید، حاكی از وقوع سیلابی استثنایی در این منطقه بود.

وی با بیان اینكه وجود سد دز كمك شایان توجهی به مهار سیلاب كرد، ادامه داد: همواره قسمتی از سد به منظور نگهداری بخشی از سیلاب‌های احتمالی خالی نگه داشته می‌شود تا هدایت آن به پایین دست مدیریت شده و با كمترین آسیب همراه باشد و پیش از وقوع سیلاب نزدیك به 438 میلیون مترمكعب از مخزن سد خالی نگه داشته شده بود.

معاون وزیر نیرو با اشاره به موقعیت جغرافیایی سدهای دز و سدهای زنجیره‌ای شاخه اصلی كارون اضافه كرد: فقط 424 میلیون مترمكعب سیلاب در سدهای گتوند، مسجد سلیمان، كارون 3 و 4 تله‌اندازی شد و اگر این سدها نبودند، به طور قطع در تنظیم سیلاب مشكلاتی رخ می‌داد و مردم شهرهایی نظیر اهواز با معضلات جدی مواجه می‌شدند.

وی همچنین با تقدیر از عملكرد سازمان هواشناسی در ارائه به موقع هشدارهای وقوع سیلاب، یادآور شد: همكاران وزارت نیرو در شركت مدیریت منابع آب و آب منطقه‌ای‌ها بر پایه اطلاعات موجود از گذشته تاكنون، استفاده از یك سری شاخص‌ها و مدل‌های پیش‌بینی، سیلاب به وقوع پیوسته را به خوبی مدیریت كردند.

میدانی خاطرنشان كرد: حجم آب ذخیره شده در سد دز تا پیش از وقوع سیلاب 2 هزار و 412 میلیون‌مترمكعب بود كه تا ساعت 14 روز گذشته (شنبه) با افزایش 260 میلیون مترمكعبی به حدود 2هزار و 670 میلیون مترمكعب رسیده است.

به گفته این مقام مسئول، ذخایر این سد باید حداقل تا پانزدهم اردیبهشت ماه برای مصارف كشاورزی و تامین انرژی پر نگه داشته شود تا حداكثر ذخیره آبی را با حداقل ریسك در منطقه داشته باشیم.

معاون آب و آبفای وزیر نیرو تصریح كرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد سیلاب اخیر در رود دز با دبی 10 هزار و 400 مترمكعب بر ثانیه، از سیلاب میانگین 100ساله این رودخانه با دبی 8هزار و 250 مترمكعب بیشتر بوده و به نوعی بی‌نظیر بود.

به گفته میدانی، بررسی سیلاب هزار ساله این حوضه آبریز رقم 13 هزار و 400 مترمكعب بر ثانیه را نشان می‌دهد كه سیلاب اخیر با آن عدد اختلاف فاحشی دارد. دبی رودخانه دز كه در شرایط عادی 300 متر مكعب برثانیه است، پنجشنبه گذشته به 4هزار و 540 مترمكعب بر ثانیه رسید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/gPn8jiAf
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتیندانلود رایگان از شاتراستوک
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه