جمعه, ۲۹ تیر(۴) ۱۴۰۳ / Fri, 19 Jul(7) 2024 /
           
فرصت امروز
پیشرفت پروژه طلای ساریگونی مطلوب نیست

بزرگ‌ترین معدن طلای ایران معطل قزاق‌ها

9 سال پیش ( 1393/7/7 )
 

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت روند اجرای پروژه معدن طلای ساریگونی در استان کردستان را مطلوب ندانست. جعفر سرقینی در گفت‌وگو با ماین نیوز در پاسخ به این سوال که آخرین وضعیت اجرای پروژه معدن طلای ساریگونی در استان کردستان توسط شرکت قزاقستانی چگونه است؟ اظهار کرد: این شرکت در حال انجام امور مربوط به این پروژه است، هرچند سرعت اجرای کارها مطلوب نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مشکل ممنوع‌الورودی چند تن از مدیران شرکت قزاقستانی به ایران حل شده یا خیر؟ گفت: این مسئله تقریبا حل شده و این شرکت هم‌اکنون در حال اجرای پروژه است. سرقینی با بیان اینکه ما نیز از روند اجرای پروژه طلای ساریگونی رضایت نداریم و در این زمینه به شرکت قزاقستانی فعال در این پروژه هشدار داده‌ایم، گفته بود: «بعید می‌دانم این پروژه در مهرماه امسال با وجود وعده‌های داده شده به بهره‌برداری برسد.»

معدن طلای ساریگونی در استان کردستان را می‌توان یکی از خبرسازترین و در عین حال پرحاشیه‌ترین پروژه‌های معدنی کشور طی حدود یک دهه اخیر دانست. پروژه‌ای که ابتدا ریوتینتو، غول معدن‌کاری جهان مطالعات اکتشافی آن‌را انجام داد و در حالی که قصد داشت کار بهره‌برداری از معدن را آغاز کند با اتفاقاتی که رخ داد در نهایت عطای این پروژه را به لقایش بخشید و از ایران خارج شد. از معدن طلای ساریگونی به‌عنوان بزرگ‌ترین معدن طلای ایران و منطقه خاورمیانه یاد می‌شود.

خروج ریوتینتو از معدن طلای ساریگونی تقریبا به اواخر سال ۱۳۸۹ و اوایل سال ۱۳۹۰ مربوط می‌شود و بعد از آن، پس از کش و قوس‌های فراوان کار بهره‌برداری از این پروژه به یک شرکت قزاقستانی واگذار شد که انتظار می‌رفت این شرکت بتواند قفل بهره‌برداری از این پروژه معدنی را باز کند.

با این وجود، طبق تازه‌ترین اظهارات مطرح شده از سوی مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت عملکرد شرکت قزاقستانی در پروژه معدنی طلای ساریگونی نامطلوب بوده و حتی وعده این شرکت برای بهره‌برداری از این پروژه در مهر ماه سال جاری نیز زیر سوال رفته است.

فرماندار قروه طی اظهاراتی گفت: شرکت قزاقستانی مجری طرح تعهد کرده بود که کارخانه فرآوری طلا در این معدن شهریورماه سال 1392 بهره‌برداری شود که این تعهد عملی نشد. محمدرسول شیخی‌زاده، با اشاره به اینکه این شرکت برای بار دوم تحقق تعهد خود را به پایان اسفندماه سال قبل موکول کرد، ادامه داد: این تعهد به دلیل حجم پایین کار انجام شده، تحقق نخواهد یافت.

فرماندار قروه در بهمن‌ماه 1392 عنوان کرد پیشرفت فیزیکی پروژه معدنی طلای ساریگونی تنها ۲۰ درصد بوده که حاکی از عملکرد ضعیف شرکت قزاق در اجرایی کردن طرح است. این اظهارات در حالی مطرح شد که مدیر قزاقستانی طرح طلای ساریگونی وعده داد که مرحله نخست فرآوری طلای معدن داشکسن ماه سپتامبر 2014 برابر با مهرماه 1393 انجام خواهد شد.

وی همچنین با تایید تاخیر رخ داده در بهره‌برداری از معدن طلای ساریگونی عنوان کرد: «بروز مشکلاتی در نقل و انتقال منابع مالی از قزاقستان به ایران، به دلیل تشدید تحریم‌ها از اصلی‌ترین دلایل تاخیر در اجرای پروژه طی 2.5 سال اخیر بوده است.» طبق اعلام شرکت قزاقستانی تولید طلای معدن ساریگونی در فاز نخست، قرار است حدود یک تن در سال باشد که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این میزان تولید به حدود دو تن خواهد رسید.

لینک کوتاه صفحه : www.forsatnet.ir/u/AIc4JHiO
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی :
نظرات :
قیمت های روز
پیشنهاد سردبیر
آخرین مطالب
محبوب ترین ها
وبگردی
آزمایشگاه تجهیزات اعلام حریق آریاکخرید فالوورقیمت ورق گالوانیزهخرید از چیندوره مذاکره استاد احمد محمدیخرید فالوور فیکدوره رایگان Network+MEXCتبلیغات در گوگلآموزش آرایشگریقصه صوتیریل جرثقیلخرید لایک اینستاگرامواردات و صادرات تجارتگرامخرید آیفون 15 پرو مکستجارتخانه آراد برندینگواردات از چینتعمیر گیربکس اتوماتیکخرید سی پی کالاف دیوتی موبایلخرید قسطیاپن ورک پرمیت کاناداتعمیر گیربکس اتوماتیک در مازندرانورمی کمپوستچاپ فوری کاتالوگ حرفه ای و ارزانقیمت تیرآهن امروزمیز تلویزیونتعمیر گیربکس اتوماتیکتخت خواب دو نفرهخدمات پرداخت ارزی نوین پرداختدندانپزشکی سعادت آبادتور استانبولنرم‌افزار حسابداری رایگانتور استانبولتور اماراتکولر گازی جنرال گلدکولر گازی ایوولیچک صیادیخرید نهال گردوکمک به خیریهماشین ظرفشویی بوشخدمات خم و برش و لیزر فلزاتتعمیرگاه فیکس تکنیکصندلی پلاستیکیرمان عاشقانهگیفت کارت استیم اوکراینسریال ازازیلتور سنگاپورلوازم یدکی تویوتاقرص لاغری پلاتین
تبلیغات
  • واتساپ : 09031706847
  • ایمیل : ghadimi@gmail.com

كلیه حقوق مادی و معنوی این سایت محفوظ است و هرگونه بهره ‌برداری غیرتجاری از مطالب و تصاویر با ذكر نام و لینک منبع، آزاد است. © 1393/2014
بازگشت به بالای صفحه